Kullervon tarina

Kullervon tarina

J. R. R. Tolkien, Verlyn Flieger
Julkaistu: syyskuu 21, 2016 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Story of Kullervo

Tyylit: fantasia, kirjallisuudentutkimus
Avainsanat: suomalainen kansanperinne

Toimittanut Verlyn Flieger. Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentaneet Kersti Juva, Jaakko Kankaanpää ja Alice Martin. Suojapäällisen kuva: J. R. R. Tolkien. Sidottu, kansipaperi.

Esipuheen, johdannon ja luvut ”Johdanto esseihin”, ”Kalevalasta eli Sankarien maasta”, ”Kalevala”, ”Tolkien, Kalevala ja Kullervon tarina” suomentanut Jaakko Kankaanpää. Luvun ”Kullervon (Kalervonpojan) tarina” suomentanut Kersti Juva ja Tolkienin säkeet suomentanut Alice Martin. Teos sisältää suoria lainauksia Kalevalasta.

Mythopoeic Scholarship Award in Inklings Studies -ehdokas 2016.

Hobittien ja Keski-Maan luojan oma versio Kalevalan traagisimman hahmon Kullervon tarinasta, josta sai alkunsa koko Tolkienin tarumaailma.

Kullervo Kalervonpoika on kaikista J. R. R. Tolkienin henkilöhahmoista kenites synkin ja traagisin – kovaonninen orpopoika, jolla on yliluonnolliset voimat ja murheellinen kohtalo.

Kullervon häikäilemätön setä, noita Untamo, surmaa hänen isänsä, sieppaa hänen äitinsä ja yrittää kolmasti tappaa Kullervon, kun tämä on vielä lapsi. Yksinäistä poikaa lohduttaa vain hänen rakas kaksoissisarensa Wanōna ja suojelee taikavoimainen Musti-koira. Kun Kullervo myydään orjaksi, hän vannoo kostavansa Untamolle, mutta julmaa kohtaloaan hän ei koskaan pääse pakoon.

Tolkienin mukaan koko hänen pyrkimyksensä kirjoittaa omia taruja "sai alkunsa siitä kun luin Suomen Kalevalan kertomuksen onnettomasta Kullervosta". Hänen Kullervostaan tuli sittemmin Silmarillion-tarustossa esiintyvän Túrin Turambarin suora esikuva.

Vapaasti Kalevalan runoon pohjautuva, yli 100 vuotta sitten kirjoitettu Kullervon tarina on erityisesti suomalaislukijoita kutkuttava kurisioteetti Tolkienin tuotannossa. Tässä teoksessa julkaistaan tuon tarinan lisäksi Tolkienin esitelmä "Kalevalasta" kahtena versiona sekä Tolkien-tutkija Verlyn Fliegerin essee Tolkienin kiinnostuksesta suomalaiseen mytologiaan ja Kullervon tarinan suhteesta Lönnrotin kokoamaan alkuperäisrunoon.

Teoksen suomenkielisestä asusta vastaavat suomentajat Kersti Juva, Jaakko Kankaanpää ja Alice Martin.

Muokannut Jussi (21.03.2017)

Tulikronikka (Kirja aikojen alusta, #2)Villiin luontoon (Soturikissat, #1)Viimeinen haltiaTaivaan tuli (Etsijät, #5)Draakkien ruhtinas (Spiderwickin kronikat II, #3)

Kuunliekki avatar
2.5

Antaisin tälle kaksoisarvosanan jos voisin. Itse Kullervon tarinalle 3 tähteä, muulle jota oli puuduttavan paljon 2 tähteä. Arvosana tulee siis näiden yhdistelmästä ja yleisestä lukukokemuksesta. Olen hieman pettynyt siihen että itse tarina käsitti kirjasta niin pienen osan. Tietenkään se ei ole kirjan tekijän vika, jos Tolkien ei tarinasta pidempää ja valmiimpaa ole kirjoittanut, mutta ehkä nimeksi olisi voinut laittaa esim. 'Kullervon tarina ja tutkielma sen vaikutukista ... (lue lisää)

Eija avatar

Tolkienin nuoruudentyö Kullervon tarina on alle 30 sivun mittainen novelli. Novelli, joka on variaatio Kalevalan vastaavasta runosta. Novelli itsessään on viimeistelemätön ja keskeneräiseksi jäänyt. Tolkien on myöhemmin kehittänyt tarinaa, josta on syntynyt tarina Túrin Turambarista (kirjana hieno Húrinin lasten tarina).

Tutkija Verlyn Fliegerin toimittama kirja on enemmän tutkimus Tolkienin kirjallisuuteen, missä Kullervon tarina on ... (lue lisää)

Puolikuu, Kultasuu, Kvothe1982
Uusin jäsen: Aleksi