Pulpografia Britannica: Brittiläisiä kioskidekkareita suomeksi 1944–1992

Juri Nummelin
Julkaistu: kesäkuu 2014 (Turbator)
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjabibliografia + kirjallisuudentutkimus
Avainsanat: kotimainen

Kannen taitto: Ville Manninen. Nidottu.

Pulpografia Britannica on ensimmäinen suomeksi julkaistava tietoteos brittiläisestä kioskikirjallisuudesta 1940-luvulta 1990-luvulle. Tyylillisesti liikutaan yhtä laajalla skaalalla, aina älyllisistä arvoitusdekkareista yksityisetsivä- ja vakoilujännäreihin.

Esiteltävänä on liki 80 kirjailijaa, joista tarjotaan elämäkertatiedot, katsaus tuotantoon sekä kattavat suomennosten bibliografiat. Mukana on niin Peter Cheyneyn kaltaisia klassikoita kuin unohdettuja senttareitakin. Käsiteltäviä kirjasarjoja ovat muun muassa Sexton Blake ja Hank Jason. Kirjassa tarjotaan myös kattava katsaus brittiläisen kioskikirjallisuuden historiaan 1800-luvun lopulta saakka.

Teos jatkaa pulp-asiantuntija Juri Nummelinin aiempia teoksia Pulpografia (2000), Kuudestilaukeavat (2004) ja Viidestilaukeavat (2004), jotka käsittelivät amerikkalaista kioskikirjallisuutta. Sarja jatkuu myöhemmin brittiläisten kioskilänkkärien sekä halvan kioskierotiikan hakuteoksilla.

muokattu 24.06.2016

Suomennoskirjallisuuden historia 1–2Kirjailijahakemisto BTJ Kirjastopalvelun kirjailijaesittelyteoksistaToinen minä: Tutkielma kaksoisolennon aiheesta kirjallisuudessaSamanaikaisuuksia: Kansainvälisiä näköaloja vuoden 1911 maailmaan (Turun yliopisto, Yleinen historia, #2)Historiallisen romaanin taitajia 1
Petri Rinta-Jaskari, Piikim
Uusin jäsen: Petri Rinta-Jaskari