Yön valitut (Night School, #1)

Yön valitut

C. J. Daugherty
Julkaistu: 2013 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Night School
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: nuoret, mysteeri

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Kirsi Ohrankämmen. Sidottu.

Keneen voit luottaa, kun kaikki valehtelevat?

Allie vihaa koulua. Hänen isoveljensä on karannut kotoa, ja Allie on joutunut vaikeuksiin. Allien vanhemmat lähettävät hänet eristäytyneeseen Cimmerian sisäoppilaitokseen.

Yllätyksekseen Allie viihtyy Cimmeriassa ja saa pian ystäviä. Hän ihastuu komeaan Sylvainiin, mutta tuntee välitöntä yhteyttä sulkeutuneeseen Carteriin.

Allielle selviää, ettei Cimmeria ole tavallinen sisäoppilaitos. Jotkut koulun oppilaista ja opettajista piilottelevat salaisuutta. Mikä on yökoulu, josta kukaan ei saa puhua?

Pian Cimmeria alkaa tuntua todella vaaralliselta paikalta...

(muokattu 04.09.2018)

Yön perintö (Night School, #2)Ontot (Viimeinen illuusio, #2)Punainen kuin veri (Lumikki-trilogia, #1)Musta kuin eebenpuu (Lumikki-trilogia, #3)Valkea kuin lumi (Lumikki-trilogia, #2)

Q_Black avatar
Jotenkin tuntui alusta asti kummalliselta, että tässä kirjassa ei ole lainkaan fantasiaa. En meinannut saada millään lailla iskostettua niinkin yksinkertaista asiaa päähäni vaan odotin koko ajan vampyyrien ja ihmissusien loikkaavan esiin. Cimmeria on toden totta taianomainen paikka ja siellä haluaisi melkein käydä itsekin jos meno ei olisi niin diktaattorimaista kuin kirjassa kerrotaan. Juoni oli siinä mielessä todella hyvä, että minä mietin pääni puhki syitä kirjan ... (lisää)
Akvaariokala avatar
4.5
Jotenkin koko kirjan ajan odotin, että jotakin maagista tai taikuuteen viittaavaa tapahtuisi ja yllätyin todella iloisesti kun kirja loppui ilman sitä fantasiahöpinää, mikä uhkaa pilata monia hyviä kirjoja. Perusasetelmat löytyivät (kolmiodraama, uusi tyttö uudesssa koulussa, menneisyyden trauma, nje...) mutta kirjailija on tuonut niihin silti uudenlaisen näkökulman, mikä piti mielenkiintoa yllä! Hieno lukukokemus
MustaParonitar avatar
Yksi juttu jäi tosi selkeästi mieleen tästä kirjasta. Siinä ei ollut fantasiaa. Jostain käsittämättömästä syystä, odotin koko kirjan ajan, että jostain kulman takaa hyppää vampyyri, koulun rehtori muuttuu ihmissudeksi ja oppilaat ufoiksi. Mutta ei. Kaikki oli realistista,voisi tapahtua milloin vain missä tahansa sisäoppilaitoksessa. Henkilöistä pari sanaa... Pidin Alliesta, mutta samalla hänessä oli jotain ärsyttävää. Hänessä oli muutama persoonallinen piirre, joka ... (lisää)
Veadela avatar
Koko kirjan ajan tuntui, että kirja olisi fantasiakirja ja jotain maagista tulisi tapahtumaan. Se kyllä yllätti, kun niin ei käynyt. Tykkäsin kirjasta todella paljon ja se oli ihanan jännittävä. Lukiessani ruumiini ja mieleni oli jännittynyt kirjan tapahtumista. Suosittelen lukemaan.
Janski_ avatar
4.5
Tykkäsin! En ollut aikaisemmin huomannut kirjaa käydessäni kirjastossa, mutta kiinnitin huomioni kirjan kanteen, joka näytti houkuttelevalta. Takakannen luettuani, päädyin lukemaan kirjaa, enkä turhaan antanut kirjalle 4,5 tähteä, kyllä se sen arvoinen oli. Kirjan juoni oli mielenkiintoinen, alkukaan ei ollut tylsä, ja Alliesta sai jo omanlaisen käsityksen siinä vaiheessa. Odotan innolla pääseväni lukemaan kirjan seuraavaa osaa. Lopetus oli sopiva, ja kuten arvasin loppu oli sellainen, että osasinkin odottaa, että jatkoa tulee kirjalle. SUOSITTELEN!
Keskiyön kyyhkynen avatar
Night School, Yön valitut piti alun perin olla minulle vain välilukemista odotellessani erään kirjan ilmestymistä. No voin sanoa ettei Yön valitut suostunut olemaan niin vähäpätöisessä roolissa! Allie on persoonallinen ja omapäinen tyttö, jonka tarinaa on ihana seurata. Sylvanista kuoriutui jotakin aivan odottamatonta ja hulppeaa. Cartner tuntui minusta aika pehmolta, mutta Sylvainin lähellä tämä sai todellakin pitää pintansa! Juoni oli kekseliäs ja pakotti minut kahlaamaan ... (lisää)
Luinwen avatar
2.0

