Kapinallinen (Outolintu-trilogia, #2)

Kapinallinen

Veronica Roth
Julkaistu: kesäkuu 10, 2014 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Insurgent
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu.

Meillä on sama suru molemmilla. Meillä on sota sisällämme. Joskus se pitää meidät hengissä, joskus se uhkaa tuhota meidät.

Tris on selvinnyt perhettään kohdanneesta raa'asta hyökkäyksestä, mutta maksanut selviytymisestään kovan hinnan.

Sodan uhka on silti käsin kosketeltavissa eri osastojen välillä. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Kuuluuko siihen Neljä ja heidän tempoileva rakkaustarinansa? Sitä Tris ei tiedä. Selvää on, että sodassa ja rakkaudessa on aina valittava puolensa.

Outolinnusta kirjoitettua:

"Luvassa on jännitystä, romantiikkaa ja kiinnostavia hahmoja." – demi.fi

"Maailmalla tätä hehkutetaan hullun lailla, ja nyt todella ymmärrän miksi." – mustettajapaperia.blogspot.com

(muokattu 07.03.2016)

Poltettu maa (Maze Runner, #2)Routasisarukset (Routasisarukset, #1)Viallinen (Viallinen, #1)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Ihon alaiset

ilona_milla avatar
3.5
Uhrauksia, kiperiä tilanteita ja ihmissuhteita. Ajattelin, ettei Outolintu koukuta mua siks, koska tiesin jo elokuvan nähtyäni mitä siinä käy, mutt petyin jotenkin siihen ettei Kapinallisellakaan ollut erityisen vahvaa vaikutusta minuun. Pidin siitä, mut pystyin hyvin laskemaan sen käsistäni ja unohtamaan siksi aikaa, mitä olinkaan siitä lukemassa. Ei siis aivan niin säväyttävä kirja kuin toivoin. Jossain kehuttiin Kapinallisen juonta ja selitettiin kirjailijan paljastavan ... (lisää)
DarkAngel avatar
Niin kai se aina menee, että trilogioissa ensimmäinen osa on paras. En väitä etteikö tämä olisi ollut hyvä kirja, mutta valitettavasti se. Tuotti pienen pettymyksen. Kirjassa on niin paljon toistoa, jossa Tris tekee jotain holtitonta ja Tobias suuttuu ja valittaa ettei Tris luota häneen tarpeeksi ja kertoo hänelle, että tämä ei saa tehdä mitään holtitonta ja Tris valehtelee lupaamalla olla tekemättä mittän, mutta tietenkin seuraavassa sil,än räpäyksessä Tris onkin jo ... (lisää)
Radioactive avatar
4.5
Minusta tämä osa oli yhtä hyvä kuin eka osa. Siinä on rakkautta, surua, koettelumuksia ja tietenkin kapinalisuutta. Ja siksi pidän kirjasta todella paljon. Ja tietenkin Tobias pysyy yhtä ihana tässä kirjassa kuin ekassa. Suosittelen kaikille:)
rudi92 avatar
3.5
Tämä kirja oli pieni pettymys. Ensimmäinen osa oli todella loistava, mutta tämä oli paikoitellen tylsä. Monet tapahtumat olivat jotenkin merkityksettömiä ja monista odotti paljon enemmän. Minulla oli koko ajan tunne, että kohta tapahtuu jotain, mutta sitten ei tapahtunutkaan. Kun tuollaisia kohtia on paljon, koko kirja menettää merkityksensä. Henkilöt pysyivät edelleen hyvinä ja pidin edelleen Trisin ja Tobiaksen rakkaustarinasta, vaikka se saikin tässä osassa aivan uuden ... (lisää)
Pyrexia avatar
Hyvä ja koukuttava kirja, vaikka ensimmäinen osa oli omasta mielestäni silti hieman parempi. Kirja eteni mielestäni ihan hyvää tahtia, ja tässä osassa oli enemmän menoa ja juonittelua joka teki tästä mielenkiintoisen. Myös henkilöt muuttuivat tämän kirjan aikana hyvin paljon, he jotka olivat ennen hyvinkin kiltin oloisia, tuntuivat tässä kirjassa muuttuvan häijyimmiksi ja kierommiksi. Lukemisen arvoinen kirja.
Salde avatar

Sanottakoon ensin, että kannen kuva on upea! Kuten tämän tyyppisille kirjoille on tapana, tässä osassa alettiin jo pelailla kunnon stategiapelejä. Minua ärsyttää, miten päähenkilöiden välinen suhde jää kaiken muun draaman jalkoihin. Kirja on hyvin kirjoitettu, se herätti minussa monenlaisia tunteita. En malttanut laskea sitä käsistäni!

