Häät Atomilassa

Slawomir Mrozek
Julkaistu: 2003 (Finn Lectura)
Alkuperäinen nimi: Wesele w Atomicach
Tyylit: scifi, mainstream, novellikokoelma
Avainsanat: huumori, satiiri

Kääntäjät: Pirkko Pesonen ym. Sisältää yhden sf-novellin (nimikertomus). Nidottu.

Slawomir Mrozek (s. 1930) tunnetaan Suomessa ennen kaikkea puolalaisena draamakirjailijana, jonka laajasta tuotannosta on esitetty toistakymmentä näytelmää. Sen sijaan ovat Mrozekin novellit – joita hän itse nimittää kertomuksiksi, jääneet meillä jokseenkin huomiotta.

Mrozek on novellistina ensi sijassa satiirikko, joka absurdin huumorin varjoaa parodioi mestarillisesti elämän erilaisia, sekä iloisia että varsinkin murheellisia tilanteita. Mrozek luo voimakkaita karikatyyrejä, mutta tarinassa on aina tietty moraalinen tausta-ajatus, moraliteetti, ja runsaasti filosofointia. Mrozek korostaa usein yksilön suhdetta kollektiivisuuteen: vastakkain ovat toisaalta tarinan sankari, toisaalta ymmärtämätön, hierarkkinen maailma. Silti traagistenkin hahmojen ylle valaa Mrozekin huumori ja kielen eri tasojen ja tyylilajien mestarillinen käyttö oman ymmärtävän valonsa.

(muokattu 27.12.2014)

Kirjeitä hyllystäniKarkkari (Aavetaajuus-kirjat, #4)Tohtori Jalkasen perintövirusMaailman paras kyläElefantti
Uusin jäsen: Susa Leppänen