Autio kaupunki (Selviytyjät, #1)

Autio kaupunki

Erin Hunter
Julkaistu: huhtikuu 7, 2014 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: The Empty City
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Veli-Pekka Ketola. Sidottu.

Lykky on sekarotuinen selviytyjä, joka on tot­tunut kuljeksimaan yksin kaupungin vilkkail­la kaduilla. Muut koirat tarvitsevat laumaa, mutta Lykylle riittävät hänen aistinsa. Sitten suuri maanjäristys tuhoaa kaupungin ja ih­miset pakenevat. Lykky on eristyksissä autios­sa ja lohduttomassa maailmassa, jossa ei ole ruokaa eikä puhdasta vettä ja jossa viholliset vaanivat kaikkialla.

Muuttuneessa ympäristössä Lykky ei enää pärjää yksin. Niinpä hän lyöttäytyy yhteen omistajiensa hylkäämien hihnakoirien kans­sa. Toisiin koiriin luottaminen – ja se, että ne tukeutuvat häneen – tuo kuitenkin mukanaan vaaroja, joihin Lykky ei ole varautunut. Voi­ko hän ikinä olla oikea laumakoira ja auttaa tovereitaan selviämään autiossa kaupungissa?

Selviytyjät (Survivors) on Erin Hunterin uusi eläinfantasiasarja, jossa lukija pääsee tar­kastelemaan maailmaa koiran silmin. Autio kaupunki on sarjan ensimmäinen osa. Selviytyjien maailmaan voi tutustua www.survivorsdogs.com­ sivuilla.

Erin Hunter on salanimi, jonka takana on kuusi kirjailijaa. Selviytyjät-sarjaa kirjoittaa Gillian Philip, jonka tuotantoon kuuluu myös useita muita kirjasarjoja. Philip asuu Skotlannin ylämaalla ja innoittuu kolmesta erirotuisesta koirastaan.

muokattu 13.12.2014

Klaanien laki (Soturikissat: Klaanien kirjat, #2)Taivasklaanin kohtalo (Soturikissat-erikoisseikkailut, #2)Viimeinen toivo (Soturikissat: Tähtien enne, #6)Kertomattomia tarinoita (Soturikissat-novellit, #1)Pitkät varjot (Soturikissat: Kolmikon mahti, #5)

Lilli Pii avatar
Kirjoittanut
Luin muutamassa päivässä. Ei vedä vertoja Soturikissoille.
Sunsetbeach avatar
Kirjoittanut
Ensin, kun aloitin lukemaan kirjaa, ajattelin, että tämä on hyvin samanlainen, kuin Soturikissat. Tosiaan se oli samantapainen, mutta samalla se oli täysin erilainen. Alussa ajattelin myös, että kirja olisi huono, mutta voin sanoa, että kannattaa lukea ja odotan seuraavaa osaa innolla.
darlah-01 avatar
Kirjoittanut
Ei yhtä hyvä kun muut Erin Hunterin teokset. Alussa kiinnostava, mutta lopulta kiinnostus lopahti. Loppua kohti kirja alkoi paranemaan. Silti en jotenkin kiinnostunut tästä sarjasta ja tuskin seuraavia osia luen.
lolde avatar
Kirjoittanut
Kirjan juoni vaikutti aluksi ihan mielenkiintoiselta, mutta lopahti aika nopeasti, kunnes se taas loppua kohti alkoi paranemaan. Kirjassa oli muutavia jännittäviä kohti ja varsinkin kirjan loppu sai näpit syyhyämään, toinen osa on pakko lukea. Uskoisin että juoni paranee huomattavasti seuraavassa osassa, nyt kun alkukankeudesta on päästy. Pidin koirien "slangisanoista", sekä koirien elehtimisistä, tosin jotkut koirien käyttämät nimitykset eivät ihan heti menneet perille ja toiset olivat jokseenkin huvittavia, kuten "pitkätassu".
Soturiorava avatar
Kirjoittanut
Tämä kirja oli ihan kiva. Minua houkutteli tämä kirja jotenkin erityisesti (en mä vaan tiedä miks kun ei koirat oo mitenkään mun lemppareita), jotenka kun näin sen kirjastossa lainasin sen. Alussa ajattelin, että kannattaisko mun lopettaa kesken, kun oli vähän tylsä, mutta tulin tulokseen, että ei ja jatkoin eteenpäin ja se kyllä kannatti. Loppua kohden kirja parani todella todella paljon. Ei voita kuitenkaan Soturikissoja. Suosittelen erityisesti henkilöille, jotka pitävät koirista enemmän kuin kissoista (itse en lukeudu niihin).
Soturikissat-fani03 avatar
Kirjoittanut
Kirja oli jännittävä muttei vetänyt vertojaan Soturikissoille. Suosittelen lämpimästi!
Yllatuus avatar
Kirjoittanut
Tämäkin sarja on ihan ok ja juoni on tässäkin hyvä. Tätä voi lukea vaikkei koirista tykkäisikkään. Hyvä kirja.
helen1 avatar
Kirjoittanut
Mielestäni tämä kirjasarja on huonompi kuin soturikissat mutta silti todella hyvä se kertoo uusista ystävistä ja sopeutumiseen ilman pitkätassuja(sillä nimellä koirat kutsuvat ihmisiä sarjassa) alku oli aika tylsä mielestäni. vasta yli puolessa välissä aloin todella tykkäämään kirjasta. suosittelen kirjaa kaikille varsinkin eläimistä ja fantasiasta tykkääville.
Uusin jäsen: Gabriel