Viestejä Koomasta

Marja-Leena Tiainen
fantasia > urbaani fantasia, nuoret
Viestejä Koomasta - Marja-Leena Tiainen6.34

Kansi: Laura Lyytinen. Sidottu.

Edessä elämä?

Silvan paras kaveri Jemina saa houkuteltua hänet milloin mihinkin. Vakavaksi toilailu muuttuu, kun Silva joutuu pahaan onnettomuuteen ysiluokkaa edeltävänä kesänä. Kavereiden yllyttämänä Silva hyppää sillalta jokeen, lyö päänsä ja on hukkua.

Tyttö havahtuu oudossa paikassa, Koomassa, joka ei tunnu aivan todelliselta. Hän tapaa siellä nuoria kohtalotovereitaan, joiden kaikkien elonliekki uhkaa katketa ennen aikojaan. Silva saa myös tehtäväkseen viedä viestejä eläville. Luokkatoveri Inkerille tämän tätivainaja haluaa lähettää salaperäisen viestin: "Ota kivet pois taskuista". Muutkin viestit ovat tärkeitä, ja ne voivat muuttaa vastaanottajan elämän parempaan suuntaan.

Silvan mielessä herää toivo; ehkä hänen onkin tarkoitus jatkaa elämäänsä? Viestithän on vietävä perille!

Kun Silva herää sairaalassa tajuttomuuden jälkeen hänen päätään särkee. Mitä oikein on tapahtunut, oliko Kooma kuvittelua tai unta? Vähitellen Silva alkaa muistaa viestejä ja toimittaa niitä vastaanottajilleen. Kun hän yrittää kertoa kokemuksistaan lähipiirilleen, suhtautuminen on lähinnä epäuskoista. Jemina on suorastaan pilkallinen, ja tyttöjen välit katkeavat. Silva haluaa kuitenkin viedä kaikki viestit perille, vaikka se tietäisi hankalia tilanteita. Tapaamisten myötä Silvan oma elämä muuttuu ja hän aikuistuu kovaa vauhtia.

Realistisista nuortenromaaneistaan tunnettu Marja-Leena Tiainen tekee kirjassa uuden aluevaltauksen. Tällä kertaa aiheena on meitä kaikkia askarruttava kysymys elämästä, kuolemasta ja niiden hauraasta rajapinnasta.

"Tiainen kuvaa hienovireisen taitavasti nuorten keskinäistä dynamiikkaa." – Helena Miettinen, Keskisuomalainen

Risingshadow arvostelu :: Niina Tolonen (Nafisan)

Julkaistu: huhtikuu 21, 2016
Muokattu: maaliskuu 05, 2021

Kirja-arvioita

7/10 |
marraskuu 12, 2016
Hyvin mielenkiintoinen ja erilainen kirja. Idea on kieltämättä hyvä, ja tekstikin kirjoitettu ihan kelvollisesti. Välillä tarina uhkasi käydä tylsäksi ja takkuiseksi, muttei koskaan epäselväksi. Loppujen lopuksi ihan kelvollinen kirja.
9/10 |
heinäkuu 19, 2016
Viestejä koomasta oli hyvin kaunis lukukokemus. Tiaisen tyyli kirjoittaa on puhdasta, ja hassua kyllä, vertaisin sitä höyheneen. Pidin kirjassa todella paljon sen juonesta/ideasta, ylipäätään ajatus Kooma nimisestä paikasta on kiehtova. ...
9/10 |
toukokuu 29, 2016
Kirja oli koskettava ja se kertoi tärkeistä asioista mistä nuoret usein eivät piittaa. Kirja piti otteessaan loppuun asti, henkilöt olivat hyvin rakennettuja ja juoni kuljetti lukijaa kuin siivillä. Suosittelen, varsinkin nuorille.