Naondel (Punaisen luostarin kronikoita #2) - Maria Turtschaninoff 8.00   51

Alkuteos ilmestynyt 2016. Käsikirjoituksesta suomentanut Marja Kyrö. Kansi: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Topelius-palkintoehdokas 2016, Kuvastaja-palkintoehdokas 2017.

Palkitun Maresin itsenäinen jatko-osa Naondel palaa ajassa taaksepäin, Punaisen luostarin perustamista edeltäviin tapahtumiin.

Nuorille aikuisille suunnatussa kirjassa päähenkilöt, naiset ja tytöt kertovat kukin oman, ravisuttavan tarinansa. Kaikkia yhdistää sama kohtalo: joutuminen julman Iskanin haaremiin. Kaunis mutta säälimätön romaani vangitsee lukijan tiukkaan nyrkkiinsä, josta on vaikea ravistella itseään irti. Upeasti kirjoitetulle, intensiiviselle tekstille voi kuitenkin vain antautua.

Ensimmäisenä ääneen pääsee Kabira. Tytön elämäntehtäväksi on annettu vaalia Anjia, lähdettä, jonka suunnattoman voiman niin hyvään kuin pahaan vain hän tuntee. Hyvässä perheessä kasvanut nuori Kabira rakastuu visiirin poikaan, Iskaniin, ja huumassaan hän tulee paljastaneeksi miehelle lähteen salaiset voimat. Vallanhaluinen Iskan tajuaa heti voivansa hyödyntää lähdettä ja tyttöä omiin, paholaismaisiin tarkoituksiinsa.

Muut naiset saapuvat haaremiin kuka mistäkin syystä. Nomadiheimosta tuleva Garai on joutunut myytäväksi orjamarkkinoilla. Orseola taas kuuluu puissa elävään kansaan, unienkutojana hän pystyy vaikuttamaan toisten uniin ja niiden sisältöön. Voimakkaaseen naissoturi Sulaniin Iskanin väkivaltaisuus kohdistuu erityisen raakana. Sisarellinen yhteishenki ja tahto ei synny hetkessä, mutta naisten ja tyttöjen voima on suunnaton, kun on oikea hetki toimia.

Maria Turtschaninoffin romaani Maresi on ollut mahtava menestys. Sille on myönnetty mm. Finlandia Junior -palkinto 2014, ja teoksen julkaisuoikeudet on myyty neljääntoista maahan. Isossa-Britanniassa Maresi on jo saanut ylistävät arvostelut maan tärkeimmissä sanomalehdissä.

Maria Turtschaninoff :: viestejä 3 kpl

Kirja julkaistu syyskuu 21, 2016 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Naondel

Tietoja muokattu lokakuu 11, 2017

Omassa kirjahyllyssäni

Punaisen luostarin kronikoita -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Maresi (Punaisen luostarin kronikoita #1) 7.34   133

Arvosanat 368
Kirja-arviot 301
tammikuu 21, 2022
8 / 10

Rankka kertomus vaikeista elämistä, jotka eivät saa lannistettua sisaruuden yhdistämiä naisia. Lukukokemuksena tämä oli mieleenpainuva, rankka, järkyttävä ja hyvä. Minun oli lukiessa jostain syystä hyvin vaikea muistaa päähenkilöiden nimiä ja sitä, mitä heidän tarinansa sisältävät. Heitä on toki monta ja nimet ovat hieman vaikeita, se luultavasti edesauttoi ongelmaani. Myös koukeroinen fontti nimiotsikoissa tuntui vaikealta. Tämä kirja on niitä, joita en ehkä tahdo lukea uudestaan ainakaan kymmeneen vuoteen ja joka jää kummittelemaan mieleeni vähintäänkin tähän seuraavaan lukukertaan saakka.

Wieha
Arvosanat 177
Kirja-arviot 2
Viestit 1
syyskuu 26, 2016
10 / 10

Myyttinen, maaginen, koukuttava ja yksinkertaisen upea. Eräs Turtschaninoffin parhaista, ja myös tähän mennessä vuoden paras kirja mihin olen törmännyt, ja sellaiseksi se melko varmasti myös jää.

Selma Siltanen
Arvosanat 1