Valinta (Valinta-sarja, #1)

Valinta

Kiera Cass
Julkaistu: helmikuu 2016 (Pen & Paper)
Alkuperäinen nimi: The Selection
Tyylit: scifidystopia, romantiikka, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Laura Haavisto. Nidottu.

Palatsi täynnä kilpailijoita, mutta vain yksi voi voittaa hänen sydämensä... Kolmekymmentäviisi kaunista tyttöä. Kolmekymmentäviisi kaunista kilpasiskoa...

America Singerillä on edessään ainutkertainen mahdollisuus – 17-vuotiaan nuoren naisen tulisi olla siitä iloinen. Mahdollisuus paeta syntymästä asti suunniteltua tulevaisuutta. Tulla tempaistuksi kimaltelevien iltapukujen ja korvaamattoman arvokkaiden jalokivien maailmaan. Elämään palatsissa ja kisaamaan komean prinssi Maxonin sydämestä. Hänet on otettu kilpailijaksi Valintaan, tositelevisioon perustuvaan onnenpeliin, jossa muutama valittu kilpailee upean prinssi Maxonin rakkaudesta.

America Singerille Valinta on kuitenkin painajainen. Hän joutuu kääntämään selkänsä salaiselle rakastetulleen Aspenille, joka kuuluu häntä alempaan yhteiskuntaluokkaan. American on jätettävä kotinsa kisatakseen kruunusta, jota hän ei tahdo. Elämään palatsissa, jota väkivaltaisten kapinallisten hyökkäykset uhkaavat jatkuvasti. Kilpailuhenki palatsin seinien sisällä on armotonta, eivätkä kaikki tytöt ole valmiita pelaamaan peliä sääntöjen mukaan.

Mutta kukaan ei tiedä, että Americalla on salaisuus, joka saattaa muuttaa koko kilpailun... ja samalla koko hänen elämänsä.

Huippusuositun Kiera Cassin ihastuttava ja romanttinen fantasiasarja on myyty jo lähes 40 maahan, ja se on noussut nuorten aikuisten bestsellerlistalle Saksassa, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa ja Taiwanilla. Warner Brothers tuo kirjasarjan valkokankaalle lähiaikoina.

Muokannut Jussi (06.05.2016)

Pimeä sydän (Mystic City, #2)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Eliitti (Valinta-sarja, #2)Ainoa (Valinta-sarja, #3)Perijätär (Valinta-sarja, #4)

Tsururun avatar

luin yhdellä istumalla ja ärsyynnyin, kun käden ulottuvilla ei ollut jatko-osaa.

PercyJacksonfani avatar

Kirja on aivan loistava! America on hieno päähenkilö ja myös erilainen, koska ei halua prinsessaksi. Hänen erilaisuutensa käy ilmi myös linnassa etenkin hänen käytöksessään. En malta odottaa, että Ainoa ilmestyy!!!

Amsu avatar

Todella hyvä kirja!

Mielestäni America on todella samaistuttava ja hyvin tehty hahmo. Juoni kulkee kirjassa sopivassa tahdissa ja minusta on ihanaa seurata american ja maxonin kukoistavaa rakkaustarinaa:))

Yö (Eit) avatar
4.5

Olin saanut itse kirjan etukannen kuvan ja takakannen tekstin perusteella sellaisen kuvan että kirja saattaisi olla hieman tylsemmän puoleinen. Kuitenkin kirjaa lukiessani sain pian huomata että käsitykseni ei osunut lainkaan oikeaan.

Voin siis vain todeta, että kirja oli ainakin omasta mielestäni sisällöltään oikein viihdyttävä ja voin siis suositella myös muille sen lukemista :)

Sekai-chan avatar
Anneliana avatar
4.5
Tykkäsin todella paljon. Ihana päähenkilö kyseessä, vaikka minua ärsyttikin American nimi. Siis, America Singer? Ihan oikeasti? Aspen oli aika mitäänsanomaton hahmo ja niin oli toisaalta ah, niin ihana prinssi Maxon. Kirja eteni tasaista tahtia ja oli todella viihdyttävää lukea. Kaikki mekot, meikit ja kamerat toivat mieleeni hämärästi Nälkäpelin. Ehkä Cass on ottanut hiukan ideoita sieltä. -- Suosittelen kirjaa kaikille nuorille, jotka tykkäävät lueskella juuri sellaisia ... (lisää)
wispie avatar
2.5
Lyhyesti: Ihan ok. Lukemassani pokkariversiossa oli ainakin harmillisen paljon lyöntivirheitä lainausmerkkien ja välien kanssa, eikä kieli nyt erityisen hyvää ollut. Luin kuitenkin lähes kärsimättä loppuun asti. Tarinassa voisi olla ainesta parempaakin, mutta tuntuu jäävän todella yleisellä tasolle. Hahmojen tunteissa ja ajatuksissa ei tunnu olevan mitään syvyyttä, ei ainakaan näin ensimmäisessä osassa. Positiiviseksi puoliksi voin sanoa toistaiseksi sen, miten suurin osa ... (lisää)
lolde avatar
Luinwen avatar

Täyttä hömppää, mutta nautittavaa sellaista. Loistavasti kirjoitettu päähenkilö kohottaa kirjan selkeästi massan yläpuolelle. Suosittelen.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/09/kirja-arvostelu-kiera-cass-valinta.html

Idunnor avatar
Luin The Selection sarjan ensimmäisen osan, Valinnan, viime kesänä ja rakastuin siihen välittömästi. Sarja kertoo sotien jälkeen syntyneestä yhteiskunnasta, jossa ihmiset on jaettu kahdeksaan kastiin. Kiera Cass kuvaili hienosti hierarkiaan pohjautuvaa tarinaa. Valinnan ydinjuoni on kisa, jossa 35 tyttöä lähetetään Nälkäpelityylisesti kilpailemaan voitosta, mutta tällä kertaa palkintona onkin prinssin sydän. Jokaisesta kastista tulee ainakin yksi tyttö osallistumaan ... (lisää)
Kiiuski avatar
4.5
Aivan ihana kirja! Olen pitkään odottanut että saan lukea taas jotain joka vie mukanaan, ja tämä oli vihdoin se! Kirja kertoo hyvin American näkökulman asioihin. America on hyvin vahva ja itsenäinen päähenkilö, jonka ajatuksia on mukava lukea. Kirja oli hieman ennalta-arvattava, mutta se ei lukua haitannut. Odotan innolla, että saan käsiini seuraavat osat! Suosittelen lämpimästi kaikille!
celeblith avatar
4.5
Aivan mahtava kirja. Nappasin sen kirjakaupasta ilman suurempia odotuksia vain että olisi jotain luettavaa. No kirjahan osoittautui niin mukaansatempaavaksi ja kiehtovaksi että tuli luettua se muutamassa päivässä. Ja nyt jatko osaa etsimään! Pitänee lukea englanniksi koska suomennosta ei varmasti malta odottaa!
helen1 avatar

Yksi parhaista kirjoista joita olen koskaan lukenut( ja niitä on paljon). Kannattaa ehdottomasti lukea. Odotan kärsimättömästi seuraavan osan suomennosta, toivon että se on yhtä hyvä ja mielenkiintoinen. Juoni oli niin mukaansa tempaava että luin kirjan yhdellä kerralla ja en jaksa odottaa että saan tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.

Mystinen tyttö avatar
Valinta muistutti monella eri tapaa nälkäpeliä, mutta kun sen pienen yksityiskohdan ohi päästiin niin pystyin rakastumaan kirjaan. En odottanut tältä mitään, ajattelin, että tämä on yksi niistä kliseistä, joissa on täydellinen päähenkilö, jonka elämä on täydellistä. Tämä ei kyllä todellakaan ollut sellainen. Kirjan teksti oli mukaansa tempaavaa ja mielenkiintoista. Olisin ehdottomasti lukenut kirjan yhdeltä istuimalta, mutta en voinut illan takia. Hahmot olivat ... (lisää)
Kirassiina avatar
oravanpenikka avatar
4.5

Mä tykkäsin, todella paljon.

Samankaltaisuuksi Suzanne Collinsin Nälkäpelin kanssa, ja siitähän on puhuttu ilmeisesti aika paljonkin(?). America kyllä nousee lempihahahmokseni. Kuningatar Amberly saattaisi hyvinkin olla lempparini, mutta valitettavasti hahmo ei saanut kovinkaan paljoa huomiota kirjassa. Odottelen jatko-osan suomennosta innolla.