Amerikan Psyko

@ Bret Easton Ellis
Amerikan Psyko (CityGrafia #1) - Bret Easton Ellis 7.10   20

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Erkki Jukarainen. Sidottu.

Nuori Patrick Bateman on Wall Streetin haikala. Miljoonapalkkaa nauttivan, tuhannella vatsalihasliikkeellä aamunsa aloittavan miehen maailma rakentuu vaatemerkeistä, ihonhoitotuotteista ja design-huonekaluista. Kun loputon kilpailu käyntikorttien tyylikkyydestä, luksusasuntojen sijainnista ja huippuravintoloiden paikkavarauksista ylittää kilpailuhengen maksimit, löytää Bateman tehokkaan tavan purkaa turhautumiaan. Töiden jälkeen merkkivaatehenkari vaihtaa vapaalle, kuuntelee Genesistä ja tappaa ihmisiä.

Tämä skitsofrenisen sielunmaiseman kuvaus on samalla myös armoton tilitys ylikierroksilla käyneestä 80-luvusta. Teos ja siihen perustuva elokuva shokeerasi kansainvälistä yleisöä ja herätti raivokasta keskustelua.

AMERIKAN PSYKO lennätti Bret Easton Ellisin maailmanlaajuiseen kuuluisuuteen. Lukijan sietokykyä koetteleva romaani on urbaani kulttiversio Tri Jekyllistä ja Mr Hydesta. Julmuudestaan huolimatta se tarkastelee hyytävän humoristisesti ja ironisoiden länsimaista elintasokulttuuria.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1993 (Pikku-idis)
Alkuperäinen nimi American Psycho
Tietoja muokattu huhtikuu 16, 2016

CityGrafia

Sarja sisältää 1 pääteosta ja yhteensä teoksia 1 kpl.

Amerikan Psyko (CityGrafia #1) 7.10   20

Kirja-arviot & arvosanat

Arvosanat 729
Kirja-arviot 100
Viestit 2743
helmikuu 15, 2016
8 / 10

"Wow", oli ensimmäinen ajatus kirjan luettuani ja sen jälkeen pitkä epätodellinen (ja hiukan epämukava) olo, koska kirja oli loistava, mutta samalla todella, todella ällöttävä luettava. Saako tällaisesta edes pitää...?

Kirja oli kiehtova sitten kun siitä sai otteen. Minulla oli aluksi vaikeaa jaksaa lukea tarinaa, koska se tuntui täysin merkityksettömältä (paljon, paljon keskusteluja merkkituotteista ja pukeutumisetiketeistä yms). Mutta kun jaksoi kahlata kirjaa noin puoleen väliin, niin sitten päästiin tarinan ytimeen kiinni ja sen jälkeen kirjaa ei malttanut laskea käsistään (vaikka välillä oli pakko, koska piti hakea sietokykyä lukea joitain kohtauksia läpi). Minulla oli jokin ajatus kirjan sisällöstä (olen nähnyt elokuvan vuosia sitten ja joita muistikuvia on säilynyt), mutta sen splatter-kauhuskenaariot (hyvin yksityiskohtaisesti kuvaillut) yllättivät silti. Nämä kohtaukset olivat mielettömän vaikeita ja raskaita luettavia, mutta samalla niitä kohtaan tunsi jopa sairaalloista kiinnostusta ja halua lukea ne läpi. Muutenkin kirjoitustyyli oli paikoitellen todella raskas ja jossain määrin turruttava, mutta samalla tavallaan palkitseva. Juoni oli rakennettu hyvin, Batemanin henkinen epätasapaino tuodaan esiin ohimennen ja sen jälkeen se otetaan osaksi tarinaa vähävähältä, jolloin lopulta se on tarinan pääpointti ilman, että varsinaista muutosta edes huomaa.

Erska
Erska