Puoliksi paha (Half Bad -trilogia, #1)

Puoliksi paha

Sally Green
Julkaistu: heinäkuu 2, 2014 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Half Bad
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: noidat

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Sari Kumpulainen. Sidottu.

Kuvittele, ettet osaa lukea etkä kirjoittaa, mutta parannut nopeasti – jopa noidaksi.
Alat voida pahoin, jos et pääse ulos pimeän ajaksi.
Vihaat valkoisia noitia, mutta rakastat Annalisea, vaikka hän on yksi heistä.
Olet joutunut virumaan häkissä neljätoistavuotiaasta saakka. Sinun pitäisi paeta ja löytää Mercury, musta noita joka syö pikkupoikia. Sinulla on aikaa siihen asti, kunnes täytät seitsemäntoista vuotta.
Helppo nakki.

Sally Greenin esikoisromaani Puoliksi paha on henkeäsalpaava tarina erään pojan selviytymiskamppailusta. Ihmisten keskuudessa elävässä salaisessa noitayhteisössä mustia ja valkoisia noitia yhdistää vain yksi asia: pelko poikaa kohtaan, joka kuuluu molemmille puolille ja ei kummallekaan. Englantilaisen perheenäidin omaksi ilokseen kirjoittaman Puoliksi pahan käsikirjoitus aiheutti sensaatiomaisen kuhinan kansainvälisessä kirjamaailmassa, ja sen käännösoikeudet myytiin 45 kielialueelle jo ennen teoksen ilmestymistä. Puoliksi paha on trilogian avausosa, ja siitä on tulossa myös elokuva.

”Uusi Nälkäpeli, uskoisin... Aivan vastustamaton.” – Kate Atkinson

”Synkkä ja jännittävä tarina… unohtumaton päähenkilö.” – Publishers Weekly

”Kauhistuttava, vastustamaton trilogia, joka venyttää hyvän ja pahan oletettuja rajoja.” – Booklist

"Vaarallisen koukuttava." – Time

(muokattu 12.09.2017)

Loitsuja ja lemmenlommoja (Rachel, #3)Voi noita noitiaPikkunoitaMuinainen taikaKeskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)

Matti Karjalainen avatar
1.5
Sally Green on englantilainen perheenäiti, jonka omaksi huvikseen kirjoittamasta esikoisromaanista "Puoliksi paha" (Gummerus, 2014) tuli ilmestymisvuotensa kirjallinen ilmiö. Elokuvaoikeudet myytiin ennen kuin painokoneet olivat kunnolla käynnistyneet, käännösoikeudet liki viiteenkymmeneen maahan toivat paikan Guinnessin ennätysten kirjassa ja kirjallinen hypetys oli muutenkin valtaisaa. "Puoliksi paha" kertoo Nathan-nimisestä kaverista, joka on noitien sukua, kuitenkin vähän ... (lisää)
HourglassEyes avatar
1.0
Tämä oli ahmaistu alle vuorokaudessa, kiitos siitä. En tiedä olisinko kyennyt lukemaan pidempää aikaa... Alkupuoli kirjasta vain ärsytti kerrontatyylin ollessa omituinen ensimmäisen persoonan kerrontaa toisessa persoonassa, joka onneksi vaihtui lopulta edes tavalliseen ensimmäisen persoonan kerrontatyyliin, joskin siitä ei ollut paljoakaan apua enää tässä vaiheessa. Noin sadan sivun jälkeen inhosin jo päähenkilö Nathania, jonka epäuskottava vaihdos alun hiljaisesta ... (lisää)
Amethystus avatar
2.5
Cath3rin3 avatar
Puoliksi paha oli mielenkiintoinen ja jaksoi lukea ihan hyvin loppuun. Alku oli aika epäselvä, eikä ihan tiennyt missä nyt mennään, mutta pidin kirjan juonesta. Kirjoitustyyli vaiheli aina välillä ja se jäi hiukan häiritsemään. Useimmat hahmot olivat hyvin keksittyjä ja muotoiltuja, mutta Annalise ei jostain syystä kuulunut lempihenkilöihini. Kirjassa oli hyvää myös se, kuinka noidat oli jaettu valkoisiin ja mustiin mutta siltikään ei voinut olla varma kummat niistä olivatkaan hyviä. Suosittelen yläkoululaisista ylöspäin.
lnx avatar
4.5
Onnistunut esikoiskirja. Mielenkiinto pysyy hyvin yllä tapahtumien edetessä rytmikkäästi. Henkilöhahmot ovat yksilöllisiä ja erityisesti päähenkilön ajatuksenkulkua on kiinnostavaa seurata. Toisaalta jatkuva jännitys ei jätä sijaa varsinaiselle huippukohdalle, jolloin kirjan potentiaali jää osittain lunastamatta. Kirjoitustyyli on tästä huolimatta koukuttava, ja kirja jättää odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa osaa. Toivottavasti Puoliksi villi ylittää edeltäjänsä niin, ettei sarja ala puuduttaa lukijaa. Joka tapauksessa erinomainen lukukokemus.
shewolf avatar
vähän jotenkin erilaista luettavaa kun mihin oon tottunu.. kirja oli silti hyvä. luin sen heti perään vielä uudestaan. ostan ihan varmasti seuraavankin osan.
Kirjakaapin tyttö avatar
2.5
En oikein ymmärrä tuota vertausta nälkäpeliin. Ensinnäkään kirja ei minun mielestäni yltänyt lähellekkään nälkäpelin tasoa. Toiseksi, en muistaakseni muista, että Puoliksi Paha edes muistuttaisi juoneltaan ja idealtaan Nälkäpeliä.... Olen hyvin hämmentynyt. Kirja on toki synkkä, mutta jännittävä se ei ollut. Ei se myöskään ennalta-arvatta ole, mutta mitään jännitystä en kokenut. Minulle ei tullut sitä tunnetta mitä koin esimerkiksi Harry Potteria lukiessani. ... (lisää)
Aderyn avatar
1.0
Jostain syystä kuvittelin kirjan olevan paljon mielenkiintoisempi kuin se oikeasti olikaan. Ehkä se johtui kiinnostavasta kannesta, ehkä liikoja lupailevasta takakansitekstistä... Mutta aloitin kirjan lukemisen innolla - ja lopetin sen kiitollisena siitä, ettei se ollut tuhlannut enempää aikaani. Kutsun tämänkaltaista kirjallisuutta "aivokuolleiden hanhien lukemistoksi". Tuo kuvannee tuntojani aika hyvin. Kirjailija on rakentanut juonen hyvin heppoisten ja yksinkertaisten ... (lisää)
Pyrexia avatar

