Gallialainen kertomataulu (Asterix, #32)

Gallialainen kertomataulu

Albert Uderzo
Julkaistu: 2003 (Egmont)
Alkuperäinen nimi: Astérix et la rentrée gauloise
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: sarjakuva, kokoelma, historia, seikkailu
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 2003. Nimiösivulla myös: Goscinny ja Uderzo esittävät neljätoista kokonaista Asterix-tarinaa. Nidottu.

Sisällys:

• Johdanto (Conférence de presse d’Abraracourcix, Pilote 1964)
  • Koulu alkaa Galliassa (La Rentrée gauloise, Pilote 1966.)
  • Asterixin syntymä (La Naissance d’Astérix, Asterixin 35-vuotisjuhlalehti 1994.)
  • Vuonna 50 eKr (En 50 avant J.-C., National Geographic 1977)
  • Kiekulix, Gallian kukko (Chanteclairix)
  • Mistelin alla (Au gui l’an IX, Pilote 1967)
  • Mini, midi, maxi (Mini, midi, maxi…, Elle 1971)
  • Ennen näkemätön Asterix (Astérix tel que vous ne l’avez jamais vu, Pilote 1969)
  • Parisium ja olympialaiset (Lutèce olympique, Jours de France 1986)
  • Gallian kevät (Le Printemps gaulois, Pilote 1966)
  • Maskotti (La Mascotte, Super Pocket Pilote 1968)
  • Latinaa ja lätinää (Et cætera, et cætera ou Latinomanie, 1973)
  • Obelisc'h (Obélisc’h, 1963)
  • Idean synty (Où vont-ils chercher tout ça?, 1993)

Albert René -kustantajan huomautus

Kuusikymmenluvulta lähtien René Goscinny ja Albert Uderzo ovat luoneet muutamia mestarillisia tarinakokonaisuuksia aina kun pitkien Asterix-seikkailujen tekemiseltä ovat ehtineet – eli melko harvoin. Pilote, kokonaisen lukijasukupolven kasvattanut sarjakuvalehti, on ollut näiden tarinoiden pääasiallinen muttei ainoa julkaisija. Tarinoita on ilmestynyt poikkeuksellisesti myös eräässä naistenlehdessä, olympialaishankkeen yhteydessä ja amerikkalaisissa julkaisuissa. Kävi siis välttämättömäksi julkaista kaikki nämä työt varsinaisen Asterix-albumisarjan ulkopuolella. Se oli lähes elintärkeää, sillä meitä Albert René -kustantamon työntekijöitä uhkailtiin varsin kouriintuntuvasti: meille aiottiin syöttää paistettua villisikaa aamupalaksi. Annoimme siis periksi tämän vastenmielisen kiristyksen edessä, jonka suunnitelleen verkoston paljastamme jonakin päivänä.

Nyt kun nämä kätketyt aarteet on tarkistettu ja päivitetty, lukijan on aika päästä nauttimaan niistä. Albumin sarjat ovat joko Albertin yksin tekemiä (silloin ne on laadittu hänen ystävänsä ja työtoverinsa vuonna 1977 tapahtuneen poismenon jälkeen) tai maailman kuuluisimman sarjakuvakaksikon René Goscinnyn ja Albert Uderzon käsialaa.

Kun Albertin joukot oli siis valjastettu tähän rankkaan mutta mieluisaan työhön, hän kävi ilomielin käsiksi tehtävään ja piirsi keväällä 2003 albumin kansikuvan ja laati käsikirjoituksen ja kuvituksen viisisivuiseen, täysin ennenjulkaisemattomaan tarinaan kukosta, jolla on ällistyttävät voimat. Voiko kukko herättää uuteen syksyyn meidän ihastuttavat tummat tai vaaleat (tai punakutriset) olemuksemme, jotka ovat aamusella
parhaimmillaan?…

muokattu 27.09.2015

Obelix ja kumppanit (Asterix, #23)Syvä kuilu; Asterixin harharetket; Asterixin poika (Asterix-kirjasto, #9)Ruusu ja miekka; Obelixin kaleeri; Asterix ja Latraviata (Asterix-kirjasto, #11)Asterix lyö vetoa (Asterix, #5)Asterix ja rahapata; Asterix Hispaniassa; Asterix ja riidankylväjä (Asterix-kirjasto, #5)
Spaced_out, Karah Enola, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Anni