Rautalohikäärmeen tytär

Rautalohikäärmeen tytär

Michael Swanwick
Julkaistu: elokuu 2003 (Like)
Alkuperäinen nimi: The Iron Dragon's Daughter
Tyylit: fantasia
Avainsanat: lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentanut Hannu Tervaharju. Erisnimien suomennos: Liken työryhmä yhdessä Turun Science Fiction Seura ry:n kanssa (Iida Simes ja Simo Suntila). Kansi: Eliza Karmasalo. Nidottu.

Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1994, World Fantasy -palkintoehdokas 1994, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 1994.

”Mukaansatempaava, nerokas ja suureellinen kertomus.” – Washington Post Book World

”Voimakas teos. Älykäs lukukokemus ja viisas kirja. Yksinkertaisesti loistava.” – New York Review of Science Fiction

Orjatyttö Jane pakenee lohikäärmetehtaasta. Mutta uusillakaan kotikonnuilla ei ole helppoa pärjätä. Ihmiset, peikot, velhot, haltiat ja maahiset elävät oudossa, eroottisessa ja julmassa kilpailuyhteiskunnassa. Viekas Jane joutuu taistelemaan onnensa puolesta. Kaikkea hallitsee Jumalatar, joka varmistaa, että mikään ei ole ilmaista. Ja usein hinta, jonka nuori Jane ja hänen rakkaansa joutuvat maksamaan on korvaamattoman kallis.

Kunnianhimoinen Jane perehtyy hengen ja tieteen saloihin koettaen keksiä, miten päästä oman kohtalonsa valtiattareksi. Tärkeintä olisi löytää pakotie, jotta matka kohti turvaa ja rauhaa voisi alkaa...

Yhdysvaltalainen Michael Swanwick on voittanut mm. arvostetut Hugo, Nebula ja Arthur C. Clarke -palkinnot.

Kirja-arvosteluja:

”Monitasoisuus ja -selitteisyys tekevät Swanwickin kirjasta tusinafantasiasta merkittävästi poikkeavan.” – Harri Kumpulainen, Talous2000

”Hämmentävän pitkään mielessä elävä lukukokemus.” – Annamari Saure, Me Naiset

”Kiinnostava ja erilainen puheenvuoro siitä, mitä fantasia voi olla.” – Sari Polvinen, Tähtivaeltaja

”Scifin ystävä löytää romaanin kirjavan materiaalin seasta unenomaisia visioita ja kiinnostavia ajatuksia.” – Erkki Widenius, Lapin Kansa

”Erittäin onnistunut valinta Likeltä. Janen tarina on huikea, paikoin jopa surrealistinen. Kursailematon tarina ja rohkea kielenkäyttö luo Rautalohikäärmeen tyttärestä ainutlaatuisimman fantasiatarinan, jota on suomennettu vuosikausiin.” – Petja Savoila, Keskisuomalainen

(muokattu 21.12.2016)

Perillinen (Perillinen, #4)Kardinaalin miekat (Kardinaalin miekat, #1)Varjojen alkemisti (Kardinaalin miekat, #2)Lohikäärmerouvan kosto (Lohikäärmeakatemia, #2)Kapinalliset (Talon-saaga, #2)

haplotus avatar
4.5
Kuten aiemmissa arvioissa on todettu, voi Rautalohikäärmeen tyttären alku joko saada kirjan pariin tai karkottaa. Itselläni alku ei meinannut toimia millään tavalla, kirjan maailma tuntui merkityksettömältä ja koko kirjan olevan vailla kunnollista pointtia. Onneksi lukemista kuitenkin jaksoi jatkaa, sillä teoksesta kasvoi yksi mielenkiintoisimmista fantasiakuvauksista. Episodimaisuus sopi kirjaan ja episodit myös kasvattivat mielenkiintoaan loppua kohden. Hyppäyksiä ei ... (lisää)
MaKo avatar
"Rautalohikäärmeen tytär" on kaikkea muuta kuin helppo kirja. Kirjan lukemisen jälkeen on vaikea päättää, pitikö siitä vai ei. Minun itseni on kuitenkin pakko myöntää, että kaikesta huolimatta varmaan pidin siitä, koska se kuitenkin jäi mieltä kaihertamaan. Kirjan maailma on melkoinen sillisalaatti. Se sotkee termistössään fantasian, nykypäivän ja scifin, joka tekee maailmasta surrealistisen ja vaikeasti visualisoitavan. Itse tarina on kuitenkin mielestäni loppujen ... (lisää)
tintti89 avatar
2.0
Kirja oli alussa hyvä. Juoni eteni selkeästi ja asioista pysyi perillä. Tosin lohikäärmetehtaan lapsityöntekijöiden nimet olivat niin samankaltaisia, että niistä ei pysynyt perillä. Kirjan keskivaiheilla juoni muuttui sekavaksi. En tiennyt, olivatko tapahtumat unta vai ei. Aika ja paikka hyppelivät koko ajan ja henkilöt vaihtuivat. Kirjan loppua lähestyessä sai koko ajan miettiä, että mitä oikeastaan tapahtuu. Myöskään kirjan nimi ei mielestäni oikeastaan mitenkään liity koko kijaan.
Mirja Fell avatar
2.0
Lainasin serkultani tämän kirjan kesälukemiseksi. Olen fantasian ja scifin ystävä, mutta Swanwickin Rautalohikäärmeen tyttären lukeminen oli jotenkin... uuvuttavaa. Ei sitä muutenkaan voi kutsua. Muuten hyvä kirja, mutta liian raskasta tekstiä minulle.
Uusin jäsen: Bea balk