Berek Puolikäden paluu (Thomas Covenant Epäuskojan aikakirjat #1) - Stephen R. Donaldson6.16

Alkuteos ilmestynyt 1977. Suomentanut Pentti Isomursu. Kansikuva: Darrell K. Sweet. Sidottu, kansipaperi.

British Fantasy -palkinto 1979 (koko trilogia). World Fantasy -palkintoehdokas 1978 (koko trilogia), kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä 1978 (fantasiaromaanit, koko trilogia). Kaikkien aikojen 8. paras fantasiaromaani Locus-lehden äänestyksessä 1987 (koko trilogia).

Epäuskojaksi Thomas Covenant sanoi itseään, koska ei rohjennut uskoa siihen kummalliseen Toismaahan, johon havaitsi äkisti joutuneensa. Tämä Maa taikoineen ei voinut olla todellinen. Kuinka saattoivat Tietämysmestarit iskeä tulta puusta, joka ei kulunut palaessaan, kuinka he saattoivat muovata kiveä sormissaan, kuinka Vammaliete saattoi palauttaa tärveltyneet hermot?

Tämä Toismaa houkutteli, vietteli häntä. Täällä hän ei ollut enää se sairas, saastainen hylkiö, mikä hänestä oli tullut tavallisessa maailmassa ilman omaa syytään. Nyt häntä pidettiin Maan suurimman sankarin Berek Puolikäden uutena tulemisena. Hänellä oli aseenaan Valkean kullan mystinen mahti, joka yksin saattoi pelastaa Maan, sen ikivanhan viisauden ja kauneuden, mustalta tuholta. Näin oli, mutta Covenantilla ei ollut aavistustakaan, miten sen mahdin saisi heräämään!

Julkaistu: 1988
Arvosanalla: 6.16/10
Arvosanoja: 58
Tietoja päivitetty tammikuu 05, 2015

Thomas Covenant Epäuskojan aikakirjat -kirjasarja

Tästä Stephen R. Donaldsonin vuonna 1977 julkaisemasta trilogiasta on tullut yksi fantasiakirjallisuuden klassikoista.

Päähenkilö Thomas Covenant on meidän maailmassamme asuva lepraa sairastava mies, joka joutuu selittämättömästi fantasiamaailmaan. Hänen kerrotaan olevan ainoa toivo taistelussa kaikkea uhkaavaa pahaa vastaan, mutta Covenant ei suostu uskomaan maailmaa todeksi ja kieltäytyy toimimasta sen hyväksi.

Trilogian suomentaminen jäi ensimmäiseen kirjaan, kaksi seuraavaa ovat englanniksi The Illearth War ja The Power That Preserves. Donaldson kirjoitti sarjalle myös jatkoa: The Second Chronicles of Thomas Covenant (trilogia) ja The Last Chronicles of Thomas Covenant (neliosainen).

Kirjat eivät sovi synkän, välillä ahdistavankin tunnelmansa takia nuorimmille lukijoille.

Berek Puolikäden paluu (Thomas Covenant Epäuskojan aikakirjat #1)6.16

Kirja-arvioita

6/10 |
maaliskuu 22, 2007
Lord Foul's Bane, tai kuten suomennoksen nimi kuuluu, Berek Puolikäden paluu, on yksi suomalaisen fantasian suomennuksen historian kuuluisimpia fiaskoja. Luin kirjan ihan uteliaisuuttani, kun kaikki sitä haukkuivat ja solvasivat käännöstä. ...
8/10 |
maaliskuu 21, 2007
Olen lukenut kirjan vain englanniksi, joten käytän tässä arvostelussa alkukielisiä termejä. Lord Foul's Bane avaa ensimmäisen Covenant-trilogian. Kirjan "sankari" joutuu nykypäivän Yhdysvalloista yllättäen The Land -nimiseen ...