Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita #3) - Maria Turtschaninoff 8.36   36

Alkuteos ilmestynyt 2018. Käsikirjoituksesta suomentanut Marja Kyrö. Kansi ja ulkoasu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2019.

Maresin voima saa lukijan polvilleen.

Opinjanoiseen, vahvaan tyttöön tutustuttiin Maresissa, joka sai Finlandia Junior -palkinnon 2014. Kirja ja sen jatko-osa Naondel ovat saaneet ylistävän vastaanoton sekä Suomessa että monessa muussa maassa. Odotetun kolmannen osan, Maresin voiman fantasiamaailma muistuttaa tällä kertaa erityisesti omaamme lumisine metsineen.

Nuori Maresi on jättänyt Punaisen luostarin. Hän taivaltaa kohti kotikyläänsä, josta hänet lähetettiin aikoinaan nälänhätää pakoon. Luostarin sisaret ovat varustaneet Maresin paitsi vankoilla tiedoilla ja taidoilla myös hopearahoilla, jotta hän voi toteuttaa haaveensa: perustaa koulun kotiseutunsa tytöille.

Maresin perhe on suunniltaan onnesta, kun varttunut neito palaa pohjoiseen kotimaahansa, joka kärsii hallitsijoiden mielivallasta. Tytön sopeutuminen ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Maresi on aivan erilainen kuin seudun muut nuoret naiset.

Vähitellen Maresi kypsyy tajuamaan omien voimiensa laajuuden. Hän saa myös käyttää niitä täysillä kansansa hyväksi, kun kauhistuttava uhka lähestyy heidän kaikkein pyhintään. Järisyttävän jännittävien tapahtumien myötä Maresi myös ymmärtää, että hänen ei tarvitse selviytyä kaikesta yksin. Hän kohtaa myös syntymän ja kuoleman – sekä suuren rakkauden.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 3, 2018 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Breven från Maresi'
Käännetty englanniksi Maresi Red Mantle
Tietoja muokattu lokakuu 30, 2019

Punaisen luostarin kronikoita -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Maresi (Punaisen luostarin kronikoita #1) 7.32   134

Arvosanat 373
Kirja-arviot 306
tammikuu 28, 2022
9 / 10

Tämä on mielestäni trilogian paras osa! Päähenkilö Maresi palaa kotikonnuilleen ja kohtaa haasteita uusien ajatusmallien ja taitojen juurruttamisessa kyläyhteisönsä muodostavien ihmisten mieliin. Hyvin samanlainen asetelma kuin Kotiopettajattaren romaanissa päähenkilön paettua siis. Tämä kirja koostuu Maresin luostarisisarilleen lähettämistä kirjeistä, mikä ei kuitenkaan häirinnyt lukukokemusta. Kirjassa kuvataan upeasti erilaisia haasteita ja mietteitä, joita Maresin kokemassa tilanteessa luultavasti todellisuudessakin syntyisi. En tiedä totuinko viimein kirjailijan kirjoitustyyliin, vai oliko tässä osassa keskitytty enemmän toimintaan. Joka tapauksessa tämä kolahti vielä edellistäkin osaa enemmän. Lopussa ehkä hieman kyynelehdin.

Luinwen
Arvosanat 234
Kirja-arviot 104
Viestit 96
marraskuu 14, 2019
6 / 10

Vähän laahaava ja raskaslukuinen kirja. Mikäli pidit Maresista, on tämä hyvä jatko sille. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/11/kirja-arvostelu-maria-turtschaninoff_14.html

CookieCandyCat
Arvosanat 43
Kirja-arviot 9
elokuu 7, 2019
10 / 10

Todella hyvä kirja, suosittelen. Kirjasarja kun vain paranee jatko-osien myötä. Pidin siitä, että kirja koostui Maresin kirjoittamista "kirjeistä". Oli mukavaa seurata Maresin saavutuksia, vastoinkäymisiä ja varttumista. Kirjassa on useita jännittäviä kohtia eikä se käy koskaan liian tylsäksi.

Rasvapurkki
Arvosanat 16
Kirja-arviot 9
Viestit 15
tammikuu 17, 2019
10 / 10

Tämä yllätti minut positiivisesti - kuten aiemmatkin osat. Turtschaninoffin kerronta on upeaa, mutta selkeää ilman kiertelyä ja kaartelua. Maresin kasvamista oli kiva seurata. Vaikka kirja koostuukin kirjeistä, se ei haitannut vaan oli ennemmin kekseliästä Turtschaninoffilta.

Yksi parhaista lukemistani kirjoista. Suosittelen.

Laomedeia
Laomedeia