Unikäärme

Vonda N. McIntyre
Julkaistu: 2002 (Like)
Alkuperäinen nimi: Dreamsnake
Tyylit: scifi
Avainsanat: hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto, ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 1978. Suomentanut Paula Merjamaa. Sidottu, kansipaperi.

Hugo-palkinto 1979, Nebula-palkinto 1978, Locus-palkinto 1979.

Fantastinen, aistillinen ja jännittävä seikkailuromaani. Upea nainen nimeltään Käärme auttaa kärsiviä ja sairaita. Hän tuo lohdun niillekin potilaille, jotka ovat jo parantavan avun ulottumattomissa.

Typerät ja pelokkaat ihmiset tappavat Käärmeen tärkeimmän apurin, unikäärmeen, jonka avulla ihminen voi voittaa kuolemanpelon ja valmistautua tuonpuoleiseen rauhallisin mielin. Valitettavasti parantajat eivät tiedä, miten nuo äärimmäisen harvinaiset ja arvokkaat käärmeet lisääntyvät. Käärmeen on pian löydettävä uusi unikäärme, muuten hän ei voi jatkaa parantajan ammattiaan. Tehtävä tuntuu mahdottomalta.

Käärme kohtaa matkallaan monia vaaroja, mutta onneksi hänen elämässään on myös intohimoa, hyvyyttä ja onnea.

Unikäärme on Vonda McIntyren vuonna 1978 kirjoittama romaani, joka on nykyään korotettu klassikon asemaan. Se on voittanut mm. Hugo-, Nebula- ja Locus-palkinnot. Unikäärme on käännetty jo viidelletoista kielelle, nyt vihdoin siis myös suomeksi.

Yhdysvaltain Seattlessä asuva McIntyre on kirjoittanut 12 teosta. Myös hänen viimeisin romaaninsa Aurinko ja kuu palkittiin Nebulalla.

Arvosteluja:

”Ilmestyessään Unikäärme voitti kaikki merkittävimmät englanninkieliselle tieteiskirjallisuudelle jaettavat palkinnot. Aivan ansaitusti. Se soljuu eteenpäin kevyesti, mutta samalla vaikuttavasti, ja jättää jälkeensä toivon lämpimän jälkimaun.” – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Unikäärmeen maailmankuvaus on hyvin elävää. Itse asiassa teosta voi pitää suorastaan oppikirjana siitä, miten kuviteltu maailma kuviteltuine historioineen saadaan todelliseksi. – – McInteryn jälkiä seuraamalla kuka tahansa scifi- tai fantasiakirjailija pääsee pitkälle.” – Kanerva Eskola, Aamulehti

”Unikäärme on aistillinen ja kiehtova tieteisromaani 70-lukulaisin aatteellisin maustein.” – Vesa Sisättö, Ilta-Sanomat

”Unikäärme on kiehtova fantasiaromaani, joka sopii hyvin sellaiselle lukijalle, joka ei tähän kirjallisuudenlajiin ole aiemmin tutustunut.” – Anne Helttunen, Me Naiset

”Tämä kirja on kuin vuoristopuro – nopea, puhdas, kirkas, jännittävä, kaunis.”
– kirjailija Ursula Le Guin

”Jännittävä tulevaisuuden uni. Erinomaisen luettava tarina.” – kirjailija Frank Herbert

”Tämä kirja vetoaa meidän kaikkien inhimillisiin tunteisiimme.” – Seattle Times

(muokattu 22.09.2012)

5. aalto (5. aalto, #1)NeljäHe eivät tiedä mitä tekevätKohtalo (Siilon saaga, #3)Rämeen olento (Rämeen olento, #1)

tpi avatar
Kirja tapahtuu ydinsodan jälkeisessä maailmassa, sodasta on kulunut limiest vuosisatoja, ja sotaa edeltänyt aika on jo lähes unohtunutta. Päähenkilö on kylästä toiseen kulkeva parantaja. Parantamiseen hän käyttää geneettisesti muokattuja käärmeitä, jotka tuottava myrkyn asemesta rokotteita tai muita lääkinnällisiä aineita. Kirjan alussa yksi hänen käärmeistään, hyvin harvinainen ja arvokas unikäärme, dreamsnake, kuolee väärinymmärryksen vuoksi. Loppukirja kuvaa ... (lisää)
KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Maija