Karajishi avatar
3.5

Pidin kirjasta kovasti, eikä se tuottanut pettymystä muttei myöskään aivan täyttänyt sille asettamiani odotuksia. Pidin Outolinnusta erittäin paljon, mutta toinen osa ei mielestäni yltänyt aivan samalle tasolle ensimmäisen osan kanssa. Silti mielenkiintoni tarinaa kohtaan ei lopahtanut missään vaiheessa ja mielestäni juoni oli edelleen hyvin rakennettu ja piti lukijan mielenkiintoa yllä viimeisille sivuille saakka. Voin suositella kirjaa ja aion kyllä lukea sarjan kolmannenkin osan.

lolde avatar
Kirjan juoni tuntui aluksi jotenkin paikallaan junnaavalta, eikä tuntunut keskittyvän kuin Tobiaksen ja Trisin kiukutteluun toisiaan kohtaan. yli 200 sivua luettuani ajattelin jo että kirja on täysi floppi, mutta sitten tapahtumat alkoivat rullata, juurikin siinä vaiheessa kun pariskunnan tiet erosivat hetkeksi.
MustaParonitar avatar
2.5

Okeiokei, tajuan, miksi tämä sarja on saanut kaikki kuolaamaan. Mutta...

Tämä toinen osa ei vain tuntunut toimivan. Tykkäsin ekasta osasta, juu, mutta siinä ei ollut sellaista kokkua, joka olisi saanut minut päätä pahkaa ryntäämään hakemaan seuraavaa osaa. Luin tämän nyt kuitenkin vähän aikaa sitten ja tykkäsin Rothin tyylistä kirjoittaa, tykkäsin joistakin henkilöistä ja tykkäsin muutamasta juonenkäänteestä. Silti en pitänyt Trisistä tai Neljästä. Tris oli ärsyttävä, Neljä oli rasittava, mutta muut henkilöt olivat loistavia.

Janski_hah avatar
3.5
Tätä kirjaa oli kyllä odotettu! Mutta jotenkin lukukokemus jäi vajaaksi. Kirja oli hyvä, muttei ensimmäisen osan veroinen. Seuraava osa täytyy myös lukea.
Poison Girl avatar
3.5

Kapinallinen eteni vauhdikkaasti eikä tylsiä hetkiä oikeastaan ollut. Sakotan kuitenkin sekavuudesta. Monet asiat jäivät mielestäni pimentoon ja joissain kohdissa kerronta tuntui vähän jopa epäuskottavalta. Suomennosta ei ole kunnolla tarkistettu, sillä lauseista puuttuu sanoja jne, ja se teki lukemisesta välillä vähän hankalaa. En kuitenkaa malta odottaa, että saan vikan osan käsiini!

