Jumalsyntyinen

@ Paul S. Kemp
Jumalsyntyinen (Maailmanjako #2) - Paul S. Kemp 7.50   24

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Markus Alm. Kannen kuva: Tyler Jacobson. Sidottu.

Kumuvuorilla luostarissa kasvanut Vasen Cale näkee unia isästään Erevisistä, joka on jään vankina Canian helvetissä. Hän aavistaa joutuvansa jonain päivänä ottamaan osaa Faerûnin kohtalokkaisiin tapahtumiin muttei tiedä, mitä on tulossa. Varmaa on vain se, että hän ei saa epäonnistua.

Myös Erevisin entinen toveri Drasek Riven tietää, että pian on aika toimia. Kadotuksen valtiatar Shar uhkaa nielaista koko maailman, ja Pimeyden kiertokulku on pysäytettävä.

Jumalsyntyinen on Maailmanjako-sarjan toinen osa. Kun maailmat jakautuvat, koko Forgotten Realms mullistuu.

Kirja julkaistu elokuu 1, 2014 (Jalava)
Alkuperäinen nimi The Godborn
Tietoja muokattu tammikuu 7, 2023

Maailmanjako

"Maailmanjako on uutuussarja, jossa loitsu­ruton aikana yhdistyneiden maailmojen jakau­tuminen mullistaa koko Forgotten Realmsin. Onpa jumalillakin sormensa pelissä, kun he pyrkivät vaikuttamaan tapahtumiin Valittu­jensa avulla. Sarja koostuu kuudesta itsenäi­sestä teoksesta, joiden kirjoittajat kuvaavat suurta muutosta omien hahmojensa silmin."

Sarjan päätösosaa The Herald (2014) ei suomennettu. Kirjoittaja on Ed Greenwood.

Pääsarja Forgotten Realms

Kumppanukset (Maailmanjako #1) 7.96   44
Jumalsyntyinen (Maailmanjako #2) 7.50   24
Vastustaja (Maailmanjako #3) 7.18   16
Ryöväri (Maailmanjako #4) 7.60   15
Vartija (Maailmanjako #5) 7.28   14

Chemosh
tammikuu 1, 2023

Kirja on ilmeisesti jatkoa jollekin aiemmalle tarinalle, jota ei varmaankaan ole edes suomennettu. Ainakaan en ole lukenut sitä, ja muistaakseni vain Haltialaulut on jäänyt itseltäni lukematta (tämän kirjan hahmot eivät vaikuta haltioilta). Ehkä suurin turn-offini kirjan kanssa on juurikin se että minulla ei ole aavistustakaan ketä nämä kirjassa jatkuvasti mainitut henkilöt ovat/olivat. Vaikea oli päästä mukaan tarinaan kun lyhyessä kirjassa on yli viisi tärkeää henkilöä joiden edesottamuksia seurataan jatkuvasti, ja sen ns. "päähenkilön" (yksi kolmesta "uudesta" hahmosta johon voisi samaistua parhaiten) edesottamuksista kerrotaan vähiten.

Nella
syyskuu 18, 2019

Kesti jotenkin todella kauan päästä mukaan tähän tarinaan, mutta lopulta ihan kiinnostava. Teksti kuvailee tarkasti kaikkea, mutta välillä aihe oli jo niin inhottava, että lukeminen oli hieman epämiellyttävää. Ehkä ei vain ole ihan minun tyyliäni.

Hahmot on teoksessa kuitenkin hyvin luotu ja juoni on mielenkiintoinen. Tämä ei kuitenkaan ole yhtään samanlainen kuin sarjan aiempi osa Kumppanukset.

Wicked-Willie
Wicked-Willie