Miehet jotka vihaavat naisia

@ Stieg Larsson
Miehet jotka vihaavat naisia (Millennium #1) - Stieg Larsson 8.96   29

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi: Mika Tuominen. Sidottu.

Toimittaja Mikael Blomkvist jäljittää kadonnutta naista ja joutuu rasismin, vihan ja veritekojen verkkoon. Lasiavain-palkinto Pohjoismaiden parhaana dekkarina 2005.

Vetävää jännitystä, karmivia paljastuksia, kansankodin kulissit kaatuvat

Mikael ”Kalle” Blomkvist, taloudesta kirjoittavan Millennium-aikakauslehden vastaava toimittaja, on pulassa. Hänet tuomitaan kunnianloukkauksesta vankilaan. Mahtava paljastusjuttu teollisuuspohatta Wennerströmin hämäräbisneksistä kaatui riittämättömiin todisteisiin, ja Wennerström aikoo asianajajineen ajaa niin Blomkvistin kuin koko lehdenkin puille paljaille.

Kaiken keskellä Blomkvist saa uransa erikoisimman tarjouksen, kun sukufirman entinen johtaja Henrik Vanger lähestyy häntä. Vanger haluaa Blomkvistin selvittävän mitä tapahtui hänen veljentyttärelleen Harrietille, joka katosi elokuisena iltapäivänä vuonna 1966. Tätä suljetun tilan mysteeriä ei kukaan ole koskaan onnistunut ratkaisemaan. Vangerin lupaama palkinto on mitä houkuttelevin: todisteet Wennerströmin rikoksista.

Blomkvist voi vain suostua ehdotukseen. Hän saa avukseen nuoren, tunnehäiriöisen mutta nerokkaan Lisbeth Salanderin, joka on erikoistunut ihmisten yksityiselämän tonkimiseen. Tapaus vie heidät yhä syvemmälle kohti Vangerin perheen ja samalla kansankodin sisällä vellovaa mustaa menneisyyttä: rasismia, vihaa ja veritekoja.

"Massiivinen, vakuuttava ja erittäin vetävä lukukokemus." – Kaleva

"Enpä muista, milloin minulle on viimeksi käynyt niin, että kun olen tarttunut jonkun kirjailijan esikoisteokseen, olen joutunut lukemaan kirjailijan tuotannon yhteen perään likipitäen samalta istumalta." – Kainuun Sanomat

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Män som hatar kvinnor'
Käännetty englanniksi The Girl with the Dragon Tattoo
Tietoja muokattu lokakuu 7, 2017

Millennium -kirjasarja

Sarja sisältää 6 pääteosta ja yhteensä teoksia 6 kpl.

Lähes 2 000-sivuinen Millennium-trilogia sijoittuu lehtimaailmaan, ja päähenkilöinä esiintyvät taloustoimittaja Mikael ”Kalle” Blomkvist ja omapäinen, sosiaalirajoitteinen tietokonehakkeri Lisbeth Salander.

Edesmennyt Stieg Larsson kaavaili trilogiaksi jääneeseen menestyssarjaansa kymmentä osaa. Sarjaa on jatkanut tämän jälkeen David Lagercrantz.

Miehet jotka vihaavat naisia (Millennium #1) 8.96   29

Kirja-arviot 189
Viestit 6
maaliskuu 19, 2020
9 / 10

Miehet jotka vihaavat naisia kuuluu niihin kirjoihin, joita olen monia vuosia halunnut lukenut, mutta se on aina jäänyt hankkimatta. Ja kun sen lopulta saa hankittua, ihmettelee, miksi siinä kesti niin kauan, sillä kirja on todella mahtava.

Kirja on mukaansatempaava, eikä siinä ole tylsiä hetkiä. Monet ovat kritisoineet Larssonin tapaa kertoa kaiken ja rönsyillä hirveästi. Olen samaa mieltä, rönsyilyä olisi voinut olla vähemmän, mutta mielestäni se ei pilaa ainakaan tätä sarjan ensimmäistä kirjaa.

Hauki
Hauki