Tämä ja toinen osa odotteli hyllyssä pari vuotta, ja viimeinenkin osa hetken, ennen kuin tuli "sopiva" aika lukea. Kerronta tyyli oli erikoinen ja alku oli mielestäni sekava. Kerrontatyyliltään tämä olisi sopinut nuoremmille, mutta väkivaltaisuutensa puolesta ehkä ei.  Toivoin tältä kirjalta enemmän.

AK avatar
4.5
Hyvin mielenkiintoinen kirja, joka ei muistuta lainkaan Harry Potterin tyylikästä Hyvä vastaan Paha- aihetta vaan luo oman maailmansa epävarmuuden sekä itsetutkiskelun parissa ja jonka päähahmo on Nathan Byrn joka saa lukijan tuntemaan itsensä samanlaiseksi kuin hän on
Brea-Marie avatar
3.5
Kirja on mielenkiintoinen juoneltaan ja Nathanin tunteiden kehittymistä oli tosi jännä seurata. Pidin kirjasta, mutta häiritsemään jäi kannesta löytyvä vertaus nälkäpeliin. En saanut lukemisen aikana vertausta pois päästäni ja vertailin siis tapahtumia koko ajan suosikki kirjasarjaani. Sanoisin, että kirja ei päihittänyt nälkäpeliä, mutta olen ystävältäni kuullut, että seuraava osa olisi vieläkin parempi kuin ensimmäinen. Suosittelen siis kirjaa, mutta väkivaltainen se kyllä on, eli ei välttämättä ihan kaikkia varten!
Ida avatar
3.5
Alku oli hieman outo. Se sai minut paiskaamaan kannen kiinni ja avaamaan sen vasta sillon kun olin kipeä. Lukijat. Lukekaa se alku vaikka kipeet tekis. Tylsimmätkin kohdat tuntuivat kiinnostavilta varmaan koska päähenkilö on liian kiinnostava. Pidin taas tästäkin. Synkkä, mutta kiinnostava. Nathan oli todella kiinnostava henkilö, koska hän oli nin arvaamaton ja no syitä on monta. Markus herätti minussa ristiriitaisia tunteita lukiessani kirjaa. - Markus ei ole hyvä. Nathan ... (lisää)
inari avatar
4.5
Puoliksi paha oli kirjoitettu hirmukiinnostavasti ja tempaisi lukijan heti mukaansa! Pidin Nathanista ja Annalise heilui rajamailla, että tykkäänkö vai enkö tykkää. Kirja oli jokatapauksessa mukavaa luettavaa ja suosittelen!
Saki avatar
3.5
Tämähän olikin parempi mitä olisin uskonut. Luin etukäteen hirveästi huonoja arvosteluja sun muuta, mutta ei minusta mikään huono ollut. Ei tietenkään yllä esim. Potterien tai Nälkäpelien tasolle, ja siksi ihmettelin miksi ihmeessä jo etukannessa tätä kehuttiin Nälkäpelin veroiseksi...? Hahmot ovat ihan ok, vaikka Annalise onkin ärsyttävä ja Nathan ei mitenkään erityinen päähenkilö, vaikka hänen tarinansa onkin kiinnostava. Gabriel on minusta kiva ja moniulotteisempi kun muut. Ettei tästä arvostelusta tulisi hirveää romaania, painun nyt lisäämään Puoliksi villin lukulistalle.
Mirelle avatar
Aivan uskomattoman hyvä kirja! Pidin siitä tosi paljon ja suosittelen kaikille. Henkilöt olivat mielenkiintoisia ja juoni luovalla ja jännittävällä tavalla luotu.
Lukutyttö avatar
Jatta avatar
4.5