Alultaan ihan lupaava, mutta loppua kohden puhtiaan menettävä kirja. Noin keskivaiheilla juoni lässähtää ja pahasti. Loppu onkin sitten vain jatko-osan petailua, eli mitään ei selviä ja jos juonesta haluaa päästä perille, on pakko lukea kirjasarjan seuraava osa. Kaiken kaikkiaan hyvin tavanomainen nuortenkirja, jota piristää kohtuullisen hyvin kirjoitettu päähahmo ja muutamat sivuhahmot.

Lue koko arvostelu täältä: http://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/05/kirja-arvostelu-c-j-daugherty-night.html

Kastehelmi avatar
3.5
Kirja oli mielenkiintoinen ja mukaansa tempaava. Juonenkäänteet olivat ennalta-arvaamattomia ja kerronta sujuvaa. Odotan innolla, että saisin seuraavan osan luettavakseni.
Mirelle avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Vanellope avatar
Aivan ihana! Rakastan tätä kirjaa ja tätä sarjaa. Ihastuin Carteriin kyllä heti, pakko myöntää. Kirjassa oli niin hyvä juoni ja hyviä juonenkäänteitä. Lempikirja tällä hetkellä! ❤
Milzu avatar
3.5
Todella hyvä, mutta itse luen mieluiten fantasiaa.
inari avatar
4.5
Koukuttava kirja! Luin yhdeltä istumalta alusta loppuun vaikka muu perhe valittikin, etten muka tee muuta kuin luen.. Idiootteja. Kirjassa oli hieno juoni ja hahmotkin olivat kiinnostavia. Ihailen kirjailijaa syvästi, sillä kirjoitti näin ihastuttavan kirjan pelkän haasteen vuoksi, mikäli olette kannet lukeneet.. No kuitenkin.. Suosittelen kaikille!!
weird bird avatar
4.5
Kirjan alku oli rehellisesti sanottuna todella tylsä. Kirja lojui pöydälläni viikon, ennen kuin jaksoin jatkaa sitä. Annan alun kuitenkin anteeksi, sillä loppuosa kirjasta oli aivan mahtava ja ei ennalta-arvattava! Suosittelen! #TeamCarter
rahanpesukarhu avatar
Todella mielenkiintoinen! Voi kun kolmas osa suomennettaisiin jo. Minulla tuli Cimmeriasta mieleen Tylypahka, paitsi ilman taikuutta. Vanha sisäoppilaitos, jossa ei käytetä tekniikkaa. Vaikka kirja onkin paksu niin ei sen lukemiseen mennyt kuin pari päivää. Pari päivää, joina kirjaa ei voinut laskea käsistään :D Vaikka takakannessa kysytäänkin, että Keneen voi luottaa, kun kaikki valehtelevat niin en silti arvannut kirjan juonta etukäteen, vaikka yritinkin pysytellä varuillani sen suhteen kuka paljastuu huijariksi.
Fairchild avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Moonlight avatar
Hyvä kirja, lemppareitani! Team Sylvain <3
Scartti avatar
2.0
Kirjassa ei oikein tapahdu mitään, mutta kaikki on niin mystistä että ihan pyörryttää.. Poika juottaa tyttöjä känniin, jotta saa helpommin, mut hei, se on sankarityyppi. Allien esikuva lienee Bella ja Carterin Edward(outo hyypiö tuijottaa, on ystävällinen ja seuraavaksi töykeä). Koko ajan pelkäsin, että ihmisusia ja vampyyreja alkaa ilmestyä. Teinimäisyydestä en voi valittaa, koska kyseessä on teinikirja teineistä.
Rebecca avatar
4.5
Tää oli jotenki ihana ja sairaan hyvä kirja :3 On kyl aikaa millon tän viimeks luin niin en kauheest muista mitkä asiat tässä sillo mietitytti jne mut...c: Suosittelen lukemaan^^!
scarlet avatar
3.5
Ensimmäiset luvut oli kauheaa luettavaa. "Voi kun menee huonosti, poliisit raahaa kotiin ja vanhemmat lähettävät yksityiskouluun" -tyylillä. Liian teinimäistä omaan makuuni mutta päätin kuitenkin jatkaa lukemista ja kirja parani huomattavasti! Juonta ei heti pystynyt arvaamaan mikä antoi lisäpisteitä kirjalle ja kävinkin heti lainaamassa kakkososan. Yllätyin myös paljon kun fantasiaa ei ollut! Ajattelin ensin että ihmissusiahan nuo kaikki ovat mutta ei.
-Veera- avatar
4.5
Hyvä kirja. Odotan jo toista osaa! Allie oli juuri sellainen kuin minä itse haluaisin olla.
Radioactive avatar
4.5
Kaverini oli lukenu tämän ja suosittli sitä minulle. No, tuli se sitten luettua ja rakastua... C.J Daugherty on loistava kirjoittaja ja ensiteokseksi tämä on mahtava. Suosittlen kaikille. Ja eikö tästä tule pian toinen osa jo. Luin yhest blogist.
Sointulause avatar
4.5
Vähän epäilytti kannen ja nimen takia kun aloitin kirjan lukemisen, mutta positiivinen yllätys se oli. Nimi kuulostaa perinteiseltä kolmiodraama-vampyyrisarjalta ja kansi vain vahvistaa asiaa, mutta paranormaaleja otuksia ei ollut kirjassa yllätyksekseni yhtäkään, ja olen tavallaan helpottunut siitä, vaikka pidänkin fantasiasta, välillä on mukavaa olla ihan ilman yliluonnollisuutta. Kirjaan eläytyi helposti mukaan ja tapahtumat näki mielessään. Henkilöt olivat mielenkiintoisia ja loppu sai odottamaan innolla, mitä seuraava osa toisi tullessaan. Suosittelen :)
Sunsetbeach avatar
4.5
Minun kaverini kasaa minulle pinon kirjoja ja minä valitsen niistä parhaat ja luen ne. Tämä kirja löytyi sillä tavalla. Pidin kirjasta melkeinpä heti alusta alkaen. Se, miten tätä kirjaa on helppo lukea, auttaa kummasti asiaa. Se henkilö, joka tulee kysymään minulta kirjasuosituksia saa heti suosituksen tästä kirjasta. Jatko-osia odotellessa!
Myrsky10 avatar
4.5
Todella hyvä kirja. Onneksi tuli taas kerran valittua kirja kannen perusteella, muuten kirja olisi saattanut jäädä lukematta. Jatko-osia odotellessa!
Nage avatar
4.5
Kirja oli mukaanaa tempaava ja viihdyttävä luettava, joka jättää lukijansa odottamaan jatko-osia.
Jukuke
Uusin jäsen: Juho Saari