Aurinko ja kuu

Aurinko ja kuu

Vonda N. McIntyre
Julkaistu: toukokuu 2, 2005 (Like)
Alkuperäinen nimi: The Moon and the Sun
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia
Avainsanat: elokuva, nebula-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Paula Merjamaa. Kansi: Eliza Karmasalo. Nidottu.

Nebula-palkinto 1997.

"Vuoden 1997 paras kirja." – Publisher's Weekly

Henkeäsalpaavan jännittävä ja aistillinen seikkailuromaani 1600-luvun Euroopasta, Aurinkokuninkaan hovin intohimoisten juonitteluiden ja poliittisten salaliittojen keskeltä!

Nuori Marie-Josèphe de la Croix jättää ankean luostarielämän ja saapuu töihin Ludvig XIV:n hoviin. Hänen veljensä Yves on jesuiittapappi ja kuninkaalleen omistautunut lahjakas tiedemies. Yves on vanginnut merikäärmeen – mystisen olennon, jonka voimia ei tunneta, mutta jota vihataan niin paljon, että se halutaan tuhota maan päältä.

Marie-Josèphe tuntee merikäärmeiden lumon ja kuulee niiden ihanan laulun. Samalla kun hän opettelee elämään Versaillesissa ja kasvaa lapsellisesta tyttösestä aikuiseksi naiseksi, hän alkaa ymmärtää merikäärmeitäkin. Mutta asiat mutkistuvat.

Marie-Josèphe joutuu taistelemaan periaatteidensa puolesta, eivätkä hänen vihollisensa suinkaan ole käärmeitä, vaan sangen mahtavia miehiä...

McIntyreltä on aikaisemmin suomennettu Unikäärme (Like 2002).

Arvosteluja:

”Jännittävän juonen mutkista paljastuu taistelu ihmisarvosta, niin naisen, orjan kuin inhimillisen merihirviönkin. Leimallisinta McIntyrelle on kiehtova luonnonmystiikka, johon lienee vaikuttanut se, että hän on biologi. Hänen päähenkilönsä ovat humaanien arvojen puolesta taistelevia, kyvykkäitä ja aktiivisia naisia.” – Annamari Saure, Me naiset

(muokattu 22.03.2015)

Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä (Pirates of the Caribbean, #4)Haukansilmä (Pronssisoturit, #3)KontiainenIkimetsien sydänmailla (Metsän kansa, #1)Haudattu jättiläinen

Sini avatar
Pidin paljon aiemmasta McIntyren kirjasta Unikäärme (Like 2002). Joten olin odottanut monta vuotta, milloin hänen Nebula-palkinnon voittanut kirjansa Aurinko ja kuu ilmestyy suomeksi. Se oli ollut kustantamon listoilla jo pitkään, viivytys johtui ymmärtääkseni käännösongelmista. Ikävä kyllä jouduin pettymään, sillä en pitänyt tästä kirjasta yhtä paljon kuin Unikäärmeestä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämä olisi huono kirja – varsinkaan verrattuna muuhun ... (lisää)
Dyn avatar
2.0
Kun on lukenut 1800-luvun ranskalaisten kirjailijoiden kuvauksia 1600-luvun hovielämästä, McIntyren vastaava kuvaus on suoraan sanottuna laimeaa. Kyllä "Aurinko ja kuu" esittelee laajalti etikettia ja käyttäytymissääntöjä, mutta miksei kirjailija huomioi niitä henkilöidensä käytöksessä? Kirjassa on kiehtovia aiheita ja kerronta etenee mukavasti. Teksti on 'helppoa luettavaa', välipala raskaamman kirjallisuuden lomassa. Silti se ajoittain tuntuu junnaavan liiankin kanssa ... (lisää)
Lilli avatar
Jostain syystä tämä kirja ilmestyi aina risingin suosituksiin kohdallani, kansi ei kuitenkaan innostanut kirjaa lainaamaan. Kerran kirjastossa kuitenkin huomasin tämän opuksen ja paremman lukemisen puutteessa sen mukaan nappasin. Kirja olikin yllätyksekseni mahtava! Tykkäsin todella paljon!
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson