Taru sormusten herrasta

Julkaistu: 1985 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Lord of the Rings
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: elokuva, keski-maa

Alkuteokset: The Fellowship of the Ring, 1954, The Two Towers, 1954 ja The Return of the King, 1955. Alkuteos julkaistu ensimmäisen kerran yksissä kansissa 1968. Suomentaneet Kersti Juva ja Eila Pennanen. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2007. Uudistettu oikeinkirjoitus. Ulkoasu: Sami Saramäki. Sidottu. Painostiedot Kontuwikissä.

Prometheus Award Hall of Fame 2009.

Kaikenikäisten fantasiaklassikko, hobittien tarina, on tulvillaan seikkailuja, jännitystä ja huumoria.

Taru Sormusten Herrasta on kaikenikäisten fantasiaklassikko, tarina joka on tulvillaan seikkailuja, jännitystä ja huumoria. Se sijoittuu Keski-Maahan ja sen muinaisuuteen, jolloin maata asuttivat uljaat haltiat, pelottomat ihmiset, sitkeät kääpiöt – ja hobitit.

Hobitit ovat vähäpätöinen kansa, joka rakastaa elämän yksinkertaisia iloja, maalaisruokaa, olutta ja kessua. He ovat pienikasvuisia ja iloluontoisia, laiskojakin, mutta pohjimmiltaan sisukkaita. Kun tummat pilvet alkavat kerääntyä Keski-Maan taivaalle ja vihollinen uhkaa, pienet ja hiljaisetkin joutuvat tekemään sankaritöitä.

Hobitti Frodo Reppuli saa haltuunsa näkymättömäksi tekevän taikasormuksen, josta riippuu koko Keski-Maan kohtalo. Hänen on lähdettävä pimeyden valtakuntaan Mordoriin tuhoamaan sormus. Pitkälle, vaaralliselle matkalle hän saa seurakseen ystävänsä Samin ja suojakseen saattueen.

Oxfordin yliopiston professorin J. R. R. Tolkienin saaga on saanut huiman suosion myös Peter Jacksonin ohjaamana kolmiosaisena elokuvana.

Yhteisniteessä on tarkistettu suomennos ja uusi ulkoasu. Mukana on karttaliite.

--- Kirjan sisällysluettelo ---
(muokattu 05.12.2018)

Narrin vaellus (Narri ja Näkijä, #2)Naondel (Punaisen luostarin kronikoita, #2)Vuorileijonan varjoBrisingr (Perillinen, #3)Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)

