Tulimieli (Kapinaenkelit, #1)

Tulimieli

Gillian Philip
Julkaistu: maaliskuu 2014 (Alligaattori)
Alkuperäinen nimi: Firebrand
Tyylit: fantasia, historia, nuoret
Avainsanat: keijut

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Jussi Hirvi. Kannen kuva: Lawrence Mann. Sidottu.

Seth MacGregor on sithe-klaanin päällikön puolivilli äpäräpoika, jonka vasta hänen velipuolensa Conal saa kesytettyä. Yhdessä veljekset joutuvat kohtaamaan sithe-maailmaa repivät ristiriidat. Ennen pitkää Kate NicNiven, vallanhimoinen kuningatar, pakottaa veljekset sithe-maailmaa suojelevan hunnun tuolle puolen – 1600-luvun lopun Skotlantiin, missä noitavainot riehuvat hurjimmillaan...

Sethin elämää ei helpota, että hän rakastuu ihmistyttöön.

Kapinaenkelit-sarjan aloitusosa

”Yhtä hurjalla tavalla vangitseva kuin Suzanne Collinsin Nälkäpeli, johon tämä kirja luonnostaan vertautuu.”Kirkus Reviews

”Mielikuvituksellinen, julma, äärimmäisen kiehtova tarina – –. Tulimieli kuuluu aivan parhaisiin – –. Philipin selkeä proosa on kuin tulista mallasviskiä – –. Vuoden 2010 paras fantasiaromaani.” – Amanda Craig, The Times 23.10.2010

”Henkilöissä on tarpeeksi eloa ja Philip keskittyykin monesti ihmissuhteiden myrskyihin. Isänsä hyväksyntää turhaan etsivä Seth on päähenkilönä kelpo yhdistelmä säälittävyyttä ja nuoruuden kömpelöä paukapäisyyttä.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat 25.3.2014

(muokattu 13.09.2016)

Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras, #1)Paluu Pompeijiin (Aikamatkaajat, #1)Salamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Memmoin arvatVelhojuuri

Kastehelmi avatar

Kirja on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu. Kerrontatyyli on erilainen kuin useimmissa kirjoissa, mikä mahdollisesti tuntuu ensin hieman oudolta ja sekavalta. Kun tyyliin tottuu, on kirja miellyttävää luettavaa.

Mielestäni kirja on hyvää ajanvietettä, joka pitää otteessaan, vaikkakaan ei yhtä vahvasti kuin jotkut kirjat. Juonessa esiintyy yllättäviä käänteitä, jotka saavat odottamaan tulevia tapahtumia entistä enemmän. Viittaukset tulevaan ovat hieman sekavia ... (lisää)

Mystinen tyttö avatar
3.5
Minulla oli suuria odotuksia tätä kirjaa kotaan ja ne eivät täyttyneet. Odotin mukaansatempaavaa, nopealukuista ja jännittävää kirjaa. Lukeminen oli hyvin vaikeaa, eikä edennyt yhtään. Tuntui kuin puolet sivuista olisi ollut ilmaa. Jotain hyvää tässä kuitenkin oli. Yllätykset. Yllätyin hyvin useasti käänteistä. Hahmot. Kerrankin päähenkilö joka ei ole se täydellinen henkilö, joka on korkeimmassa asemassa. Juoni. Se oli todella mielenkiintoinen. Luen varmaan seuraavan osan jos inspiraationa riittää siihen. Sen näkee sitten.
Aderyn avatar
3.5
Pidin kirjan maailmasta. Lukijalle ei väkisin syötetty mitään tai turhia selitelty, vaan mentiin suoraan asiaan - ja siitä minä pidän. Jonkinlainen keskinkertaisuus ja kliseiden kierrätys kuitenkin alentaa kirjan tason keskivertoon. Ihan luettava ja joissain kohdissa jopa jännittävä teos.
Mandoliinipuu avatar
Yllätyin positiivisesti. Pari ensimmäistä lukua luettuani käsitykseni kirjasta olivat suunnilleen samat kuin ennen lukemista; kyseessä taitaa olla ihan perushyvä fantasiakirja. Eteenpäin lukiessani tarina alkoi olla yhä vaikuttavampi ja yllätyin positiivisesti siitä, että juoni oli vähemmän suoraviivainen kuin mitä olin kuvitellut. Tarina onnistui yllättämään monessa kohtaa. Oikein mainio aloitusosa.
Uusin jäsen: Irma Niemiaho