Haltiaelämää

Haltiaelämää

Muriel Barbery
Julkaistu: syyskuu 2, 2016 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: La Vie des elfes

Tyylit: maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Lotta Toivanen. Sidottu, kansipaperi.

Pienessä burgundilaiskylässä asuva Maria-tyttö oivaltaa, että hänellä on erityinen lahja: hän osaa puhua puille, kiville ja kannoille; hän ymmärtää, mitä kukat kertovat. Satojen kilometrien päässä Italiassa kymmenvuotias Clara soittaa pianoa ylimaallisen kauniisti, ja hänet lähetetään maaseudun rauhasta ruhtinaitten Roomaan kehittämään taitojaan. Yliluonnolliset lahjat johdattavat nämä kaksi löytölasta yhteyteen elämää suurempien voimien kanssa. Jos he löytävät toisensa, voi maailmankin tulevaisuus olla toinen.

Haltiaelämää sai alkunsa, kun Muriel Barbery lumoutui japanilaisten puutarhojen taianomaisesta estetiikasta ja Kakuzo Okakuran ”teeismistä”: katoavasta unelmoinnissa ja asioiden kauniissa järjettömyydessä viipyilemisestä. Haltiaelämän vaihtoehtoisessa maailmassa vastaus ihmiskunnan eheytymiseen on jälleenlöydetty yhteys luontoon, yliluonnolliseen ja runolliseen hurmioitumiseen. Siilin eleganssista tunnetun Muriel Barberyn kauan odotettu uutuusromaani on myyttisiin mittoihin kasvava kertomus, joka hehkuu runoutta, musiikkia, taidetta ja taikaa.

Muokannut Darkki (30.03.2017)

Siirtomaan aave: Tappelun taikaaVaaleaverikköArvaamaton aikamatka (Ville ja Laura, #2)Pyhä kuoriainenMaatorpedon salaisuus (Seikkailujen maailma, #11)

SiriusChristus avatar
1.5

Ihastuin Siilin eleganssiin noin vuosi sitten ja törmäsin tällä sivustolla sattumalta Haltiaelämää opukseen ja kiinnostuin, koska Muriel oli kirjoittanut fantasiaa.
En löytänyt selkeää juonta kirjasta ja ajankulu kirjassa tuntui, että tapahtumat olisi tapahtuneet viikon sisään, mutta oli kulunut parisen vuotta kirjaan loppuun päästessä. Jotenkin Muriel onnistui turhilla selityksillä, muisteloilla ja muulla hukuttamaan itse juonen ja saamaan siitä sekavan ja ... (lue lisää)

Wind avatar
1.0

Kirjailijan aikaisempi teos Siilin eleganssi oli mielestäni erinomainen, mutta tämä taittui minun makuuni liikaa daideellisuuden puolelle. Yritin sinnitellä kirjan loppuun, mutta en pystynyt. En ole ikinä jättänyt kirjaa kesken 30 sivua ennen loppua. Toivottavasti joku muu pitää tästä enemmän.

Paikalla 5 jäsentä ja 46 vierailijaa:
Pisania, Iivari, HourglassEyes, Astorethein, punnort