Joen jumala

Anni Nupponen
scifi, fantasia, novellikokoelma
Joen jumala - Anni Nupponen7.08

Nidottu.

Palkitun kirjailijan novellikokoelma Joen jumala vangitsee lukijansa tähtiin, aavikolle, ja elämän ja kuoleman rajamaille.

Me pesemme ne, jotka tuodaan ruumiinpesijöiden taloon ja jotka on valmistettava siirtymään tästä maailmasta toiseen. Se on meidän työtämme ja vain se. Me emme voi keskittyä eläviin, sillä muuten emme tee työtämme kunnolla. Me keskitymme häneen, joka on tuotu taloomme. Hän ansaitsee tämän viimeisen palveluksen.

Ruumiinpesijä saa elämänsä vaikeimman tehtävän. Nuori tyttö pyrkii yhteyteen jumalansa kanssa. Kaksi jumalatarta taistelee kuumalla aavikolla vuosisadasta toiseen, kunnes vääjäämätön muutos saavuttaa heidät. Maailman pienin nainen kasvaa, kiipeää vuorelle ja puhkeaa galaksiksi.

Joen jumala sisältää palkitun kirjoittajan novelleja jumalista, ihmisistä ja tähdistä. Kokoelman novellit käsittelevät etsinnän, kaipauksen ja kasvamisen teemoja. Nupposen kokoelmassa galaksit itkevät aivan kuten muutkin olennot, ja kuten ihmisillä, niilläkin on vain hyvin vähän päätösvaltaa oman liikkeensä suunnasta.

Tamperelaisen Anni Nupposen esikoisteos Nainen ja kuningas voitti vuoden parhaalle kotimaiselle fantasiateokselle myönnettävän Kuvastaja-palkinnon vuonna 2009. Hänen novellinsa ’Joka ratasta pyörittää’ voitti parhaalle suomalaiselle science fiction- tai fantasianovellille myönnettävän Atorox-palkinnon vuonna 2013. Toinen romaani Putoavan tähden prinsessa ilmestyi vuonna 2013.

Keskustelua: Anni Nupponen :: viestejä 1 kpl

Muokattu: joulukuu 19, 2014

Kirja-arvioita

10/10 |
tammikuu 25, 2015
Todella hyvä novellikokoelma, jota voin hyvillä mielin suositella muillekin. Novellien loppu jäi usein avoimeksi, joten lukija saa itse päätellä mahdollisen loppuratkaisun. Novellit olivat nopealukuisia ja kielenkäyttö taidokasta. Tämä oli ...