Tuhanten miesten marssi (Anabasis, #2)

Tuhanten miesten marssi

Petri Hiltunen
Julkaistu: 2013 (Arktinen banaani)
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: sarjakuva, historia
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

Vuonna 401 eaa. kreikkalaisten suuri sotaretki kuningas Antakserkseksen joukkoja vastaan on muuttunut nöyryyttäväksi ja olosuhteiltaan lähes sietämättömäksi paluumatkaksi.

Tehtäväänsä alkujaan huijattu pieni sotajoukko joutuu pakon edessä uhmaamaan mahdottomia vastuksia ja ylivoimaista vihollista, joita he kohtaavat jatkuvasti. Kaikki joutuvat tekemään uhrauksia. Sadat sotilaat eivät enää koskaan näe kotimaataan.

Tuhanten miesten marssin tallensi jälkipolville kirjaiija Ksenofon, joka näki ja koki itse kaikki matkan koettelemukset. Hän ei silti ajautunut tunteidensa vietäväksi, vaan pysyi koko ajan asiassa kertoen myös omista peloistaan ja tekemistään virheistä.

Anabasis on peittelemätön ja rehellinen selonteko, maaiman ensimmäinen silminnäkijän kirjoittama sotareportaasi. Petri Hiltunen on muokannut Ksenofonin tarinasta eävän sarjakuvaklassikon.

(muokattu 01.11.2015)

Kyyroksen sotaretki (Anabasis, #1)Asterix gallialainen (Asterix, #1)Asterix ja suuri merimatka (Asterix, #22)Malaterren viimeinen laulu 2 (Hämärän matkamiehet, #4)Asterix Hispaniassa (Asterix, #14)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Irma Niemiaho