Ismael - Daniel Quinn4.80

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Jaana Kapari. Kannessa teksti: Tarina jonka vankeja me olemme. Päällys: Liisa Holm. Sidottu, kansipaperi.

Kirja alkaa pikkuilmoituksesta Henkilökohtaista-palstalla: ”OPETTAJA ETSII OPPILASTA. Vaaditaan vakavaa halua pelastaa maailma. Henkilökohtainen yhteydenotto.” Tämä ilmoitus saa kirjailija-päähenkilön raivon valtaan, mutta johdattaa hänet elämänmittaiseen seikkailuun. Hänestä tulee gorilla Ismaelin oppilas, ja keskusteluissaan he etsivät vastausta kysymykseen: Miten tähän on päädytty?

Löytääkseen vastauksen Ismael jakaa ihmiset kahteen ryhmään: jättäjät ja ottajat. Edelliset elivät maan päällä kolme miljoonaa vuotta luonnon elimellisenä osana. 10 000 vuotta sitten tulivat ottajat, jotka ”tiesivät” että maailma kuuluu heille. Siitä alkoi kohti tuhoa vievä syöksykierre, joka kiihtyy sitä mukaa kuin elämän monimuotoisuus vähenee.

Ismaelin opetuksen päämääränä on saada ottajat lopettamaan maailman riistäminen, ymmärtämään että hekin ovat osa elämän yhteisöä.

”Kiistämätön totuus on, että me pikkuhiljaa tapamme maata samoin kuin itseämmekin ja että on kohta jo liian myöhäistä välttää kohtaloa. Siinä on syytä tarpeeksi lukea Ismael.” – Orlando Sentinel

”Tästä lähtien minä jaan kirjat jotka olen lukenut kahteen ryhmään: ne jotka on luettu ennen Ismaelia ja ne jotka on luettu sen jälkeen.” – Jim Britell, Whole Earth Review

Julkaistu: 1998
Muokattu: toukokuu 17, 2016

Kirja-arvioita

6/10 |
helmikuu 14, 2010
Ajauduin lukemaan tätä kirjaa kaverin vinkistä (ja koulutehtävän pakosta). En pettynyt kirjan kerrontatyyliin vaikka siihen olisi ehkä ollut aihettakin. Päähenkilön ja Ismaelin keskustelut ,joista kirja pääosin koostuu, ovat ...