Twist avatar
Taru sormusten herrasta on maailman paras kirja! Täydellistä fantasiaa. Unohtumaton lukukokemus, johon palaa aina ja aina uudelleen. Gandalf on kaikista hahmoista ehdottomasti se mahtavin (samaistun aina vanhoihin hahmoihin, varsinkin velhoihin) ja koko 1182-sivuinen järkäle sieppaa mukaansa. Erittäin nautinnollinen kokemus, kokoelmani helmi ja perusta. Kaikki kohtaukset, alku, matka, saattueen hajoaminen, kaikkien omat tapahtumat, ja sota, sekä loppu, ah, kaikki on yhdistetty niin hienosti, että ihan itkettää! Täydet pisteet!
Fubuki avatar
Tämä kirja on yksi suurimmista suosikeistani, jota voin palata lukemaan aina uudestaan, sillä tässä tarinassa on niin paljon pieniä yksityiskohtia jotka voivat yllättää uudelleen ja uudelleen. Kaikkien rotujen maailmat ovat täysin erilaisia kääpiöiden luolista ihmisten Minas Tirithiin, ja kaikki hahmot ovat persoonallisia ja erilaisia, paitsi ehkä Merri ja Pippin jotka ovat kuin kaksoset. Ainoat asiat jotka tässä kirjassa minua harmittivat oli lempihahmoni Boromirin lyhyt ... (lisää)
The Fantasy avatar
Taru Sormusten Herrasta on ensimmäisiä kirjoja mitkä luin. Se sisältää seikkailua ja rohkeutta, rakkautta ja vihaa. Sormusten Herra on välillä jännittävä, mutta välillä pitkäveteinen. Mm. Lothlorienin kuvaus on pitkä, ja useimmat lukiat eivät jaksaa lukea sitä kokonaan. Mutta mitä kirja on ilman kuvailua? Ei mitään. Taru Sormusten Herrasta on kirjasarja joka jokaisen kannattaa lukea!
tiedät-kai-kuka avatar
2.0
Tartuin innolla tähän kirjaan josta olin kuullut niin paljon ja jonka odotin yltävän vähintään lukemieni kirjojen top 10-listalle. Mutta kirja oli täydellinen pettymys: alku oli tappavan tylsä ja pitkä keski vaiheilla oli pelkkää tarpomista ja lopussa kävi niin kuin olin odottanutkin. Kirjan ainoa hienous oli mahtavasti kuvatut taistelukohtaukset. No, tätä mieltä olen mä moni muu on varmastikin eri mieltä asiasta. Arvosanaksi antaisin 5 1/2.
MustaParonitar avatar
Tiedän, että olen ylistänyt Tolkienin jo pilviin, mutta voisin silti jatkaa vielä vähän. Koko trilogia on ehdottomasti ykkönen kaikilla mahdollisilla listoillani. Elokuvakin on tottakai loistava. Juoni on loistava. Kysymys ei ole pelkästään yhdestä asiasta, vaan koko maan tulevaisuudesta. Epäilen, että kukaan tulee pystymään yhtään parempaan. Sormusten sormus, Tuomiovuori, hobitit, haltiat... Kaikki oli täydellisesti kasassa ja loi aivan todentuntuisen maailman silmieni ... (lisää)
Fantasyfan avatar
Taru sormusten herrasta on fantasiakirjallisuudessa sellainen kulttiteos, että se kuuluu jokaisen harrastajan lukemistoon. Siltikin sitä on hirveän vaikea arvostella kirjana, kun kirjan elementit ovat levinneet laajaan käyttöön ympäri fantasiagenreä ja viittauksia kirjaan tapaa usein. Tarinana Taru sormusten herrasta on mahtipontinen ja polveileva. Lähtöpisteestä päästään kauas, tullaan takaisin ja lähdetään jälleen liikkeelle. Kirjan selvänä heikkoutuna on sen lievä ... (lisää)
Vumpalouska avatar
2.0
Tämä kirja on yliarvostettu. Se ei ole täysin huono, mutta ei mielestäni ansaitse läheskään kaikkea siitä kunniasta joka sille on annettu. Suurin ongelma ovat kirjan tylsät jaksot, joita on valitettavan paljon ja jotka ovat valitettavan pitkiä: toisinaan useita kymmeniä sivuja saatetaan käyttää pelkkään taivaltamiseen ja verrattain vähäpätöisten tapahtumien yksityiskohtaiseen kuvailemiseen. Lisäksi kerronta pomppii jatkuvasti sivuraiteille ja kertoo pääjuonen kannalta ... (lisää)
Lavinette avatar
Ehdoton klassikko, jonka pitäisi lukea jokainen, joka väittää fantasiasta pitävänsä. Itse luin Taru sormusten herrasta, kun olin kaksitoista vuotta vanha. Pidin silloin jo kirjasta aivan järjettömän paljon, vaikka ajoittainen tarinan jumiutuminen olikin puuduttavaa. Nyt kun olen lukenut kirjan vähintään kolmesti ja takana ovat myös Silimarillion sun muut, jotka huomattavasti saattavat avittaa TSH:n tarinan taustoja, on kirjasta tullut yksi parhaimmista mitä olen koskaan käsiini ... (lisää)
Teenspirit avatar
Tämä on ehdoton lempikirjani, ja mielestäni todella ansainnut asemansa fantasiakirjallisuuden klassikkona. Ensimmäistä kertaa, kun luin tämän kymmenvuotiaana, olin sitä mieltä, että jotkut matkakuvaukset olivat hieman pitkäveteisiä, mutta kuitenkin olen lukenut tämän uudestaan ja uudestaan ja ihastunut joka kerta entistä enemmän. Luin edellisen arvostelun tästä kirjasta, ja olen arvostelijan kanssa monesta asiasta eri mieltä: mielestäni dialogi on varsin hyvää ja pidän ... (lisää)
HourglassEyes avatar
Paras koskaan lukemani kirja, jonka haluaa lukea aina uudestaan ja uudestaan. Siinä on vain yksi huono puoli, jonka Tolkien itsekin myönsi, se on liian lyhyt. :)
MrRude avatar
Helposti paras kirja mitä olen käsiini saanut. Vaikka tekstiä on tuhannen sivun verran (pientä tekstiä vieläpä), ei mielenkiinto juurikaan hortoile muualle koko kirjan aikana. 4 lukukertaa ei valehtele, kyseessä on mestariteos.
alice_60 avatar
Yksi parhaista tietämistäni kirjoista, ellei jopa paras. Kertoo monipuolisesti rakkaudesta, ystävyydestä, rohkeudesta...
Haldir avatar
Kaikkkien aikojen paras fantasia trilogia<3<3
Ville Hankipohja avatar

