Maailmanloppu ja ihmemaa

Maailmanloppu ja ihmemaa

Haruki Murakami
Julkaistu: lokakuu 6, 2015 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Sekai no owari to Hādo-Boirudo Wandārando
Tyylit: maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 1985. Suomentanut Raisa Porrasmaa. Päällys: Jussi Kaakinen. Sidottu, kansipaperi. Nidottu painos 2017.

Tanizaki-palkinto 1985. Seiun-palkintoehdokas 1986, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

Murakamia fantastisimmillaan

Romaani on yksi Murakamin ennen suomentamattomia pääteoksia, jossa tarina kiitää ja mielikuvitus laukkaa valloillaan kuin tarinan yksisarviset.

Murakami punoo tarinaansa kahdella tasolla: Ihmemaa-jaksoissa kuljetaan salaperäisen mielenhallinnan ekspertin kannoilla Tokiossa. Meno on vauhdikasta ja humoristista, kun roistot jahtaavat liikaa tietävää päähenkilöä.

Toisaalla liikutaan Maailmanlopussa, muurien ympäröimässä surumielisessä kaupungissa, jossa yksisarviset kopsuttelevat tyhjillä kaduilla eikä kenelläkään ole varjoa. Ovelan tarinankerronnan lomassa Murakami käsittelee oivaltavasti ikiaikaisia kysymyksiä tietoisuudesta ja identiteetistä.

”Surrealistinen tieteisfantasia luotaa olemassaolon peruskysymyksiä sekä humoristisissa että kaihoisissa sävyissä.” – Tähtifantasia-palkintoraati

(muokattu 23.02.2018)

Hotel SapiensMarina1Q84: Osa 3Pieni musta kirjaPure mua