Professori Amfortasin salaisuus: Romaani

Julkaistu: 1995 (Yliopistopaino)

Tyylit: scifi
Avainsanat: kotimainen

Nidottu.

Nuori semiotiikan opiskelija Sebastian Morhokorva lähtee Northfieldin yliopistoon tapaamaan isosetäänsä, maailmankuulua professori Amfortasia. Eletään 2000-lukua Americana-nimisessä ”semiogyynisessä” valtiossa, jossa merkit ja naiset hallitsevat. Matkalla Sevastian tutustuu lingvistityttöön Siiri Kiljuseen, joka lupaa auttaa Amfortasin käsikirjoitusten kääntämisessä.

Perillä hän kohtaa koulutoverinsa Felixin, jossa on kuitenkin tapahtunut jokin outo muutos. Myös itse Amfortas on vajonnut mykkyyteen ja eristäytynyt tornihuoneeseensa. Sebastian huomaa joutuneensa tilanteisiin, jotka muistuttavat Wagnerin Parsifalia. Tapahtumat kuljettavat hänet seikkailusta toiseen, pianovirtuoosi Gudrune Kundrysdotterin musiikin tulkinnan kurssilta juhlapromootioon ja lopulta Suomeen. Siellä Amfortasin salaisuuden odotetaan ratkeavan.

Eero Tarastin esikoisromaani kuuluu ns. campus-romaanien lajiin. Se on eräänlainen postmoderni kehitysromaani, jossa pohditaan aikaa Euroopan jälkeen. Myytit ja filosofiat saavat siinä uusia, milloin vakavia milloin leikillisiä tulkintoja.

Tekijä (s.1948) on Helsingin yliopiston musiikkitieteen professori ja Imatran kansainvälisen semiotiikan instituutin johtaja.

Muokannut Jussi (01.11.2015)

Sovinnontekijän kynsi (Uuden auringon kirja, #2)Uusi maa (MaddAddam-trilogia, #3)Labyrintti (Maze Runner, #1)Uinuvat jättiläiset (Themis-kansiot, #1)Tuulen laakson Nausicaä 2 (Tuulen laakson Nausicaä, #2)