Lordi Tyger - Philip José Farmer6.78

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentaneet Sari Kallioinen ja Anita Puumalainen. Päällys: Jukka Murtosaari. Nidottu.

”Äitini on apina. Isäni on jumala. Olen maailman ainoa valkoinen mies. Olen kotoisin Aaveiden maasta.”

Näin laulaa Ras Tyger, uudenaikainen viidakon valtias. Hän puhuu sujuvasti neljää kieltä, syö ruoakseen toukkia ja matoja, seurustelee villieläinten kanssa ja vierailee öisin alkuasukasnaisten majoissa. Miehet hän teurastaa.

Ras Tyger on sankarillinen raakalainen, jonka valta viidakossa on rajaton. Mutta hänen oma menneisyytensä on kiusallisen hämärän peitossa.

Sitten eräänä päivänä taivaalta laskeutuva metallilintu käynnistää tapahtumasarjan, joka johdattaa Rasin kohti syntyperänsä salaisuutta.

Philip José Farmerilta on aikaisemmin ilmestynyt FAN-sarjassa tieteisromaani Valon yö. Tuottelias Farmer on tunnettu Suomi-fani, mikä selittääkin sen että tämän Tarzan-myyttiä hauskasti muokkaavan romaanin ”Janena” toimii suomalainen antropologian opettaja Eeva Rantanen!

Keskustelua: Philip José Farmer :: viestejä 4 kpl

Arvosanalla: 6.78/10
Arvosanoja: 19
Muokattu: maaliskuu 10, 2016

Fan-sarja -kirjasarja

Kirjojen päällyksen sarja-asu: Martti Ruokonen.
Valon yö6.62
Amerikkalaiset aaveet6.50

Kirja-arvioita

8/10 |
kesäkuu 12, 2010
'Lordi Tyger' on synkkä satiiri Burroughsin Tarzan-kirjoista. Tämä viidakon valtias ei ole mikään 'jalo villi' vaan seksuaalinen ympäristönsä tuote. Suomalaiselle lukijalle miellyttävä seikka oli se, että tarinan Jane on suomalainen ...