Kuuntelen heinäsirkkoja: Merkintöjä demokratiasta

Arundhati Roy
Julkaistu: 2011 (Like: Suomen rauhanpuolustajat)
Alkuperäinen nimi: Listening to Grasshopperss: Field Notes on Democracy
Tyylit: scifiyhteiskunnallinen scifi, kokoelma, tietokirja
Avainsanat: poliittinen fiktio

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Risto Tiittula. Sisältää sf-kertomuksen Käskynjako (2008, suom. myös Voima-lehdessä 1/2011). Nidottu.

Onko elämää demokratian jälkeen? Millaista sellainen elämä tulisi olemaan?

Voisiko se olla demokratia – pyhä vastaus meidän hetkellisiin toiveisiimme ja rukouksiimme, suojelija yksilölliselle vapaudellemme ja ravintoa unelmillemme hyvinvoinnista – joka tulevaisuudessa paljastuukin ihmisrodun loppupeliksi?

Arundhati Roy pohtii uutuudessaan Intian, maailman suurimman demokratian, nykytilannetta. Hän osoittaa hindunationalismin ja 1990-luvulla aloitettujen talousuudistusten vaarat. Kuuntelemalla Intian tulevaisuuden uhkakuvia Arundhati Roy kysyy perustavia kysymyksiä poliittisesta järjestelmästä, joka on säästynyt kritiikiltä ja uudistuksilta siksi, että sitä on pidetty parhaimpana olemassaolevana vaihtoehtona.

Arundhati Roy on maailmankuulu kirjailija ja aktivisti. Kuuntelen heinäsirkkoja on hänen yhteiskunnallisesta tuotannostaan ensimmäinen, joka on julkaistu suomeksi.

(muokattu 07.07.2017)

Star Wars: Tähtien sodan kuvitettu opasThe Force Awakens: Uskomattomat aluksetKuopion täsmähistoria I–VIISithien kosto: Kuvitettu opasScifistin malja
Uusin jäsen: ArunaK