Labyrintti (Maze Runner, #1)

Labyrintti

James Dashner
Julkaistu: maaliskuu 3, 2015 (Basam Books)
Alkuperäinen nimi: The Maze Runner

Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: ekokatastrofit, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Jussi Korhonen. Nidottu.

”Jos et pelkää, et ole ihminen.”

Huikean elokuvasovituksen syksyllä 2014 saanut Maze Runner – Labyrintti on koukuttava kertomus Thomasista, joka herää hissistä muistamatta muuta kuin nimensä. Kärpästen herran kaltaisissa tunnelmissa Thomas kohtaa lauman lapsia aukiolta, jota ympäröivät kivimuurit. Pakeneminen voi alkaa.

Labyrintti on viihtynyt New York Timesin bestseller-listan kärjessä, ja kirjasarja on saavuttanut suuren suosion varsinkin nuorten keskuudessa. Maze Runner -sarjasta on tähän mennessä ilmestynyt englanniksi neljä osaa, ja siitä povataan Nälkäpeli-sarjan kaltaista hittiä.

Muokannut Dyn (03.03.2017)

Nälkäpeli (Nälkäpeli-trilogia, #1)Viimeinen tukikohta (Tripodien aika, #1)Julma maaNälkäpeli 1–3Valinta (Valinta-sarja, #1)

kesyrottafanitus avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Myrsky10 avatar
Tämä oli kyllä hyvä kirja. Vähän ehkä erilainen, mitä yleensä luen, mutta hyvä kuitenkin. Tarina eteni sujuvasti, eikä ollut ennalta-arvattava.
Truuners95 avatar

Ihan kelvollinen avaus, mutta ei yllä minun suosikkieni kärkeen. Luin lähinnä siksi, että halusin nähdä elokuvan vasta kun olisin lukenut tämän taustaksi.

Moonlight avatar
Huhhuh ja WAU mikä teos! Maze runner-sarjan ensimmäinen osa kolahtaa ja uppoaa syvälle. Miten nerokas idea ja juoni plus henkilöt erityisen mahtavia! Sarja on noussut yhdeksi suosikeistani ja aloitusosa on vaan yksinkertaisesti niin törkeen hyvä. Oon aina ollut hidas lukija mutta tällä kertaa kirja oli niin koukuttava etten saanut sitä laskettua melkeinpä ollenkaan. Ihan parhaita ja karmivimpia kohtauksia oli ehdottomasti kun Thomas, Minho ja Alby jäivät labyrinttiin yöksi jumiin, ... (lue lisää)
Matti Karjalainen avatar
2.0

James Dashnerin "Labyrintti" (Basam, 2015) aloittaa Maze Runner -nimisen nuortenkirjasarjan, josta on muodostunut jonkinmoinen myyntimenestys maailmalla. Elokuvakin on tekaistu, mutta mainosmiesten ennustusten vastaisesti Dashnerin hengentuotoksesta ei kuitenkaan tainnut tulla uutta lue lisää)

Fictionholic avatar
4.5
Aivan loistavaa dystopiaa! Tarina paranee loppua kohden ja kirjan loppuessa pää tuntuu räjähtävän. Alku on hieman hidastempoista ja ehkä tylsääkin, mutta kun kirjaan pääsee sisälle, on se ehdottomasti lukemisen arvoinen!!
Sunsetbeach avatar
4.5
Ihanaa luettavaa, kirjan henkilöihin samaistuminen ja tekstin elävöityminen kävi loppua kohden helpommaksi ja yllättäviä käänteitä löytyy myös. Jos joskus saan englannin kielisen kirjan käsiini, aion lukea myös sen. Elokuva on vielä katsomatta, mutta se tapahtunee melko pian... Suosittelen ehdottomasti!
Brea-Marie avatar
4.5
Mahtava kirja! Vei mennessään heti kun pääsi vauhtiin. Toimintaa ja juonen käänteitä oli riittämiin ja jokainen kappale päättyi jännään kysymyksiä herättävään tilanteeseen. Pidin kirjan henkilöistä myös kovasti. Suosittelen ehdottomasti kaikille! Tähän kirjaan ei voi kyllästyä. Vinkkinä myös, että tätä lukiessa kannattaa olla jo seuraava osa valmiina käden ulottuvilla!
inari avatar
4.5
Pidin kirjasta aivan älyttömästi! Luin sen hujahduksessa ja olin mukana alusta alkaen loppuun asti, Pidin! Katsoin heti luettuani kirjan The maze runner-elokuvan ja pidin siitäkin. Näyttelijät olivan hyvät ja vaikka juonessa olikin joitakin muutoskohtia oli se silti kinnostava.
Ida avatar
Katsoin elokuvan ekaksi ja ostin kirjan kun se tuli. Kesti monta kuukautta kun avasin sen kunnolla ja luin sitä kunnolla, koska luulin tietäväni juonen,koska olin nähnyt elokuvan. Kaverini oli sanonut, että kirja on ihan erillainen kun elokuva. Totta joka sana. Kirja yllätti miut moneen kertaan miten erillainen se oli verrattuna elokuvaan ja se teki kirjasta upertuper kiinnostavan. Ajattelin eka että minun on vaikea lukea kirjaa josta tiedän jo juttuja kun on kattonut elokuvan ja ... (lue lisää)
NinjaKoala avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
darlah-01 avatar
Kirja on aivan ihana! Alku on hieman pitkäveteinen, mutta kirja paranee loppua kohden. Kirjan juoni on jännittävä. Tästä kirjasta ei puutu yllättäviä käänteitä.
Gwenny avatar
3.5
Ihana kirja! Vaikka se vaikuttaa alussa kamalan pitkäveteiseltä, loppua kohti se paranee huimasti.
Kirjakruununprinsessa avatar
Siis vihdoinkin tää on suomennettu! Oon kuullut tästä sarjasta ekan kerran jo vuosia sitten, ja on kerennyt jo omat enkunkieliset kopiotkin hyllyyni livahtaa. Tää sarja on siis aivan mahtava. Newt on ehdottomasti lempihahmoni. Elokuvassakin Newt on söpö, mutta kirjoissa ennen kaikkea fiksu & päättäväinen. Newt on -- jotenkin sanoinkuvaamaton. Mutta pointtini on, että koko Maze Runnerin maailman yksi palanenhan on slangi ja ain't -ilmaisut (takakansikin engl.: "If you ain't ... (lue lisää)
Paikalla 1 jäsen ja 41 vierailijaa:
Jukuke