Tulen tyttäriä

@ Maria Carole
Tulen tyttäriä - Maria Carole 7.42   17

Nidottu.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2015.

Naarni pakotti itsensä nielemään kaiken katumuksen vaikka tiesi, ettei ollut koskaan ollut näin yksin. Mitä hän oli kuvitellut? Oli uskaltanut uhmata elämän tekemiä valintoja. Luuliko hän nyt, että elämä unohtaisi ja antaisi anteeksi?

Naarni on sotilas ja tulen sukua. Knameira, ei aivan jumala, muttei tavallinen nainenkaan. Naarni laskee vuosia palvelusaikansa loppumiseen, kunnes eräänä syysyönä hän kohtaa valolta tuoksuvan Emman ja lakkaa laskemasta.

Tulen tyttäriä on romanttista fantasiaa maailmassa, jossa jumalat elävät eristyksissä vuorellaan, ja jumalten jälkeläiset sekä ihmiset välttelevät toisiaan. Maria Carolen esikoisteos keskittyy siihen, mikä elämässä on tärkeää silloinkin kun ympärillä kuohuu.

Ei ole sinun osasi sen parempi tai huonompi kuin muidenkaan. Yhtä kaikki ylhäältä saneltu.

Maria Carole (s. 1983) on ranskalaistunut ulkosavolainen. Hän kirjoittaa raapaleita ja novelleja sekä toimittaa Osuuskumman Ursula-lehteä. Lukijana Carole yrittää olla ennakkoluuloton, mutta kirjoittaessaan hän viihtyy parhaiten kevyen romantiikan parissa.

Risingshadow arvostelu :: Ella Peltonen (Dyn)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 7, 2014 (Osuuskumma)
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

Kirja-arviot 307
Viestit 0
marraskuu 23, 2019
8 / 10

Kirjan hieman tavallisuudesta poikkeava lukujen jakaminen meinasi saada minut lopettamaan kirjan lukemisen heti alkuunsa. Onneksi kuitenkin jatkoin, sillä kun henkilöstä toiseen pomppivaan kerrontatyyliin tottui, kirja imaisi mukaansa. Pidin erityisesti suomalaisista vivahteista henkilöiden arjessa ja romanttisista fantasiaelementeistä. Utukka tassutteli suoraan sydämeeni ja jäi sinne! <3

Velma
Arvosanat 371
Kirja-arviot 30
Viestit 5
maaliskuu 24, 2016
8 / 10

Kevyttä fantasiaa ripauksella romantiikkaa eli varsin sopivaa omaan makuuni. Maailmaa, yhteiskuntaa ja muita taustoja ei kuvailtu mitenkään perusteellisesti, mutta sekin oli vain hyvä asia, koska en yleensä jaksa olla kiinnostunut niistä. Luulen, että olisin antanut tälle täydet pisteet nuorempana, nyt annoin vain 4 tähteä.

Sam Karpalosuo
Arvosanat 3
Kirja-arviot 1
Viestit 42
helmikuu 15, 2015
10 / 10

Tästä kirjasta on pitänyt kirjoittaa jo kauan, mutta olen pelännyt aloittamista, sillä en ole varma pystynkö tekemään sille oikeutta arviossani. Mainittakoon tosiaan aluksi että olen hieman jäävi arvioimaan, sillä minulla on kirjaan henkilökohtaine side. Mutta uskon että olisin rakastanut sitä muutenkin. Carolen fantasiamaailma on ainutlaatuinen - toisaalta hyvin suomalaisen tuntuinen, metsältä ja hiillokselta tuoksuva, ja toisaalta juuri sopivalla tavalla vieras. Ja se on tätä jotenkin... vaivattomasti. Mistään ei tehdä mahdottoman suurta numeroa; ei siitäkään, että yhteiskunta on kohtalaisen tasa-arvoinen ja seksuaalisesti vapautunut. Se voisi kalskahtaa riitasointuisesti enemmän keskiaikaa mukailevassa fantasiassa, mutta tämän kirjan maailmaan se sopii täysin luontevasti. Hahmot. Jokainen on minulle kuin tuttava, joiden äänen ja maneerit saatan palauttaa mieleeni, siinä määrin heihin kiinnyin ja niin hyvin heidät on kirjoitettu. Carolen kieli on sujuvaa paitsi kertojana, jokaisella hahmolla on selkeästi oma äänensä. Vähäisemmät sivuhahmotkin jäivät mieleeni elämään. Entä juoni sitten? Takakansitekstejäkin välttelevänä lukijana en halua keskustella juonen yksityiskohdista, mutta sen luonteesta on tärkeää puhua: Tämä ei ole fantasiaa jossa pelastetaan maailma pahuuden voimilta. Vaikka sota on yksi taustateemoista, sekään ei ole juonen ydin. Tämä on tarina rakkaudesta ja vapaudesta, ja hahmojen keskinäiset suhteet ja koettelemukset muodostavat juonen selkärangan. Eeppistä maailmanpelastusta odottavat joutuisivat siis pettymään, mutta allekirjoittaneelle nämä sydämen seikkailut olivat henkeäsalpaavaa ja mukaansatempavaa luettavaa. Tuo mielessäpitäen voin kuitenkin suositella kirjaa kaikille joita kiinnostavat romantiikka ja fantasia ja väkevät hahmokuvaukset.

SnugleClown
SnugleClown