Paflagonian perilliset: Iax Agolaskyn päiväkirjan säästyneet sivut

Paflagonian perilliset: Iax Agolaskyn päiväkirjan säästyneet sivut

Virve Sammalkorpi
Julkaistu: toukokuu 31, 2016 (Karisto)

Tyylit: historia, maaginen realismi
Avainsanat: 1800-luku, kotimainen, kuvastaja-palkinto

Sidottu.

Kuvastaja-palkinto 2017.

Päiväkirjaromaani 1800-luvun alun tutkimusmatkasta kauas Luoteis-Venäjälle vangitsee maagisrealistisella tunnelmallaan – runollinen tarina limittää toden ja kuvitellun, kauniin ja kauhean.

Paflagonian perilliset kertoo synkänlumoavan tarinan tutkimusmatkasta kauas Luoteis-Venäjälle, Karjalaan 1800-luvun alkupuolella. Virve Sammalkorven maagisrealistinen romaani vangitsee unenomaisella, välillä painajaismaisella tunnelmallaan.

Kohtalokas tutkimusretki välittyy lukijalle nuoren Iax Agolaskyn päiväkirjamerkintöjen kautta. Retken tarkoitus on etsiä alueella huhutusti elävää metsänkansaa. Heitä löytyykin, mutta heillä on häntiä, koko vartalon peittävää karvoitusta, pimeässä näkeviä silmiä… Missä kulkee raja ihmisen ja eläimen välillä – ja onko sillä merkitystä? Tutkimusretkikuntaa avustavilla työmiehillä on puolestaan metsänkansan varalle omat julmat suunnitelmansa…

Kirja muistuttaa ulkoisesti vanhaa tiedekirjaa alaviitteineen. Romaani perustuu Pekka Nikruksen taidevalokuviin, joita on kirjassa mukana kuvaliitteenä.

Muokannut Thialfi (27.10.2017)

Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)Parfyymi: Erään murhaajan tarinaMaan vihat (Vihat, #2)Omenatarha, eli kertomus huonoista miehistäFirenzen lumoojatar
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani
Uusin jäsen: Aleksi