Kuura (Kuura-trilogia #1) - Elina Pitkäkangas 6.66   52

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Urbaania fantasiaa ja romantiikkaa sekoittava Kuura ammentaa tiivistunnelmaisen tarinansa klassisista ihmissusimyyteistä. Nykypäivän Suomeen sijoittuvassa kertomuksessa pedon ja ihmisen kahtiajako on pelkkä veteen piirretty viiva.

Lukiolaiset ystävykset Inka ja Aaron elävät suojattua elämää Turun kupeessa sijaitsevassa, muurin ympäröimässä Kuurankeron pikkukaupungissa, jossa ihmissusiin törmää enää vain uutisissa tai historiankirjoissa. Tasainen arki saa kuitenkin säröjä, kun Inkan pikkuveli joutuu vakavaan onnettomuuteen. Pelko rakkaan menettämisestä pakottaa Inkan etsimään apua muurin varjoisalta puolelta, kylmästä susien yöstä. Teko repii auki salaisuuden, jonka seuraamuksilta edes Aaron ei voi välttyä – etenkään sen jälkeen, kun mukaan vedetään suloinen, pedontuoksuinen Matleena.

Onko parempi varjella suurempaa hyvää vai rikkoa asetettuja rajoja rakkaimpiensa vuoksi?

"Olin tehnyt anteeksiantamattoman rikoksen. Olin nyt virallisesti vastuussa, mikäli Kuurankerossa ikinä tapahtuisi ihmissusien aiheuttamia surmia. Olin pelastanut ihmishengen."

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu huhtikuu 20, 2016 (Myllylahti)
Tietoja muokattu lokakuu 31, 2018

Kuura-trilogia -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Kuura (Kuura-trilogia #1) 6.66   52

Arvosanat 12
Kirja-arviot 9
lokakuu 29, 2022
8 / 10

Lupaava aloitus loistavalle trilogialle! Päähenkilöt kuitenkin osaavat välillä olla rodella rasittavia, mutta se tuo kirjana hyvön lisämaun!

Matti Karjalainen
Arvosanat 438
Kirja-arviot 136
Viestit 4
lokakuu 21, 2020
8 / 10

Elina Pitkäkankaan "Kuura" (Myllylahti, 2016) on vuosien varrella minulle ehtinyt kehua yksi jos toinenkin lukija, eikä syyttä, sillä tämähän oli vetävästi kirjoitettua ja mukaansatempaavaa urbaania fantasiaa pienin kauhuvivahtein.

Pitkäkangas on luonut onnistuneen vaihtoehtotodellisuuden, jossa ihmissusia on hiippaillut Suomen metsissä jo vuosikymmeniä. Hukkien läsnäoloon ollaan valmistauduttu kovat piipussa liikkuvin Jahti-partioin ja kaupunkia ympäröivin muurein. Ja millaisia ihmissudet ovatkaan? Kaikesta romanttisesta tauhkasta huolimatta ennen kaikkea hirviöitä, eikä kenelläkään ole hauskaa kun peto pääsee irti. Verta ja suolenpätkiä on luvassa. Hyvä. Niin sen kuuluukin olla!

ainojuulia
Arvosanat 7
Kirja-arviot 2
joulukuu 19, 2019
4 / 10

Kirja oli hyvä ja mukaansatempaava. Lukuunottamatta, että lopussa Inkan itsekkyys korostui niin paljon, että se alkoi ärsyttämään.

_kirjakeiju_
Arvosanat 379
Kirja-arviot 312
elokuu 23, 2019
6 / 10

Jahas, mitäs tästä nyt sanoisi... Kirjan juoni oli mielenkiintoinen ja yllättävä, tykkäsin tavasta kertoa tarinaa kahden päähenkilön näkökulmasta. Aaronin kerronta miellytti minua, hänen playboytekniikansa olivat hauskoja. Mutta Inka, voiei. Miten ärsyttävää olikaan hänen teiniangstinen itsekkyytensä ja sosiopaattiset luonteenpiirteensä.

Janski_hah
Arvosanat 92
Kirja-arviot 14
elokuu 31, 2016
5 / 10

Siis kirjanhan oisi voinut olettaa olevan ihan hyvä, tuon takakannen perusteella. Mutta tästä kirjasta en kyllä osannut sanoa oliko se hyvä vai ei... Inkan ajatusmaailma oli kyllä aika rasittava. Loppuratkaisuksi olisin toivonut jotain muuta. Mutta silti kirja oli ihan ok. Vaikea sanoa... Ei kai se huono ollut muttei ihan lempparikaan.

Karin Niemi
Arvosanat 1