Valkoinen hotelli

D. M. Thomas
Julkaistu: 1982 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The White Hotel
Tyylit: fantasia, mainstream

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Hilkka Pekkanen. 8. painos 1984. Sidottu, kansipaperi. 9. painos 1986. Best seller. Nidottu.

Booker-palkintoehdokas 1981, LA Times -palkinto 1981, World Fantasy -palkintoehdokas 1982.

Lisa Erdman on puolijuutalainen laulajatar, herkkä ja haavoittuva taiteilija, joka purkaa sydäntään psykoanalyytikko Sigmund Freudille. Lisan tunnustusten perusvire on vahvasti seksuaalinen: hän on intohimoisesti rakastunut Freudin poikaan jota ei ole koskaan nähnyt. Eroottisten fantasioiden tapahtumapaikka on salaperäinen valkoinen hotelli, paikka jossa unelmista voi tulla totta. Lukija elää vahvasti Lisan traagisen tarinan: sairauden, lyhyen onnen, paluun kotimaahan Neuvostoliittoon ja viimein sodan julmimman kauhutodellisuuden Babi Jarin joukkohautojen äärellä.

"Naiset, seksi ja kuolema kiinnostavat minua", on englantilainen kirjailija Thomas sanonut. Valkoinen hotelli on hänen läpimurtoteoksensa, 14 kielelle käännetty, palkittu ja kiistelty romaani.

”Häikäisevä” (Newsweek)

”Sydäntä riipaiseva(The New York Times)

(muokattu 25.07.2010)

Sanasinfonia: Novelleja SibeliuksestaOmituisiaTarinoita tuonpuoleisistaAvoin ikkuna ja muita tarinoitaAarnihauta ja muita kertomuksia
Nokka10, HourglassEyes
Uusin jäsen: Ninni Steier