Ronja, ryövärintytär

Alkuperäinen nimi: Ronja, rövardotter
Käännetty englanniksi: Ronia, the Robber's Daughter
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: elokuva, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Tuula Taanila. 1. laitos: Kuvittanut Ilon Wikland. Sidottu. 26. painos 2007. Nidottu painos 2011. – 2. laitos: Tarkistettu suomennos. WSOY, 2015. Sidottu. – 3. laitos: Kuvittanut Katsuya Kondo. WSOY, 2017. Sidottu.

Kertomus kaiken voittavasta ystävyydestä.

Äitinsä Loviisan ja isänsä Matiaksen kanssa Matiaksenlinnassa elelevä Ronja viihtyy metsässä kuin kotonaan. Isänsä ammattia Ronja ei kuitenkaan hyväksy – saatuaan selville, että Matias onkin osa ryövärien joukkiota.

Eräänä päivänä salaman halkaiseman Matiaksenlinnan toiseen puoliskoon muuttaa Borkan rosvojoukkio vaimoineen ja lapsineen. Vanhempiensa varoituksista huolimatta Ronja ystävystyy Birkin, isänsä perivihollisen pojan kanssa...

Ronja, ryövärintytär on kaunis ystävyyden kuvaus ajalta, jolloin kauppamiehiä vaanittiin metsässä, villihevoset kirmasivat niityillä ja maahiset tanssivat kuutamossa.

(muokattu 23.02.2018)

Kirous (Tähtisilmät, #2)Kadonnut kaupunki (Salainen kirjasto, #2)Tatatukin matka kristallivuorellePaluu Puolen Hehtaarin PuistoonMörkövahti

Truuners95 avatar

Olin nähnyt tästä kertovan elokuvan useasti lapsena ja luin tämän vasta vuosia myöhemmin joskus ala-asteella kirjaesitelmää varten. Uudelleenluettuna tästä löytyi paljon syvempiä merkityksiä.

Rauros avatar
4.5
Paras lukemani lasten kirja! Olen lukenut tän joskus kolmosella ja oli hyvä! Kaikkien pitäisi lukea tämä lapsilleen! Suosittelen !
celeblith avatar
3.5
Ihana kirja. Pienenä tämä on luettu koulussa opettajan lukemana, ja myöhemmin luettu itse. ja aivan yhtä mukaansatempaava ja ihana tarina, itseluettuna kuin kuunneltunakin.
ShadowMaker avatar
Yksiä parhaimpia Astrid Lindgren-kirjoja ja lasten kirjallisuudessa todellinen helmi! Tämän kirjan (jos jonkun) kaikkien vanhempien pitäisi lukea lapsilleen! Suosittelen lämpimästi!
Adolfina Romanov avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Gil-Dúviel avatar

Aivan ehdoton lapsuuden kirjasuosikkini. Ensimmäinen kosketukseni tarinaan on ala-asteelta, jolloin kuuntelimme luokassa kirjaa luettuna ääneen. Ihana maailma; vaihtoehtoinen historiallinen maagis-realistinen, ottaa vahvasti vaikutteita vanhoista skandinaavisista kansantaruista. Mahtava päähenkilö, viattoman hurmaava ystävyyssuhde. Suosittelen lämpimästi ihan kaikille!

LarZa avatar
Aivan huippu kirja! Pitäis lukea uudelleen!
Katjuska avatar
Tämän kirjan vuoksi ylipäätään innostuin lukemaan kirjoja kolmannella luokalla! Kirja on jännittävä,hauska ja pienempänä se tuntui myös vähän pelottavalta. Tämä on paras lukemani lasten satu.
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen