Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)

Maresin voima

Maria Turtschaninoff
Julkaistu: lokakuu 3, 2018 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Breven från Maresi
Käännetty englanniksi: Maresi Red Mantle
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2018. Käsikirjoituksesta suomentanut Marja Kyrö. Kansi ja ulkoasu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2019.

Maresin voima saa lukijan polvilleen.

Opinjanoiseen, vahvaan tyttöön tutustuttiin Maresissa, joka sai Finlandia Junior -palkinnon 2014. Kirja ja sen jatko-osa Naondel ovat saaneet ylistävän vastaanoton sekä Suomessa että monessa muussa maassa. Odotetun kolmannen osan, Maresin voiman fantasiamaailma muistuttaa tällä kertaa erityisesti omaamme lumisine metsineen.

Nuori Maresi on jättänyt Punaisen luostarin. Hän taivaltaa kohti kotikyläänsä, josta hänet lähetettiin aikoinaan nälänhätää pakoon. Luostarin sisaret ovat varustaneet Maresin paitsi vankoilla tiedoilla ja taidoilla myös hopearahoilla, jotta hän voi toteuttaa haaveensa: perustaa koulun kotiseutunsa tytöille.

Maresin perhe on suunniltaan onnesta, kun varttunut neito palaa pohjoiseen kotimaahansa, joka kärsii hallitsijoiden mielivallasta. Tytön sopeutuminen ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Maresi on aivan erilainen kuin seudun muut nuoret naiset.

Vähitellen Maresi kypsyy tajuamaan omien voimiensa laajuuden. Hän saa myös käyttää niitä täysillä kansansa hyväksi, kun kauhistuttava uhka lähestyy heidän kaikkein pyhintään. Järisyttävän jännittävien tapahtumien myötä Maresi myös ymmärtää, että hänen ei tarvitse selviytyä kaikesta yksin. Hän kohtaa myös syntymän ja kuoleman – sekä suuren rakkauden.

(muokattu 30.10.2019)

Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)Perillinen (Perillinen, #4)Naondel (Punaisen luostarin kronikoita, #2)Korkea puoliso (Kuparisaari, #2)Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)

Luinwen avatar

Vähän laahaava ja raskaslukuinen kirja. Mikäli pidit Maresista, on tämä hyvä jatko sille. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/11/kirja-arvostelu-maria-turtschaninoff_14.html

CookieCandyCat avatar

Todella hyvä kirja, suosittelen. Kirjasarja kun vain paranee jatko-osien myötä. Pidin siitä, että kirja koostui Maresin kirjoittamista "kirjeistä". Oli mukavaa seurata Maresin saavutuksia, vastoinkäymisiä ja varttumista. Kirjassa on useita jännittäviä kohtia eikä se käy koskaan liian tylsäksi.

Rasvapurkki avatar

Tämä yllätti minut positiivisesti - kuten aiemmatkin osat. Turtschaninoffin kerronta on upeaa, mutta selkeää ilman kiertelyä ja kaartelua. Maresin kasvamista oli kiva seurata. Vaikka kirja koostuukin kirjeistä, se ei haitannut vaan oli ennemmin kekseliästä Turtschaninoffilta.

Yksi parhaista lukemistani kirjoista. Suosittelen.

Kuurankukka
Uusin jäsen: Satu Mahkonen