Kirja on ehdoton klassikko, jonka jokainen fantasiakirjallisuudesta pitävän kannattaa lukea. Tarina on kiehtova kertomus siitä, miten pienikin voi vaikuttaa eikä tarinan sankarin tarvitse olla perinteinen sankarityyppi.

Tämä on ollut oma suosikkini jo lapsesta lähtien. Luin nuorempana kirjan joka kesä serkkujen luona, koska tätini oli aikoinaan ostanut erittäin näyttävän ja vanhan version kirjasta (tämä siitä huolimatta, että siinä vaiheessa kirja löytyi jo ... (lisää)

petturi avatar
3.5
On lukuja joitan en ole tähänkään päivään mennessä tästä lukenut. Onhan se kuitenkin klassikko, yksi fantasiagenren tienraivaajista.
Truuners95 avatar

Mitä tästä nyt voi sanoa. Olin nähnyt ensin elokuvat, ennen kuin luin tämän. Kirja on täydellinen seikkailukertomus maailmassa, jolle vetää vertoja vain J.K Rowlingin Velhomaailma ja Christopher Paolinin Alacnesia. Aihe on sen verran laaja, että en käy sitä juonellisesti selittämään. Luullakseni kaikki tällä sivulla kuitenkin tuntevat sen läpikotaisin, jos ei kirjana, niin ainakin elokuvina. Kannattaa ehdottomasti lukea. Plussaa vielä lopussa olevista liitteistä.

