Hämärän partio (Partio, #3)

Hämärän partio

Sergei Lukjanenko
Julkaistu: maaliskuu 31, 2014 (Into)
Alkuperäinen nimi: Sumeretšnyi Dozor
Käännetty englanniksi: The Twilight Watch
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Arto Konttinen. Kansi: Tex Hänninen / Bunnyduck Grafiks. Sidottu, kansipaperi.

Moskovassa elää ihmisten joukossa Muita – noitia, velhoja, vampyyreja ja ihmissusia. He kuuluvat Valon tai Pimeyden palvelijoihin, ja heillä on mahdollisuus astua Hämärään, jossa voi vaikuttaa ihmisiin ja maailman tapahtumiin ja jossa maailman lait paljastuvat.

Hämärän Partiossa sukelletaan jälleen syvemmälle Yöpartion ja Päiväpartion viitoittamaan maailmaan. Hämärän Partio pyörii suuren kysymyksen ympärillä: voiko ihmisen muuttaa Muihin kuuluvaksi?

Partioille ja Inkvisitiolle on lähetetty sanomalehdistä leikatuista sanoista ja kirjaimista kokoon liimattu kirje: ”Yöpartiota varmaan kiinnostaa se, että eräs Muihin kuuluva on paljastanut eräälle ihmiselle totuuden Muihin kuuluvista ja aikoo tehdä tästä ihmisestä Muihin kuuluvan.”

Aiemmista tarinoista tuttu Yöpartion Anton Gorodetski lähetetään jahtaamaan kyseistä ihmistä sekä kirjeen lähettänyttä Muihin kuuluvaa. Hänen kanssaan asiaa tutkii Päiväpartion Kostja-vampyyri, Antonin vanha tuttava hänen naapuristaan. Anton löytää ihmisen, joka haluaa itsensä muutettavan Muihin kuuluvaksi, mutta jäljet johtavat yllättäen Yöpartioon...

Hämärän Partiossa Anton painiskelee edelleen samojen hyvän mahdollisuuteen liittyvien moraalisten ongelmien kanssa kuin aiemmissa osissa. Lisäksi hän saa tietää Muihin kuuluvien perusolemuksesta asioita, joita ei olisi halunnut tietää. Mitä pidemmälle saaga etenee, sen epäselvemmäksi käy, ketkä ovat hyviksiä ja ketkä pahiksia.

Partio-sarjasta ovat aiemmin ilmestyneet Yöpartio (2012) ja Päiväpartio (2013).

(muokattu 30.03.2016)

Varjojen kaupungit IV–VIViimeinen partio (Partio, #4)Veren voima (Sookie Stackhouse, #1)Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Veren sitomat (Sookie Stackhouse, #8)

rudi92 avatar
Partio-sarja on ehdottomasti yksi parhaista kirjasarjoista, joita olen lukenut. Kirjojen juoni ja henkilöt ovat loistavia sekä nerokkaasti keksittyjä. Mutta sitten itse tähän kirjaan, Hämärän partioon. Kirja jatkaa loistavasti siitä, mihin muut osat ovat jääneet. Olin vain yllättynyt siitä, että tämä kirja oli hypännyt kolme vuotta eteenpäin toisesta osasta, mutta se ei haitannut yhtään. Päinvastoin, se oli oikeastaan aika loistavaa. Pidän edelleen Antonista. Hän ... (lisää)
Kuurankukka, punnort, Adolfina Romanov
Uusin jäsen: Kari Eerola