Lordi Tyger

Philip José Farmer
Julkaistu: 1993 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Lord Tyger
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentaneet Sari Kallioinen ja Anita Puumalainen. Päällys: Jukka Murtosaari. Nidottu.

”Äitini on apina. Isäni on jumala. Olen maailman ainoa valkoinen mies. Olen kotoisin Aaveiden maasta.”

Näin laulaa Ras Tyger, uudenaikainen viidakon valtias. Hän puhuu sujuvasti neljää kieltä, syö ruoakseen toukkia ja matoja, seurustelee villieläinten kanssa ja vierailee öisin alkuasukasnaisten majoissa. Miehet hän teurastaa.

Ras Tyger on sankarillinen raakalainen, jonka valta viidakossa on rajaton. Mutta hänen oma menneisyytensä on kiusallisen hämärän peitossa.

Sitten eräänä päivänä taivaalta laskeutuva metallilintu käynnistää tapahtumasarjan, joka johdattaa Rasin kohti syntyperänsä salaisuutta.

Philip José Farmerilta on aikaisemmin ilmestynyt FAN-sarjassa tieteisromaani Valon yö. Tuottelias Farmer on tunnettu Suomi-fani, mikä selittääkin sen että tämän Tarzan-myyttiä hauskasti muokkaavan romaanin ”Janena” toimii suomalainen antropologian opettaja Eeva Rantanen!

muokattu 10.03.2016

Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)Testamentit (Orjattaresi, #2)Tähtisade (Tähtitrilogia, #2)Pienen rasian jumala ja muita novellejaKuvun alla

Jackalbury avatar
Kirjoittanut
'Lordi Tyger' on synkkä satiiri Burroughsin Tarzan-kirjoista. Tämä viidakon valtias ei ole mikään 'jalo villi' vaan seksuaalinen ympäristönsä tuote. Suomalaiselle lukijalle miellyttävä seikka oli se, että tarinan Jane on suomalainen antropologi Eeva Rantanen, konekiväärillä ammuskeleva tahtonainen, aivan toisenlainen kuin alkuperäisten kirjojen Jane. Eeva Rantasen rysähtäminen ilmataistelun seurauksena Tygerin viidakkoon aloittaa Ras Tygerin todellisuuden murentumisen, kun ... (lisää)
KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Ruska