Mirelle avatar
Huh, tämän kirjan lukemisessa kesti kauan. En ole luultavasti koskaan lukenut yhtä teosta niin kauan kuin tätä, vaikka paksumpiakin on tullut luettua. Rakastin jo valmiiksi Tolkienin luomaa maailmaa ja olin tutkinut sitä paljon ennen kuin edes vilkaisinkaan tätä Tolkienin ehkä kuuluisinta teosta. Minulla oli suuret odotukset kun lähdin lukemaan kirjaa, nimittäin rakastin suuresti Peter Jacksonin ohjaamia elokuvia. Alussa olin turhautunut ja pettynyt, alku ei lähtenyt kovinkaan ... (lisää)
darlah-01 avatar
4.5
Kirja on uskomaton. Tämä ei ole samanlainen minkään tietämäni kirjan kanssa, niin kuin suurin osa uusimmista kirjoista. Kirja on muuten täydellinen, mutta vanhahtava puhe ja kirjan luotaan työntävä ulkonäkö vähentävät sen puoli tähteä. Ehkä ainoa kirja jonka elokuvaversio on hiukan parempi kuin kirja.
Swordsman avatar
Upea trilogia. Isoveljeni luki nämä kirjat joskus yli vuosi sitten, eikä minua silloin kiinnostanut pätkääkään. Elokuvat nähtyäni kuitenkin kiinnostuin, ja nyt olen vihdosta viimein saanut koko trilogian luettua (yli vuosi siinä meni, mutta luin siinä välissä pari kokonaista kirjasarjaakin). Toisaalta hävettää sanoa näin, koska kyseessä on kuitenkin tosi hieno ja mulle tärkeä aihe, mutta kirjat on mun mielestä monissa kohdissa aika pitkäveteisiä. Onhan siellä joukossa ... (lisää)
ive avatar
Kirja on tosi hyvä mut joissain kohti vähän tylsä. Tää taitaa olla niitä harvoja sarjoja joissa leffat on ehkä vähän kiinnostavampia mut ei valittamista.
MoonEye avatar
Kirjassa on liikaa tylsää tarpomista, fontti on vaikeasti ymmärrettävä ja riviväli lähes olematon. Tarina etenee jokseenkin hitaasti, mutta jos jaksaa uppoutua voi kirjasta pitää. Hahmot ovat onnistuneita. Kirjan pohjalta tehty elokuvatrilogia on kirjoja parempi.
Saki avatar
Tosi hienosti kirjoitettu kirja ja hieno fantasiamaailma vetävät todellakin mukaansa. :) Taru sormusten herrasta on klassikko jonka kaikkien fantasiasta tykkäävien pitäisi ehdottomasti lukea. Itse olen suuri Tolkien-fani ja Taru sormusten herrasta on minusta paras Tolkienin teoksista. Suosittelen ;)
Rauros avatar
Paras <3! Olen lukenut melkein kaikki (Huom:Melkein) Tolkienin-kirjat! Ja Taru sormusten herrasta kuuluu kyllä ykköseksi listallani! (Mulla on lista parhaista lukemistani kirjoista) Rakastan Tolkienia,Tolkienin kirjoja yli kaiken! Se hirveä urakka jonka Tolkien joutui tämän eteen tekemään, on VALTAVA! Rakastin eniten Haltijoita mutta muutkin olivat hyviä kuten Hobitit (Ehdottomia suosikkeja), Kääpiöt .D, Ja ihmiset+Gandalf joka on kyllä parhaimpien joukossa! Muistan kun sain kirjan käsiini ja ajattelin heti että ompa raskasta luettavaa mutta, uppouduin kirjaan niin että, luin sitä myöhään yölläkin! Eniten pidin Tolkienin kirjoitustyylistä ja siitä miten hän kuvaili paikkoja esim:Lotlorienia (En osannu kirjottaa) ja muita paikkoja. Kirjat ovat unohtumaton lukukokemus jonka voi lukea aina vain uudelleen ja uudelleen, koskaan kyllästymättä! Ainoa huono juttu on, kirjan raskaslukuisuus! Mutta silti pysyy ehdottomasti ykkösenä listallani! Suosittelen rakkaudella kaikille jotka ovat vähänkän kiinnostuneita fantasiasta (Itse olen 100prosennttisesti fantasia-fani)
Juha Rahkonen avatar
Paras fantasiakirja mitä olen koskaan, se ensimmäinen lukemani fantasiateos, joka innoitti itsenikin fantasiaa kirjoittamaan. Mainio kirjana ja elokuvina, vaikka vertailu on vaikeaa.
Snowshadow avatar
Mahtava kirja!! Sain kirjan rippi lahjaksi ja piti se siinä kesällä lukea. Ensin ajattelin että ompa raskasta tekstiä et varmaan menee kauan et saa luettua. Muut mitä pitemmälle maailmaan uppouduin sitä enemmän halusin lukea lisää. Hahmot todella monisyisiä ja yksityiskohtaisia. Miten yhden ihmisen mieli voi tuottaa jotain tuollaista??
celeblith avatar
4.5
Todella parhaiden kirjojen joukossa. Tarina ja koko maailma tempaa mukanaan. Kirjaa todella ahmii, vaikka olisi lukenut kirjan jo useampaan kertaan, edelleen se on yhtä mukaansa tempaava ja jännittävä kuin ensimmäisellä kerralla. Muistan ensimmäisellä kerralla lukiessa kuinka kirja tuntui niin pitkältä, mutta myöhemmät lukukerrat kirja tuntuu melkein liian lyhyeltä :) Samaa tarinaa jaksaisi lukea tuplasti enemmän.
Sansku avatar
Tämä on pisin lukemani kirja. Se on hyvä, mutta katsottuani ensimmäisenä elokuvat, niin en voi sanoa kirjaa paremmaksi. Kirja on silti loistava ja nautittava lukukokemus.
LordStenhammar
Uusin jäsen: Inex