Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja

Albert Uderzo
sarjakuva, historia, seikkailu
Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja (Asterix #34) - Albert Uderzo7.24

Alkuteos ilmestynyt 2009. Albumi on osa Asterixin ja kumppaneiden 50-vuotisen taipaleen juhlistusta. Piirrokset: Albert Uderzo. Suomentanut Outi Walli. Päänimekkeen osa: Goscinny ja Uderzo esittävät Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja. Nidottu.

Lokakuu 1959. Siitä on jo puoli vuosistaa! Miten nopeasti aika kuluukaan! Muistan syntymäni niin kuin eilisen päivän. Kaksi isääni olivat valinneet syntymäpäiväkseni uuden lehden, Piloten. Lehdessä saivat alkunsa monet muutkin sen sivuilla seikkailleet sankarit. Me kirmasimme iloisina lukuisissa seikkailuissa 18 hienoa vuotta siihen päivään asti, kun toinen isämme Rene Goscinny, suuri Rene, jätti meidät ennenaikaisesti ja siirtyi Gallian paratiisin ihaniin puutarhoihin.

Siitä hetkestä lähtien monet olivat varmoja, että minä, Obelix ja muut siirtyisimme ajasta ikuisuuteen hänen laillaan. Monien murheiden ja hankaluuksien jälkeen toinen isämme – hän, jonka kynä oli luonut ulkonäkömme – päätti kuin päättikin jatkaa yksin meidän seikkailujamme. Juuri sinä, hyvä lukija, sait mielipiteilläsi ja kannustuksellasi hänet uskomaan tämän uhkayrityksen onnistumiseen.

Lujaa uskoa se tosiaan vaatikin, sillä jotkut laupiaat sielut olivat kerta kaikkiaan sitä mieltä, että hanke oli tuomittu epäonnistumaan – toinen tekijä ei millään selviytyisi siitä yksinään. Mutta vetopa voitettiin, ja meidän seikkailujemme suosio jatkuu ennallaan. – Asterix

– Tästä opimme, että typerysten hyve on rajaton usko siihen, mitä he itse ajattelevat, sanovat ja kirjoittavat.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Arvosanalla: 7.24/10
Arvosanoja: 13
Muokattu: syyskuu 27, 2015

Asterix -kirjasarja

Asterix kumppaneineen ilmestyi ensimmäisen kerran 29. lokakuuta 1959, jolloin sarjaa alettiin julkaista ranskalaisessa Pilote-lehdessä. Ensimmäinen albumi julkaistiin 1961. Käsikirjoittajana toimi René Goscinny ja piirtäjänä Albert Uderzo. Goscinnyn kuoleman jälkeen (1977) Uderzo on jatkanut sarjan käsikirjoittamista itse. Vuonna 2013 ilmestyi albumi Asterix ja Piktit, joka on Uderzon itsensä valitseman käsikirjoittaja Jean-Yves Ferrin ja kuvittaja Didier Conradin tekemä.

Suomessa Asterixia ensimmäisen kerran julkaisi Sanoma Oy vuonna 1974. Myös Zoom-lehdessä sarjaa näytettiin jatkosarjana 1974, mutta se jäi kesken. Vuosien varrella Asterix kirjoja on julkaistu suomeksi useampaan otteeseen eri julkaisujärjestyksissä. Vuonna 2011 Egmont alkoi julkaisemaan kirjoja suomeksi alkuperäisessä julkaisujärjestyksessä, jota myös Risingshadow käyttää kirjasarjan järjestyksenä.

Alasarja Asterix-kirjasto

Vercingetorixin tytär (Asterix #38)6.16

Kirja-arvioita

10/10 |
helmikuu 19, 2015
Huippuja!! kaikki nää asterixit!