Valon yö

Philip José Farmer
Julkaistu: 1992 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Night of Light
Tyylit: scifi

Romaanin alkupuolen muodostama novelli ilmestyi 1957, romaani 1966. Suomentanut Petri Salin. Päällys: Jukka Murtosaari. Nidottu.

Joka seitsemäs vuosi on Danten Ilon planeetalla Valon Yö, jonka verisissä taisteluissa hyvän ja pahan voimat ottavat mittaa toisistaan. Planeetan asukkaat nukkuvat syvää unta lukittujen ovien takana, vain harva uskaltaa jäädä valveille.

Yksi valvojista on John Carmody, Maan kansalainen ja etsintäkuulutettu psykopaatti. Taskussaan 0.3-kaliiperinen pienoisase hän haaveilee rikollisen uransa huipentumasta: millaista olisi tappaa kokonainen uskonto murhaamalla sen jumala?

Carmodylla on tärkeä osa Valon Yön dramaattisessa tapahtumasarjassa – mutta aivan toisenlainen osa kuin hän itse luulee...

Philip José Farmer on kirjoittanut yli 60 tieteiskirjaa, joiden aihepiirit vaihtelevat Tarzan-myytistä uskonnollisiin pohdiskeluihin. Farmerilta on aikaisemmin suomennettu Jokimaailma-sarjan avausteos Elämän ja kuoleman virta.

muokattu 07.05.2010

Kukaan ei kaipaa sinuaÄäretön meri (5. aalto, #2)5. aalto (5. aalto, #1)Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)Kuoleman salaliitto (Eve Dallas, #8)
Rinja
Uusin jäsen: Ruska