bambi avatar
3.5
Pidin enemmän ensimmäisestä osasta, mutta ei se mitään, tämäkin oli hyvä! Loppu oli yllättävä, ja pidin siitä, nyt vain odotan innolla jatko-osan ostamista (rahapula). Tris alkoi pännimään minua joissain kohdissa, ja ymmärsin hyvin Neljän uhkauksen erosta. Suosittelen sarjaa jännityksen ja scifin ystäville :)
inari avatar
Pidin kirjasta, luin kaksi kertaa. En tosin pitänyt Trisin ja Tobiaksen pikkumaisesta suhteesta. Heidän välit ovat muuttuneet hirmuisen paljon! Ensimmäisessä kirjassa he olivat täydellinen, rakastava pari enkä voinut kuvitella muunlaista elämää heille, kunnes tuli kapinallinen... Oli kirjassa hyviäkin asioita! Tietenkin. Pidin Uriahista. Uriah on ollut ensimmäisestä osasta lähtien yksi lempihahmoistani! Peterkin yllätti minut suuresti! En näe Peteriä enää kauheana voiveitsellä sohijalla vaan näen hänessä paljon hyvääkin!
Soturiorava avatar
Swordsman avatar
Ventovir avatar
1.5
Ensimmäinen kirja oli ihan luettava, tämä taas oli todella tylsä ja pitkästyttävä. Aiheesta olisi saanu niin paljon enemmänkin ammennettua, harmittaa. Ei ole hintansa väärti.
Lady_ avatar
Ei yhtä hyvä kuin ensimmäinen kirja, mutta meneehän tämäkin ;D
The Big Bad Wolf avatar
Kirjasta jäi vähän pettynyt fiilis. Siinä missä Outolintu imaisi mukaansa kun oli rahtusen kankean alun jälkeen lukaisut parikymmentä sivua, Kapinallinen ei puhtaasti koukuttanut. Missään vaiheessa. Sääli. Olen kuullut paljon vähemmän innostuneita arvosteluja, mutta myös ihmisiä, jotka oikeasti ovat rakastuneet. Minäkin olisin tahtonut pitää tästä. Pidin Trisistä paljon ensimmäisessä kirjassa, mutta enää hahmo ei innostanut. Tobiaskin (tai Neljä) muuttui vähemmän ... (lisää)
Kirjakaapin tyttö avatar
Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoinkin, niin henkilöitä oli hieman hankala muistaa, sillä niitä oli ensimmäisessä osassa, Outolinnussa paljon ja nimistä on tehty aika "normaaleja". Mitään mieleenpainuvia nimiä ei paljon ollut, joten jouduin käyttämään muistinystyröitäni aika hanakasti, kun luin tätä toista osaa. Uuusiakin henkilöitä pulpahti esiin melkein joka toisessa kappaleessa. Vaikka näitä henkilöitä onkin paljon, jokaisella heistä on oma persoona. He tuntevat vihaa ... (lisää)
Riley Charlotte avatar
3.5
Tätä olikin jo odotettu. Kirjan alku eteni sopivaa vauhtia, mutta loppu puolella oli muutama tylsähkö kohta. Koska kirjan kannessa luki aika pelottava lause " Yksi valinta voi tuhota sinut", pelkäsin että Tris tekee jonkun väärän valinnan ja sit Tris ja Neljä eroaa. Koska heidän suhde ei mennyt ihan hyvin kirjan alussakaan. Jäi vähän auki mikä se salattu tieto sit loppujen lopuksi oli, mutta siitä varmaan tulee lisää tietoa kolmos osassa. Oli jotenkin ikävää että Tris ja Neljä oli riidoissa aina välillä. Oli kiva että Christina antoi Trisille anteeksi. Leffaa odottelen vielä..
Ida avatar
4.5
Aderyn avatar
Rakastin Outolintua, joten kuinka voisinkaan olla rakastamatta tätä? Totta, toinen osa ei yleensä ole yhtä hyvä kuin ensimmäinen, mutta silti Kapinallinen lunastaa kaikki lupaukset. Trisin ja Neljän suhde saa kauniita, synkkiä sävyjä, ja kirja on, jos mahdollista, vieläkin dystooppisempi kuin ensimmäinen. Kansikin on todella kaunis. (Kantta harvoin mainitaan arvosteluissa, vaikka tosiasiassa se on ensimmäinen asia, jonka kirjasta saa tietää.) Joten iso kiitos myös kannen ... (lisää)
Saki avatar
Ei ehkä ihan niin hyvä kuin eka osa mutta silti juoni jaksoi kiinostaa alusta loppuun. Tapahtumat tulivat jossain kohdissa vähän nurkan takaa mutta ei ole iso miinus.. Jatkaa kivasti siitä mihin Outolintu jäi, mutta loppuu vähän töksähtäen ja äkkiseltään. Joka tapauksessa hyvä kirja, ja suosittelen kaikille :)
Q_Black avatar
3.5
Minua kieltämättä hiukan jännitti tarttua tähän kirjaan koska olin niin paljon lukenut arvosteluja joissa tätä sanottiin surkeaksi, mutta onneksi kuitenkin luin tämän. On totta, että tämä osa ei ole niin hyvä kuin ensimmäinen, mutta tämä on juonellisesti todella tärkeä pläjäys. Ajottain oli vähän semmoista ylimäärästä pölinää sivuilla, mutta suurilta osin tässä sattui ja tapahtui niin paljon että heikompaa voisi hirvittää. Tässä kirjassa tulee hyvin ... (lisää)
Kirassiina avatar
Kapinallinen jatkaa sujuvasti tarinaa siitä kohden mihin outolintu loppui. Kirjasta ja sarjasta tekee erittäin mielenkiintoisen se kuinka alussa kyse on Trisistä ja hänen ongelmistaan mutta pian hänen ongelmansa ovat osittain maailman laajuisia ja osittain vielä täysin hänen omiaaan. Kapinallisen loppupuolella päästään utopia/dystopia-kirjojan tyypilliseen ihmisen perimmäiseen luonteeseen, olemukseen ja tarkoitukseen. Tästä huolimatta piti valvoa puoli yötä, jotta sain kirjan loppuun.
zaza avatar
0.5
Tämä kirja on loppu kaikista kirjakaupoista, joissa olen käynyt (ruotsiksi)... Haluan lukea sen mahdollisimman pian!
Uusin jäsen: ArunaK