Routamieli

Routamieli

Silja Susi
Julkaistu: marraskuu 12, 2014 (Torni)
Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen

Routamieli: Kertomus pojasta, joka ei halunnut olla sankari. Graafinen suunnittelu ja taitto: Kristjan Gabral. Nidottu.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2015.

Kättäni kirveli ja kuumotti puukon terän jäljiltä. Nyrkkiin puristetusta kädestäni valui verta rannettani pitkin. Olin viiltänyt verivalan kämmeneeni samalla puukolla, jolla valan oli vannonut kauan kuolleena maannut nainen. Uskollisuuteni soturiklaanille ja vannomalleni valalle jatkuisi suurin piirtein yhtä kauan kuin hänenkin. Verivalan sanat hakkasivat mielessäni samaa tahtia kuin nopeaksi käynyt sykkeeni. Mielessäni pyörivät vain vanhojen jumalten nimet.

Routamieli elää Pohjolassa, jossa asutaan luonnon ehdoilla ja soturiklaani valvoo rauhaa. Hän unelmoi paikasta soturiklaanin riveissä ja tulevaisuudesta rakkaansa, Ranan, rinnalla. Unelmat murenevat, kun Routamieli saa jumalilta tehtävän. Hänen on lähdettävä kauas tuntureiden taakse kuullakseen jumalten äänen.

Turussa asuvan Silja Suden esikoisromaani Routamieli on aikuisellekin lukijalle sopivaa fantasiaa. Se yhdistelee tuoreella tavalla suomalaista ja kalevalaista traditiota sekä fantasiaperinnettä.

(muokattu 05.10.2015)

Pääskytorni (The Witcher – Noituri, #6)Ikikesä (Ikikesä, #2)Surunhauras, lasinteräväSotilaat (Talon-saaga, #3)Louhi (Sammon vartijat, #3)

Myrsky10 avatar
Ihan kohtalainen kirja. Kirja eteni osittain aika hitaasti, mutta toisaalta siinä hypättiin myös aika pitkiä ajanjaksoja melkein kokonaan yli. Aika sekava kirja oikeastaan, mutta ihan luettava kuitenkin.
Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Antero Stenhammar