Herääminen

@ Stephen King
Herääminen - Stephen King 6.60   35

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu, kansipaperi.

OLETKO VALMIS KOHTAAMAAN SEN MIKÄ RAJAN TAKANA ODOTTAA?

Pieneen uusenglantilaiseen kaupunkiin saapuu uusi pastori. Komea Charles Jacobs ja hänen ihastuttava vaimonsa kietovat pian koko kaupungin pikkusormensa ympärille. Erityisen vaikutuksen pastori tekee kuusivuotiaaseen Jamie Mortoniin.

Mutta sitten tapahtuu jotakin. Jotakin mikä saa pastori Jacobsin hylkäämään uskonsa ja pakenemaan kiireen vilkkaa kaupungista.

Vuosia myöhemmin Jamie kohtaa silmänkääntäjäksi ja ihmeparantajaksi ryhtyneen pastorin uudelleen. Muusikkona itsensä elättänyt Jamie on paitsi tukevassa heroiinikoukussa myös kipeästi avun tarpeessa. Oudon pakkomielteen riivaama pastori lupaa auttaa Jamieta, kunhan tämä vain suostuu vastapalvelukseen. Sen seurauksena alkaa vääjäämätön matka kohti pelottavinta loppuratkaisua, jonka Stephen King on koskaan kirjoittanut.

"Stephen King ei kuvaa todellisuutta vaan venyttää sen rajoja kuin Kafka konsanaan." – The Boston Globe

"Herääminen vilisee viittauksia mm. Mary Shelleyn, Bram Stokerin ja H. P. Lovecraftin kauhuklassikoihin. Tutut teemat kasvavat kuitenkin aivan uudenlaisiin mittoihin. King on sähäkässä iskussa." – Tampa Bay Times

Luokitus: Kauhu

Keskustelu: Stephen King (225 viestiä)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu tammikuu 5, 2015 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Revival

Kirja-arviot 35
Viestit 47
tammikuu 30, 2019
7 / 10

Hyvä tarina. Te jotka tykkäätte lukea hyviä Kingin tarinoita, tässä teille yksi. Kirja ei ole Duma Keyn tai Kuvun alla -tasoa, mikä nyt edes olisi, mutta hyvä kuitenkin.

Henkilöhahmoja, siis oleellisia tarinan henkilöitä, on sopiva määrä, eli ei tarvinnu hirveästi muistella kuka oli kukakin. Kirja lähtee rauhallisesti mutta nousujohteisesti liikkeelle ja räjähtää loppupuolella. Kirjan äärimmäinen loppu on ehkä vähän kökkö. Kingin tyyliä taitaa olla yliloikkaukset joilla hypätään lopputapahtumien yli ja vältellään tapahtumien tarkempia selvityksiä.

Tervetuloa rajalle ja sen yli.

Mustelmann
Arvosanat 64
Kirja-arviot 7
Viestit 1169
kesäkuu 28, 2017
7 / 10

Kesälomalla tuli palattua vuosien tauon jälkeen kauhulegendan visioiden pariin ja aika hyvinhän tämä kolahti, vaikka varsinaista kauhua teos ei juuri sisälläkään. Alussa kuvataan päähenkilön lapsuutta, jolloin hänen pieneen kotikaupunkiinsa saapuu uusi pappi, joka pistää kulmakunnan asiat vinksalleen. Uskonnollinen yhteisö suorastaan rakastuu komeaan ja mukavaan pappismieheen, mutta sitten tapahtuu jotain ja papin on pakko lähteä pois. Päähenkilö ajautuu elämässään sinne tänne, mutta hänen tiensä risteää papin kanssa useita kertoja, vaikka parempi olisi ollut, jos mies olisi pysynyt kokonaan poissa kuvioista.

Arvosanat 729
Kirja-arviot 100
Viestit 2743
toukokuu 30, 2016
8 / 10

Kingin uudempi tuotanto on jotenkin paljon soljuvampaa tekstiltään ja juoneltaan kuin mihin olen häneltä tottunut. Tässä tarinassa oli hyvä juonen kuljetus, kiinnostavat hahmot ja ylimääräisen selittelyn määrä oli aika minimissä. Kun liikoja oli karsittu pois, oli kokonaisuus sujuva. Vaikka tätä kirjaa onkin kehuttu pelottavaksi, en saanut oikein mitään kauhun värähdystä oikein mihinkään suuntaan. En nyt sinänsä koe sitä ongelmaksi, mutta ehkä minua hiukan harmitti sen puute, koska odotin sitä koko kirjan ajan. Kirjassa oli ripoteltu sinne tänne täkyjä lukijoille, erityisesti pidin valtavasti viittauksesta Joyland-huvipuistoon. Neljän tähden teos ehdottomasti, tuttua Kingin laatua tämäkin.

Eija
Arvosanat 1311
Kirja-arviot 330
Viestit 962
maaliskuu 20, 2016
8 / 10

Tapahtumat sijoittuvat Kingille tuttuun tapaan Maineen, tällä kertaa pieneen kylään nimeltä Harlow, missä elää uskonnollinen yhteisö. Kylä sijaitsee Castle Rockin liepeillä, joka on tuttu tapahtumapaikka Kingin aikaisemmista romaaneista. Pienen kylän elämän kuvaus menneiden vuosikymmenien Amerikassa on niin uskottavaa, että tuntuu Kingin soveltavan asioita tarinaansa omista kokemuksistaan. Uskonto ja kuolemanjälkeinen elämä on fokuksena tarinassa. Uskonnon kyseenalaistaminen on tuttua aiemmistakin Kingin kirjoista.

HourglassEyes
Arvosanat 448
Kirja-arviot 52
Viestit 2304
tammikuu 31, 2015
7 / 10

King on kirjailija jonka tuotantoa on tullut luettua runsaasti. Ja laatu on yleensä taattua. Niin on laita myös Heräämisen kanssa, mutta hyvyydestään huolimatta se ei yllä tottumaani tasoon Kingiltä. Haluan, että King valvottaa minua, pistää minut miettimään ja kyseenalaistamaan. Herääminenkin hakee kyllä tätä tunnelmaa, mutta ei aivan täytä vaatimuksia. Tarina on pohjimmiltaan hyvä ja mielenkiintoinen, mutta kuljetuksesta puuttuu Kingille tyypillinen koukuttavuus. Plussaa annan tarinan lopetuksen Lovecraft viboista, joissa oli tätä niskavilloihin pureutuvaa kylmyyttä, mitä odotin koko tarinan osalta.

huhtikuu 24, 2022
heinäkuu 26, 2021