Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja (Asterix, #34)

Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja

Albert Uderzo
Julkaistu: 2009 (Egmont)
Alkuperäinen nimi: L'anniversaire d'Asterix et Obelix: Le livre d'or
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: sarjakuva, historia, seikkailu
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 2009. Albumi on osa Asterixin ja kumppaneiden 50-vuotisen taipaleen juhlistusta. Piirrokset: Albert Uderzo. Suomentanut Outi Walli. Päänimekkeen osa: Goscinny ja Uderzo esittävät Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja. Nidottu.

Lokakuu 1959. Siitä on jo puoli vuosistaa! Miten nopeasti aika kuluukaan! Muistan syntymäni niin kuin eilisen päivän. Kaksi isääni olivat valinneet syntymäpäiväkseni uuden lehden, Piloten. Lehdessä saivat alkunsa monet muutkin sen sivuilla seikkailleet sankarit. Me kirmasimme iloisina lukuisissa seikkailuissa 18 hienoa vuotta siihen päivään asti, kun toinen isämme Rene Goscinny, suuri Rene, jätti meidät ennenaikaisesti ja siirtyi Gallian paratiisin ihaniin puutarhoihin.

Siitä hetkestä lähtien monet olivat varmoja, että minä, Obelix ja muut siirtyisimme ajasta ikuisuuteen hänen laillaan. Monien murheiden ja hankaluuksien jälkeen toinen isämme – hän, jonka kynä oli luonut ulkonäkömme – päätti kuin päättikin jatkaa yksin meidän seikkailujamme. Juuri sinä, hyvä lukija, sait mielipiteilläsi ja kannustuksellasi hänet uskomaan tämän uhkayrityksen onnistumiseen.

Lujaa uskoa se tosiaan vaatikin, sillä jotkut laupiaat sielut olivat kerta kaikkiaan sitä mieltä, että hanke oli tuomittu epäonnistumaan – toinen tekijä ei millään selviytyisi siitä yksinään. Mutta vetopa voitettiin, ja meidän seikkailujemme suosio jatkuu ennallaan. – Asterix

– Tästä opimme, että typerysten hyve on rajaton usko siihen, mitä he itse ajattelevat, sanovat ja kirjoittavat.

(muokattu 27.09.2015)

Asterixin poika (Asterix, #27)Asterix ja kadonnut kilpi (Asterix, #11)Asterix Korsikassa (Asterix, #20)Ruusu ja miekka; Obelixin kaleeri; Asterix ja Latraviata (Asterix-kirjasto, #11)Gallialainen kertomataulu; Taivas putoaa niskaan; Luonnoskirja 33 (Asterix-kirjasto, #12)

LarZa avatar
Huippuja!! kaikki nää asterixit!
rudi92, Thialfi, Gil, Iivari
Uusin jäsen: Antero Stenhammar