Ihon alaiset

Ihon alaiset

Anu Holopainen
Julkaistu: helmikuu 24, 2015 (Karisto)
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuva: Karl Gough/Trevillion Images. Sidottu, kansipaperi.

Tämäkö on tulevaisuuden kauneusihanne?

Ihon alaiset on kylmäävä kuva tulevaisuudesta, joka ei ehkä ole kaukana. Moderni ja monipuolinen tarinakooste – blogikirjoituksia, nettipostauksia, tv-katkelmia – on suositun fantasia- ja scifikirjailijan uusi vahva näyttö.

JARAN on odotettava vuosi ennen kuin hän voi itse päättää ulkonäkönsä muokkauksesta. INKAN pitää vielä miettiä, mitä hän todella haluaa. MATIAS vihaa muokkauksia ja joutuu elämään vihollisten keskellä. PLASTIKPRINCESS tietää miten hankkia rintaimplantit, vaikkeivät rahat ja ikä riitäkään.

Täyteläisiä huulia, virheettömiä kasvoja, animehahmoja ja Barbie-lookia. 17-vuotias Jara elää ympäristössä, jossa lähes jokaisen ulkonäköä on muokattu ja jossa hänen itsensä on elettävä vanhempien vaatimuksesta luomuna.

Mutta sitten Jara pääsee kesätöihin Helsinkiin, ja taivas tuntuu aukeavan: rahaa, rakkautta ja lähestyvä täysiikäisyys, joka takaa päätäntävallan omaan kehoon. Mutta suureen kaupunkiin mahtuu myös anarkisteja ja toisinajattelijoita. Koko elämä voi muuttua hetkessä – eikä aina siten kuin haluaa.

(muokattu 06.07.2017)

Eliitti (Valinta-sarja, #2)Viallinen (Viallinen, #1)Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Julma maaPaljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)

Aloie avatar
3.5
Olin aikoinani lukenut Holopaisen Syysmaa-sarjaa, jolle en ollut lämmennyt useista syistä, joten tartuin Ihon alaisiin hieman skeptisesti. Kirja kuitenkin yllätti kiinnostavalla ja ajankohtaisella aiheella, ja mitäänsanomattomaksi muistamani kerronta oli nyt mielekkäästi etenevää ja sopivan joutuisaa. Hahmojen kohtalo kiinnosti, ja melko suurella fontilla ja lyhyellä sivumäärällä varustettu teos tuli luettua nopeasti. Vaikka Ihon alaisilla onkin taipumusta pieneen ... (lisää)
rahanpesukarhu avatar
3.5
Tämän kirjan maailma oli todella kiehtova. Itsekin rupesin kirjaa lukiessa haaveilemaan 3D-meikeistä, dimensiotatuoinneista sun muista jutuista, joita tulevaisuus ehkä meille joskus tarjoaa. Kirja kuitenkin näyttää lukijalle maailman, jossa tämä tulevaisuus on mennyt pahasti pieleen. Vaikka ihmisillä onkin vapaus ilmaista itseään erilaisilla ehostuksilla niin luomuilla ei ole samanlaista vapautta. Luomut eivät kuitenkaan lähde kovin rauhanomaisesti tätä vapautta itselleen ... (lisää)
Matti Karjalainen avatar
Anu Holopaisen nuortenromaaneja on kehuttu minulle ihan uskottavien tahojen toimesta, mutta tätä ennen en ole niihin tullut tarttuneeksi. Ja kyllä kannatti! "Ihon alaiset" (Karisto, 2015) on nimittäin genrensä muotovalio, mikäli hieman kömpelö viittaus kirjan teemoihin sallitaan. On todella virkistävää lukea pitkästä aikaa NA-romaani, jossa dystopian keinoin yritetään kertoa jotakin meidän maailmastamme, eikä vain jenkkityyliin tarjota puitteita postapokalyptiselle ... (lisää)
Aderyn avatar
3.5
Inhottava ja ahdistava kirja. Pidin, mutta Pennyweren sanoin tämä todellakin oli vain "raapaisu pintaan", ja kirja olisi voinut olla pidempi. Jos tykkää tästä, vähän vielä rajumpaa menoa tarjoaa saman kirjailijan kirja Molemmin jaloin.
Pennywere avatar
3.5
Mielestäni erittäin osuva kirja, ja ihanan kauhea, jos jotain tällaista oikeasti tulevaisuudessa tapahtuisi. Tarinat kuitenkin jäivät harmittavan pintapuolisiksi, olisin kaivannut Holopaiselta lisää kuvailua maailmasta ja ihmisistä, lisää tarinaa, tämä oli nyt tällainen raapaisu pintaan. Antaa kuitenkin ajattelemisen aihetta, joten suosittelen.
Myrsky10 avatar
Mielestäni ehdottomasti hyvä kirja. Kuvastaa hyvin millaiseksi maailma saattaisi äärimmäisyyksissään mennä kauneuskirurgian yleistyessä. Kannattaa lukea!
Uusin jäsen: juujoo