Käärmeenliekit: Suomalaisia lohikäärmetarinoita

Käärmeenliekit: Suomalaisia lohikäärmetarinoita

Hanna Matilainen, Erkka Leppänen
Julkaistu: toukokuu 19, 2015 (Osuuskumma)
Tyylit: fantasia, antologia
Avainsanat: kotimainen, lohikäärmeet

Tomittaneet Erkka Leppänen ja Hanna Matilainen. Kansikuva: J. S. Meresmaa. Nidottu.

Sisällys:

• Anni Nupponen: Käärmeenkantajat
  • Anne Leinonen: Maeruksen koskettamat
  • Janos Honkonen: Itse ilma syttyi tuleen

Lohikäärmeet ovat täällä!

Fantasiakirjallisuuden keskeisin myyttinen hirviö, lohikäärme, on moneksi taipuva olento. Lohikäärmeen voi tavata kerrostalon pihalla tai työpaikalla, Tampereella tai Helsingissä, Lontoossa tai Moskovassa, menneisyydessä tai nykyisyydessä, meidän todellisuudessamme, muilla planeetoilla tai toisissa maailmoissa. Lohikäärmeitä on kaikkialla.

Käärmeenliekit on ensimmäinen suomalainen lohikäärmeisiin keskittyvä antologia. Osuuskumma tuo novelleissaan lohikäärmeiden monipuolisen kirjon esiin aina kuonosta hännänpäähän, viimeistä suomua myöten. Kirjoittajissa on kotimaisen spekulatiivisen fiktion kärkikastia: Anne Leinonen, J. S. Meresmaa, Magdalena Hai sekä Atorox-voittajat Anni Nupponen ja Jussi Katajala. Mukana on myös kaksi aikaisempaa Nova-kirjoituskilpailun voittajaa: Katja Salmisen Lohikäärmefragmentteja
ja Tomi Jänkälän Uralin sininen.

(muokattu 19.09.2015)

Brisingr (Perillinen, #3)Suomea lohikäärmeilleJäälohikäärmeTam kerjäläispoika (Lohikäärmeratsastaja, #1)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)

Reta Anna Maria avatar
3.5
Kokoelmalle on pakko antaa epämääräinen "ihan ok"-arvosana, sillä kokoelma sisältää todella hyviä novelleja, joilla povaan Atorox-ehdokkuutta, mutta myös novelleja, joita en kiinnostunut juuri lainkaan. Kokoelmassa on siis loistavia helmiä, joiden vuoksi kirjaan kannattaa tarttua.
Uusin jäsen: Anton Niinikoski