Nyt kaikki kuulolle!!! Tämä on toisiksi paras kirja jonka tiedän ja olen lukenut!!! Paras kirja on tämän kirjan jatko-osa Puoliksi Villi ja se on uskomaton! Nathan on kokenut kovia ja silti hän jaksaa elää eteenpäin. Toinenkin kirja on kieltämättä väkivaltainen ja täynnä verta, mutta se on niin kutkuttavan hyvä että heti ostettuani luin sen kahdessa päivässä. Nathan on kerrassaan hurmaava ja toimem kirja on täynnä yllätyksiä (joita et voisi kuvitella villeimmisäkään kuvitelmissa). Älkää siis haukkuko tätä upeaa kirjaa ja sen uskomatonta ja vahvaa päähenkilöä!
Myrsky10 avatar
Kirjan kansi näytti mielestäni houkuttelevalta. Itse sain kirjan lahjaksi. Kirja ei vaikuttanut aluksi kovin hyvältä, mutta se parani ehdottomasti loppua kohden. Kirjoitustyyli ei oikein ollut minun mieleeni, mutta luen kyllä seuraavankin osan.
Katki avatar
Varsin lupaava esikoiskirja, jossa on jotenkin taianomainen tunnelma. Kirja harrastaa vanhaa tuttua tapaa jakaa porukka ensin hyviksiin ja pahiksiin ja sitten saada lukija ihmettelemään, että kummat ovat kumpia. Olen henk koht valmis ostamaan tuon nälkäpelivertauksen, vaikka tarina etenee rauhallisesti ja mutkitellen ja vaihdellen kerrontatapaa. Päähenkilön loputon sitkeys, hyväksyntä ja kyky selviytyä lumoavat. Siellä täällä on kaunista elämänfilosofiaa, joka voisi auttaa ... (lisää)
Kirjaneito avatar
2.0
Ihan mukiinmenevä, mutta ei kaiken hypetyksensä arvoinen. Idea sinänsä mielenkiintoinen joskaan ei erityisen uniikki, mutta toteutus tökki. Kieli ei hurmannut minua ja vaikka kirjaa luki nopeasti, se oli välillä tappavan tylsä. Kaikki hahmot jäivät mitäänsanomattomiksi, etenkin niin puhtoinen ja ihana Annalise sai sappeni kiehumaan. Blaah. Kannesta täytyy kuitenkin antaa plussaa, päädyin melkein tekemään heräteostoksen sen perusteella, mutta onneksi jätin väliin.
Riley Charlotte avatar
4.5
Ostin kirjan briteistä, eli luin sen englanniksi. Kirjan aihe oli mielenkiintoinen ja oli kivaa tutustua noitien maailmaan. Parhaimpia henkilöitä olivat Arran, Gabriel, Marcus, Annalise ja tietysti Nathan. Jessica oli tosi ärsyttävä. Kirjan kansi oli tosi hieno ja se herätti mielenkiintoa kirjaa kohtaan. Aion kyllä lukea seuraavat osat ja elokuvankin haluan nähdä kunhan se saadaan kuvattua.
Nage avatar
Q_Black avatar
Jotenkin tämä kirjan kansi sekä tarinan juoni saivat minut varaamaan kirjan kirjastosta. Suhteellisen helppolukuisen ja yksinkertaisen tarinan kanssa vierähti aikaa yllättävän vähän joskin alkuun tarina oli jotenkin todella outo ja hassusti kirjoitettu. Alun jälkeen tarina lähtee rullaamaan ja rullaakin pitkälti paikoillaan koko kirjan ajan. Minä ainakin ennätin kyllästyä jo välillä koska tässä ei tullut esille mitään uutta vaan pelkästään sitä saman jankkaamista. ... (lisää)
LittleJane avatar
Kirjan kansi herätti jo mielenkiinnon ja se että tarinaa kertoi poika. Odotin kirjalta hiukan toista mutta tykkäsin silti. Tarina kiehtoi minua ja oli hyvin rakennettu kokonaisuus. Odotan jatko-osaa mielenkiinnolla.
Pisania
Uusin jäsen: Onni