Minä olin diktaattori ja muita kirjoituksia

Urho Kekkonen
Julkaistu: 2009 (Minerva)
Tyylit: scifi, kokoelma, mainstream
Avainsanat: kotimainen

Toimittanut Pekka Tuomikoski. Sidottu. Sisältää nimellä Urho Sorsimo julkaistun tieteisnovellin Matka Marsiin vuodelta 1916.

Minä olin diktaattori on kokoelma Urho Kekkosen parhaimpia ja räväkimpiä kirjoituksia, mukana myös tuoreita UKK-arkistosta tehtyjä löytöjä. Kekkosen kynänkäyttöä on kuvailtu harkituksi mutta teräväksi; samasta kynänvarresta lähti ”sekä kirous että kiitos.

Teos sisältää kirjoituksia kolmelta eri aikakaudelta. Kekkosen nuoruusvuosilta mukana ovat mm. ennen julkaisemattomat näytelmät Raittiuslupaus, Alilaisen kääntymys ja Juipit sekä Venäjän vallan alkuaikoihin sijoittuva tarina Uuden vallan alla. 1940-luvulla Kekkonen kirjoitti ulkopoliittisia analyyseja mm. Pekka Peitsen nimellä, seniorivuosilta muistetaan erityisesti myllykirjeet.

Minua sanottiin Pohjolan Mussoliniksi. Minäpä hallitsin rautaisella kädellä. Vapaahetkinäni, joita oli vähän, minä leikin, paitsi lapsieni, kuolajärveläisten minulle lähettämän ja lahjoittaman karhunpenikan kanssa, jolle minä olin antanut nimeksi Suomi. – Minä olin diktaattori, Ylioppilaslehti 17.11.1928

(muokattu 21.12.2014)

Joulukuun kymmenesOuto hohto IITuhannen viillon kuolema (Rikkaiden unelmat, #1)Maasto ja karttaAlistuminen
Pisania, Darkki, Jussi
Uusin jäsen: Irma Niemiaho