Elämään tuomittu: Romaanit ja novelleja

Veikko Ennala
Julkaistu: 2008 (WSOY)
Tyylit: scifi, kokoelma, mainstream
Avainsanat: kotimainen

Sisältää teokset Linna meren rannalla (1960); Kyttyrä (1964); Veljeni herrassa (1964); Vaimo jonka minulle annoit (1969) sekä eri lehdissä 1957–1992 julkaistuja novelleja. Toimittanut Tommi Liimatta. Linna meren rannalla sisältää tieteisnovellin ”Ja maa oli autio” (Apu 37/1955). Sidottu.

Veikko Ennala (1922–1991) muistetaan reportaaseistaan Avussa ja etenkin kahdesta värikkäästä vuosikymmenestään Hymyn erikoistoimittajana. Tuhansien lehtijuttujensa lisäksi Ennala kirjoitti satoja novelleja sekä kolme pientä rikosromaania. Kerran Ennalansa avannut ei unohda lukukokemustaan. Itse hän kutsui dekkareitaan psykologisiksi trillereiksi, joillekin ne olivat kioskikirjoja, joista puuttuu toivo.

Kyttyrä ja Veljeni Herrassa (molemmat 1965) sekä Vaimo jonka minulle annoit (1969) -kirjoista ei ole helppo sanoa, onko murha lopultakaan niiden rikoksista vakavin. Lehtinovellikokoelmasta Linna meren rannalla (1960) jäi pois suuri joukko korkeatasoisia tarinoita, joiden loppuratkaisu useinkin yllätti – piirre, jota taidenovelli vieroo, mutta josta lukija ilahtuu.

Uusi valikoima sisältää Veikko Ennalan keskeisen kaunokirjallisen tuotannon: neljä kirjaa sekä lehtinovelleja, niin ensimmäisen (Kuolemaantuomittu) kuin viimeisen (Elämään tuomittu). Tommi Liimatta on aiemmin toimittanut Veikko Ennalan lehtikirjoituksista kokoelman Lasteni isä on veljeni (2007).

muokattu 07.07.2017

Karkkari (Aavetaajuus-kirjat, #4)Maasto ja karttaBetoniporsasJoulukuun kymmenes4 3 2 1
FreakyMike
Uusin jäsen: touko kumpulainen