Sielun pimeä puoli: Mary Shelley ja Frankenstein

Sielun pimeä puoli: Mary Shelley ja Frankenstein

Merete Mazzarella
Julkaistu: elokuu 27, 2014 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Själens nattsida: Om Mary Shelley och hennes Frankenstein
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirja

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Raija Rintamäki. Sidottu.

Syvällinen mutta helppolukuinen teos herättää pohtimaan elämän ja ihmisyyden luonnetta.

Mikä sai nuoren Mary Shelleyn luomaan esikoisromaaninsa kammottavan hirviön? Miksi Frankenstein on yhä ajankohtainen? Mikä tekee hirviöistä tärkeitä?

Mazzarella kuvaa koskettavasti ja kiehtovasti Shelleyn värikkäitä elämänvaiheita ja avaa lukijalle näkymän Frankenstein-romaanin henkilöihin ja keskeisiin teemoihin. Hirviöhahmo tarjoaa välineen rajankäyntiin meidän ja muiden, tunteen ja järjen, elämän ja kuoleman välillä. Kumpi lopulta on hirviö ja kumpi ihminen, tohtori Frankenstein vai hänen luomuksensa?

(muokattu 24.06.2016)

Houkutus: Kuvitettu opas vampyyrisaagaanTolkien: Elämä ja teoksetValtaistuinpelin kulisseissa: Game of ThronesYliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa (Savukeitaan kauhuklassikot, #2)Harry Potter: Suuri velhouskirja

Eija avatar

Sielun pimeä puoli on osittain Mary Shelleyn elämäkerta ja osittain Frankenstein teoksen tulkintaa. Elämäkerta osuutta käydään alku- ja loppupuolella kirjaa, Frankenstein osuutta keskellä.

Kiinnostavassa elämäkerrassa lähdetään liikkeelle Maryn kuuluisien vanhempien vaiheista. Vanhemmat olivat edelläkävijöitä, äiti feminismin ja isä anarkismin saralla. Vanhemmiltaan Mary sai oppineen kasvatuksen ja peri älykkyyden. Kirja kertoo kattavasti ... (lisää)

Rinja
Uusin jäsen: Luke jäpä