Siirros (Siilon saaga, #2)

Siirros

Hugh Howey
Julkaistu: lokakuu 3, 2014 (Like)
Alkuperäinen nimi: Shift Omnibus Edition
Tyylit: scifidystopia

Alkuteos ilmestynyt kolmessa osassa 2012–2013. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Päätä huimaava scifitrilleri Siilon maailman alkuvaiheista ja maanpäällisen elämän tuhosta

Nuori kongressiedustaja Donald Keene saa tehtäväkseen valvoa jättimäistä maanalaista rakennushanketta, ja vähittäin rakennuksen todellinen tarkoitus alkaa selvitä hänelle. Keene aikoo paljastaa siilon salaisuuden, jota Yhdysvaltain hallitus tarkoin varjelee, mutta joutuu maksamaan aikeistaan kalliin hinnan.

Maailmanlaajuiseksi menestystarinaksi kohonneen Siilon saagan toinen kirja, Siirros, kertoo Siilon maailman synnystä. Elämä maanpinnalla on käymässä mahdottomaksi, ja ihmiskunta pakenee siiloon, jossa uusi elämä on täynnä sääntöjä, uhrauksia ja mukautumista. Muisto maanpäällisestä elämästä kummittelee ihmisten mielissä, ja pinnan alla kytee kipinä, joka voi hetkessä muuttaa siilon palavaksi ruutitynnyriksi.

(muokattu 24.03.2016)

Perijätär (Valinta-sarja, #4)He eivät tiedä mitä tekevätMusta helminauhaHiekkaTähtikirkas (Tähtitrilogia, #1)

LeastKnown avatar
4.5

Kirja antaa trilogiaan paljon toivottua valaistusta tapahtumista ja selventää monia kysymyksiä ensimmäisen osan jäljiltä. Mukavaa luettavaa ensimmäisen osan tavoin.

LongWalk avatar

Jatkaa ekan osan tavoin ajassa hyppelyä, luvut saattavat kertoa ihan eri ajoista siilon kannalta. Hyvä trilogian toinen osa. Jos viimeinen on kahden edellisen kaltainen, trilogia on loistava. Loppua odotellessa.

Emelie avatar

Matalista ennakko-odotuksista huolimatta tai niiden takia, tämä oli minusta  hyvä tarina. Alku oli tahmea, mutta juoni veti mukaansa lopulta jossain vaiheessa. Siirros on ehyempi kokonaisuudeltaan kuin edeltävä osa Siilo. Pidin Siirroksen tunnelmasta ja siitä, että alun epätietoisuus muuttuu tarinan edetessä tiedoksi, asiat paljastuvat tarinan päähenkilölle samaa tahtia kuin lukijoille. Se sai minut suhtautumaan päähenkilö Donaldiin sympaattisemmin ja ... (lisää)

Nafisan avatar
3.5

Hugh Howeyn Siirros kertoo pääosin  tapahtumista ennen Siiloa. Se kertoo minkä vuoksi ihmiskunta vetäytyi maan alle ja uuden maailmanjärjestyksen ensimmäisistä vuosista. Koska kyseessä on siilojen historiikki, ei Siirros ole yhtä eheä kokonaisuus kuin edeltäjänsä. Se tarjoaa kuitenkin lisätietoa janoavalle lukijalle kerroksittain paljon purtavaa.

Siirros on mielenkiintoinen, palapelimainen katsaus 300 vuoden ajanjaksoon. Rikkonaisuus on toisinaan toimiva tehokeino, ... (lisää)

S.T.A.R. avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjaneito avatar
3.5
Siirrokseen tarttuessani olin jälleen siinä mahtavassa tilanteessa, etten muistanut edellisestä osasta paljon mitään. Etenkin kirjan lopusta minulla oli hyvin hämärät muistikuvat - ja on vieläkin. Yleensä luen toiset osat muistelematta sen kummemmin edellisiä, sillä monia asioita kerrataan tai ne palautuvat itsessään mieleen. Siirroksen kanssa on kuitenkin toisin, sillä koska kyseessä on esiosa, Siilon henkilöt eivät ole edes vielä syntyneet. Siirroksessa on kuitenkin varmasti ... (lisää)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen