Kerrostalosusi

Kerrostalosusi

Jussi Lehtomäki
Julkaistu: helmikuu 23, 2016 (Myllylahti)
Tyylit: maaginen realismi, jännitys
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

Kerrostalosusi on psykologinen trilleri äidistä, jonka lapsi katoaa. Elokuvaohjaajana toimivan esikoiskirjailijan vahvan visuaalinen, monitasoinen kerronta leikittelee maagisen realismin piirteillä. Terävä jännite pureutuu syvälle lukijan mieleen ja sydämeen.

Uuden kodin piti olla perheelle uusi alku, kunnes yhtenä aamuna esikoistytärtä ei löydy hänen huoneestaan. Kun 6-vuotiaan Idan etsinnät jatkuvat tuloksettomina, epäilyksen alaiseksi päätyy jokainen vuorollaan. Vernan ja Aaron tuska riuhtoo pitkin syksyisiä polkuja ja kyräileviä ihmisiä. Ja korkealla ikkunansa takana katsovat kaikkitietävät silmät.

”Vain hän ja yläpuolelta kuuluvat askeleet olivat jäljellä. Julia yritti tunnustella pimeässä tietänsä ulos. Käteen tarttui ensin tomua ja kiviä, kunnes tyttö tajusi pudonneensa etsimänsä lampun päälle. Hän sytytti valon ja suuntasi sen eteenpäin. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän huusi sinä iltana. Hän ei huutanut siksi, että sudet olisivat syöneet hänet. Hän huusi, koska sudet eivät syöneet pilaantunutta lihaa.”

(muokattu 24.02.2016)

Sielut kulkevat sateessaToisetKuplaTaivasten vankiHenkien labyrintti

NoctilucA avatar
4.5

Pidin kirjan kielestä, joka herätti elottomat esineet ja ihmisten tunteet upealla tavalla eloon. Henkilöiden epätoivo ja tuska tarttuivat iholle. Kirjailija taitaa lukijan höynäyttämisen. Melkein tekisi mieli lukea kirja uudestaan, koska lopputwistin vihjeitä ripoteltiin niin taitavasti koko tarinan matkalle. Hienoa maagista realismia kauhulla maustettuna. Suosittelen.

traileri:

Thialfi, sonjairis