Veljeni, Leijonamieli

Alkuperäinen nimi: Bröderna Lejonhjärta
Käännetty englanniksi: The Brothers Lionheart
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1973. Suomentanut Kaarina Helakisa. Kuvittanut Ilon Wikland. Sidottu.

Veljeni, Leijonamieli kertoo kahdesta veljeksestä, Joonatan ja Kalle Leijonasta. Sairas pikkupoika Kalle eli Korppu ihailee suuresti isoveljeään Joonatania. Isoveli pelastaa Korpun palavasta talosta mutta menehtyy itse. Pian myös Korppu kuolee sairauteensa ja seuraa veljeään kauniiseen maahan, Nangijalaan.

Veljeni, Leijonamieli on sekä jännittävä kertomus vihreiden laaksojen, sadun ja leiritulien maasta että hyvän ja pahan kamppailusta, kaiken voittavasta ystävyydestä ja kuolemasta.

(muokattu 20.12.2017)

Vedeeran taru (Vedeera, #1)Lumous (Tähtisilmät, #3)Paluu Puolen Hehtaarin PuistoonKadonnut kaupunki (Salainen kirjasto, #2)Prinssi Ahava ja valtaistuimen salaisuus (Patarania, #2)

Truuners95 avatar

Tämä kuului niihin kirjoihin, joita luin useamman kerran lapsena. Lindgren kuvaa kuoleman jälkeisen maailman kauniiksi, mutta vaaralliseksi. Itseäni hirvitti lapsena kirjan kuvat Katlasta ja sen rääkäisyt olivat todella kammottavia kyseisessä elokuvaversiossa.

LarZa avatar
4.5
Aivan huippu kirja tämäkin!
Kastehelmi avatar
4.5
Teen par'aikaa kirjadiplomia, johon minun on luettava seitsemän kirjaa tietystä listasta. Veljeni, Leijonamieli oli listassa ja päätin aloittaa siitä. Olin kuullut Astrig Lindgrenistä jo aikaisemmin ja olin tietysti kuullut Peppi Pitkätossusta ja Eemelistä ja monista muista, mutta tästä kirjasta en ollut kuullut aikaisemmin. Odotin, että kirja olisi iloinen, kuten monet muut kirjat, joita olin lukenut. Mutta ei, se ei ollut. Se oli samaan aikaan surullinen ja jännittävä, ... (lisää)
Lumiruusu avatar
4.5
Löysin tämän kirjan isoveljeni kaapista. Olin ihan ihmeissäni, miten veljelläni oli sellainen kirja, mutta se olikin äidin. Omin sen sitten itselleni ja luin tässä viikonlopulla. Oli niin ihanaa lukea, kun muistin että tämä teos oli luettu myös ala-asteella. En paljoakaan muistanut siitä, ennen kuin taas luin. Tarina on todella surullinen, melkein tuli itku lukiessa. Pidin siitä silti paljon, kirjoitustyylistä ja juonestakin. Joonatan ja Kaarle ovat niin... miten sen sanoisi, ... (lisää)
celeblith avatar
4.5
Ihana kirja. Mutta niin surullinen. Jännittävä, sopii niin nuoremmille kuin vanhemmillekin. Itse ainakin pidin todella ala-asteella kun luettiin. Ja rakastuin kirjaa uudelleen myöhemmällä iällä, pariinkin kertaan luettu.
ShadowMaker avatar
Kaunis, mutta haikea kertomus veljesrakkaudesta. Mielestäni ylivoimaisesti surullisin Astrid Lingren-kirja. Olen kyllä onnellinen, ettei äitini suostunut lukemaan tätä olessani hänen mielestään "liian nuori". Hiukan vaikea kirja ehkä käsiteltäväksi nuorelle lapselle, sillä heti ensimmäisillä sivuilla päähenkilöt kuolevat (mutta kuitenkin siirtyvät kuollessaan "toiseen maailmaan"). Niin kuin jo sanoin,tämä on surullinen ja haikea, mutta kaunis. Suosittelen lukemaan!
S.T.A.R., Jossu89, Lukijatar, FreakyMike
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson