Gallialainen kertomataulu

Albert Uderzo
sarjakuva, kokoelma, historia, seikkailu
Gallialainen kertomataulu (Asterix #32) - Albert Uderzo6.94

Alkuteos ilmestynyt 2003. Nimiösivulla myös: Goscinny ja Uderzo esittävät neljätoista kokonaista Asterix-tarinaa. Nidottu.

Sisällys:

• Johdanto (Conférence de presse d’Abraracourcix, Pilote 1964)
  • Koulu alkaa Galliassa (La Rentrée gauloise, Pilote 1966.)
  • Asterixin syntymä (La Naissance d’Astérix, Asterixin 35-vuotisjuhlalehti 1994.)
  • Vuonna 50 eKr (En 50 avant J.-C., National Geographic 1977)
  • Kiekulix, Gallian kukko (Chanteclairix)
  • Mistelin alla (Au gui l’an IX, Pilote 1967)
  • Mini, midi, maxi (Mini, midi, maxi…, Elle 1971)
  • Ennen näkemätön Asterix (Astérix tel que vous ne l’avez jamais vu, Pilote 1969)
  • Parisium ja olympialaiset (Lutèce olympique, Jours de France 1986)
  • Gallian kevät (Le Printemps gaulois, Pilote 1966)
  • Maskotti (La Mascotte, Super Pocket Pilote 1968)
  • Latinaa ja lätinää (Et cætera, et cætera ou Latinomanie, 1973)
  • Obelisc'h (Obélisc’h, 1963)
  • Idean synty (Où vont-ils chercher tout ça?, 1993)

Albert René -kustantajan huomautus

Kuusikymmenluvulta lähtien René Goscinny ja Albert Uderzo ovat luoneet muutamia mestarillisia tarinakokonaisuuksia aina kun pitkien Asterix-seikkailujen tekemiseltä ovat ehtineet – eli melko harvoin. Pilote, kokonaisen lukijasukupolven kasvattanut sarjakuvalehti, on ollut näiden tarinoiden pääasiallinen muttei ainoa julkaisija. Tarinoita on ilmestynyt poikkeuksellisesti myös eräässä naistenlehdessä, olympialaishankkeen yhteydessä ja amerikkalaisissa julkaisuissa. Kävi siis välttämättömäksi julkaista kaikki nämä työt varsinaisen Asterix-albumisarjan ulkopuolella. Se oli lähes elintärkeää, sillä meitä Albert René -kustantamon työntekijöitä uhkailtiin varsin kouriintuntuvasti: meille aiottiin syöttää paistettua villisikaa aamupalaksi. Annoimme siis periksi tämän vastenmielisen kiristyksen edessä, jonka suunnitelleen verkoston paljastamme jonakin päivänä.

Nyt kun nämä kätketyt aarteet on tarkistettu ja päivitetty, lukijan on aika päästä nauttimaan niistä. Albumin sarjat ovat joko Albertin yksin tekemiä (silloin ne on laadittu hänen ystävänsä ja työtoverinsa vuonna 1977 tapahtuneen poismenon jälkeen) tai maailman kuuluisimman sarjakuvakaksikon René Goscinnyn ja Albert Uderzon käsialaa.

Kun Albertin joukot oli siis valjastettu tähän rankkaan mutta mieluisaan työhön, hän kävi ilomielin käsiksi tehtävään ja piirsi keväällä 2003 albumin kansikuvan ja laati käsikirjoituksen ja kuvituksen viisisivuiseen, täysin ennenjulkaisemattomaan tarinaan kukosta, jolla on ällistyttävät voimat. Voiko kukko herättää uuteen syksyyn meidän ihastuttavat tummat tai vaaleat (tai punakutriset) olemuksemme, jotka ovat aamusella
parhaimmillaan?…

Julkaistu: 2003
Kustantaja: Egmont
Tyylit: sarjakuva, kokoelma, historia, seikkailu
Avainsanat: huumori
Alkuperäinen nimi: Astérix et la rentrée gauloise
Arvosanalla: 6.94/10
Arvosanoja: 17
Muokattu: syyskuu 27, 2015

Asterix -kirjasarja

Asterix kumppaneineen ilmestyi ensimmäisen kerran 29. lokakuuta 1959, jolloin sarjaa alettiin julkaista ranskalaisessa Pilote-lehdessä. Ensimmäinen albumi julkaistiin 1961. Käsikirjoittajana toimi René Goscinny ja piirtäjänä Albert Uderzo. Goscinnyn kuoleman jälkeen (1977) Uderzo on jatkanut sarjan käsikirjoittamista itse. Vuonna 2013 ilmestyi albumi Asterix ja Piktit, joka on Uderzon itsensä valitseman käsikirjoittaja Jean-Yves Ferrin ja kuvittaja Didier Conradin tekemä.

Suomessa Asterixia ensimmäisen kerran julkaisi Sanoma Oy vuonna 1974. Myös Zoom-lehdessä sarjaa näytettiin jatkosarjana 1974, mutta se jäi kesken. Vuosien varrella Asterix kirjoja on julkaistu suomeksi useampaan otteeseen eri julkaisujärjestyksissä. Vuonna 2011 Egmont alkoi julkaisemaan kirjoja suomeksi alkuperäisessä julkaisujärjestyksessä, jota myös Risingshadow käyttää kirjasarjan järjestyksenä.

Alasarja Asterix-kirjasto

Taivas putoaa niskaan (Asterix #33)6.94
Asterixin ja Obelixin syntymäpäivä: Kultainen kirja (Asterix #34)7.42
Asterix ja Piktit (Asterix #35)7.06
Asterix ja Caesarin papyrus (Asterix #36)6.76
Kilpa-ajo halki Italian (Asterix #37)
Vercingetorixin tytär (Asterix #38)6.16