Miehet jotka vihaavat naisia (Millennium, #1)

Miehet jotka vihaavat naisia

Stieg Larsson
Julkaistu: 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Män som hatar kvinnor
Käännetty englanniksi: The Girl with the Dragon Tattoo
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: jännitysrikoskirjallisuus
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi: Mika Tuominen. Sidottu.

Toimittaja Mikael Blomkvist jäljittää kadonnutta naista ja joutuu rasismin, vihan ja veritekojen verkkoon. Lasiavain-palkinto Pohjoismaiden parhaana dekkarina 2005.

Vetävää jännitystä, karmivia paljastuksia, kansankodin kulissit kaatuvat

Mikael ”Kalle” Blomkvist, taloudesta kirjoittavan Millennium-aikakauslehden vastaava toimittaja, on pulassa. Hänet tuomitaan kunnianloukkauksesta vankilaan. Mahtava paljastusjuttu teollisuuspohatta Wennerströmin hämäräbisneksistä kaatui riittämättömiin todisteisiin, ja Wennerström aikoo asianajajineen ajaa niin Blomkvistin kuin koko lehdenkin puille paljaille.

Kaiken keskellä Blomkvist saa uransa erikoisimman tarjouksen, kun sukufirman entinen johtaja Henrik Vanger lähestyy häntä. Vanger haluaa Blomkvistin selvittävän mitä tapahtui hänen veljentyttärelleen Harrietille, joka katosi elokuisena iltapäivänä vuonna 1966. Tätä suljetun tilan mysteeriä ei kukaan ole koskaan onnistunut ratkaisemaan. Vangerin lupaama palkinto on mitä houkuttelevin: todisteet Wennerströmin rikoksista.

Blomkvist voi vain suostua ehdotukseen. Hän saa avukseen nuoren, tunnehäiriöisen mutta nerokkaan Lisbeth Salanderin, joka on erikoistunut ihmisten yksityiselämän tonkimiseen. Tapaus vie heidät yhä syvemmälle kohti Vangerin perheen ja samalla kansankodin sisällä vellovaa mustaa menneisyyttä: rasismia, vihaa ja veritekoja.

"Massiivinen, vakuuttava ja erittäin vetävä lukukokemus." – Kaleva

"Enpä muista, milloin minulle on viimeksi käynyt niin, että kun olen tarttunut jonkun kirjailijan esikoisteokseen, olen joutunut lukemaan kirjailijan tuotannon yhteen perään likipitäen samalta istumalta." – Kainuun Sanomat

muokattu 07.10.2017

Tyttö joka etsi varjoaan (Millennium, #5)Ultima (Maestra, #3)Meren aaveet (Thorkild Aske, #1)Venäläisen lohikäärmeen tapausSe mikä ei tapa (Millennium, #4)

rudi92 avatar
Kirjoittanut
4.5

Miehet jotka vihaavat naisia kuuluu niihin kirjoihin, joita olen monia vuosia halunnut lukenut, mutta se on aina jäänyt hankkimatta. Ja kun sen lopulta saa hankittua, ihmettelee, miksi siinä kesti niin kauan, sillä kirja on todella mahtava.

Kirja on mukaansatempaava, eikä siinä ole tylsiä hetkiä. Monet ovat kritisoineet Larssonin tapaa kertoa kaiken ja rönsyillä hirveästi. Olen samaa mieltä, rönsyilyä olisi voinut olla vähemmän, mutta mielestäni se ei pilaa ainakaan ... (lisää)

kyty
Uusin jäsen: Ella Autio