Derkinhovin musta ruhtinas (Derkinhovi, #1)

Derkinhovin musta ruhtinas

Diana Wynne Jones
Julkaistu: 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Dark Lord of Derkholm
Avainsanat: huumori, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Susanna Paarma. Kannen maalaus: Josh A. Smith. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto 1999.

Fantasiamaailmasta on tullut ahneen herra Chesneyn järjestämien elämysmatkojen temmellyskenttä. Turistit haluavat nähdä taikuutta ja taisteluita. Velhot ja parantajat on valjastettu seuramatkojen viihdykkeeksi. Nyt mitta alkaa olla täysi. Mutta Chesneyn takana piileksii voimakas demoni, joka tekee hänen sanastaan lain.

Päävelho Querida saa oraakkelilta neuvon: on nimitettävä ensimmäinen vastaantulija vuoden mustaksi ruhtinaaksi ja toinen vuoden viimeisen matkaseurueen velho-oppaaksi. Kohdalle osuvat lentäviä sikoja harrastuksenaan kasvattava Derk-velho ja hänen 14-vuotias poikansa Blade. Turistilaumat saapuvat kuin heinäsirkat, ja äkkiä Bladen niskoilla lepää suuri vastuu…

Diana Wynne Jones on yksi maailman suosituimmista fantasiakirjailijoista. Derkinhovin musta ruhtinas voitti 1999 arvostetun Mythopoeic Award -palkinnon, josta myös ensimmäinen Harry Potter kilpaili.

(muokattu 12.03.2015)

Keskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)Lohikäärmeen etsintä (Lumotun metsän kronikat, #2)Tähtihattu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #3)Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #1)Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #2)

Midori avatar
Tämä teos on yksi huvittavimmista fantasiakirjallisuuden teoksista. Jones on pyrkinyt etsimään fantasia kirjallisuuden kliseitä ja kääntänyt ne päälaelleen tai tehnyt niistä jotain muuta tietä mahdollisimman huvittavia. Juuri tämä huvittavuus vie pääasiassa tarinaa eteenpäin. Tosin Jonesin luomiin persoonallisiin ja värikkäisiin hahmoihinkaan ei voi olla rakastumatta. Erityisesti luonnerikas aarnikotka pesue on rakastettava. Derkin hovin mustan ruhtinaan maailma on mielikuvituksellinen ja yksityiskohtainen.
Ismene avatar
Derkinhovin musta ruhtinas on kepeää ja viihdyttävää luettavaa. Siinä ei ole erityisen omalaatuisia aineksia, mutta niistä on keitetty hyvä soppa. Humoristisen tarinan alle kätkeytyy kunnon riistokapitalismi, turhautuminen ja kapina sortajaa vastaan. Synkät aiheet eivät kuitenkaan varjosta tarinaa vaan niiden käsitteleminen on lähes yhtä hattarankevyttä kuin onnellinen loppu.
Fantasyfan avatar
Parasta tässä kirjassa on sen tarinan pääidea siitä kuinka "normaali" fantasiamaailma on muutettu turistikohteeksi. Tarinan päähenkilönä on jälleen nuori poika, mutta onneksi tämä kirja osaa herättää tarinan eloon juuri fantasiakirjallisuuden kliseille nauramalla.
Cath3rin3 avatar
Pidin kirjasta ja sen juoni oli koottu varsin mielenkiintoisella tavalla perinteisistä aineksista. Idea siitä, miten herra Chesney oli tehnyt fantasiamaailmasta matkailukohteen oli myös omaa luokkansa. Huumori oli kirjassa varsin hauskaa ja plussaksi on pakko lisätä myös se tyyli, jolla varsin vakaviakin aiheita käsiteltiin. Kuitenkin jostakin syystä kirjan lukeminen eteni minulta hyvin hitaasti, pakersin sen kimpussa melkein puolitoista viikkoa, mutta onnellinen loppu oli minusta tarpeeksi palkitseva. En suosittele teosta erityisemmin, mutta jos kirja kiinnostaa, voin luvata ettei lukijalla tylsistytä!
Lady_ avatar
2.0
Mä en jaksanut lukea tätä juuri yhtään ja sekin mitä luin sai mut tylsistymään. Juoni eteni hitaasti, enkä päässyt sisälle kirjaan. Tää saattaa olla joidenkin mielestä hyvä, mutta tää ei ollut oikein mun tyylinen kirja. Niille joilla on samanlainen maku, en suosittele!
Uusin jäsen: Emilia Suzi