Siipirikko mies

Siipirikko mies

Amin Maalouf
Julkaistu: syyskuu 25, 2015 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Le Rocher de Tanios

Tyylit: historia, maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentanut Lotta Toivanen. Sidottu.

”Kohtalo kulkee lävitsemme kuin suutarin neula nahassa jota hän muokkaa.”

Tanios on Libanoninvuorten lapsi, kylän kauneimman naisen, Lamian, poika. Hänen kohtalokseen koituu hänen syntymäänsä verhoava salaisuus. Pahat kielet kuiskivat Tanioksen oikean isän nimeä.

Kohtalo kolhaisee Taniosta 1830, kun Ottomaanien valtakunta, Egypti ja Englanti taistelevat Libanonin herruudesta. Uskonnollisen johtajan murha ajaa Tanioksen maanpakoon. Hänestä tulee siipirikko mies.

Amin Maalouf puhuu romaaninsa kertojan äänellä: “Teot ovat katoavaisia, usko minua, vain legenda jää. Niin kuin sielu ruumiin mentyä, niin kuin parfyymintuulahdus naisen käveltyä ohitse.” Siipirikon miehen kovin ajankohtaisessa tarinassa sekoittuvat taru ja totuus, kirjailijalle lapsuudesta tuttu legenda ja historian todelliset vaiheet. Romaanin Libanon on sekoitus appelsiinipuun tuoksua ja ruudinsavua. Ihmeellinen orientti ja jatkuvien konfliktien koti.

Teos sai ilmestyttyään Goncourt-palkinnon, joka myönnetään vuoden parhaan ja omaperäisimmän proosateoksen kirjoittajalle.

Muokannut Jussi (25.09.2015)

Lumen armo (Vihat, #4)Veden vihat (Vihat, #3)Tuulen vihat (Vihat, #1)Firenzen lumoojatarMaan vihat (Vihat, #2)
Uusin jäsen: Ksnsns